شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جزایر
یاوه گویی در مورد جزایر سه گانه‌مان پاسخی پشیمان‌کننده خواهد داشت / بر سر تمامیت ارضی خود با هیچ کشوری شوخی نداریم

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس:

یاوه گویی در مورد جزایر سه گانه‌مان پاسخی پشیمان‌کننده خواهد داشت / بر سر تمامیت ارضی خود با هیچ کشوری شوخی نداریم

نایب رئیس مجلس صریح کرد: اگر شاهد بلندپروازی خارج از حد و اندازه همسایه‌ها باشیم، پاسخ ایران مقتدر، قوی و پشیمان کننده خواهد بود؛ چه بلند پروازی در تغییر مرزها در برنامه یک همسایه باشد، چه یاوه گویی در مورد جزایر سه گانه متعلق به جمهوری اسلامی ایران باشد.

اعتمادآنلاین|

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس یازدهم در آغاز جلسه علنی روز یکشنبه - ۲۰ آذرماه - مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: سیاست نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام امت و رهبر حکیم انقلاب اسلامی این بوده است که نه سلطه گر باشد و نه سلطه پذیر؛ همچنین سیاست حسن همجواری با همسایگان یک اصل ثابت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته و ثابت کرده است که همراه یک دوست و پشتیبان بزرگ برای همسایه‌های خود بوده‌است.

به گزارش انتخاب، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی افزود: دفاع جانانه ملت ایران از ملت و دولت عراق در هجوم وحشیانه داعش به این کشور، نمونه خوبی از سیاست خیرخواهی نسبت به همسایگان است اما نظام مقدس اسلامی در عین رحمت نسبت به همسایگان خود، در برابر هر شرارتی محکم و قاطع و کوبنده برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طالب همسایگانی آگاه، امن و دارای رونق اقتصادی است، تصریح کرد: در عین حال اگر شاهد بلندپروازی خارج از حد و اندازه آنها باشیم، پاسخ ایران مقتدر، قوی و پشیمان کننده خواهد بود؛ چه بلند پروازی در تغییر مرزها در برنامه یک همسایه باشد، چه اجازه دادن به گروهک های مزدور در اقلیم های مختلف کشور باشد، چه یاوه گویی در مورد جزایر سه گانه متعلق به جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی تاکید کرد: اثبات حاکمیت مطلق جمهوری اسلامی ایران بر این جزایر حتی نیاز به معاهدات حقوقی و بین المللی سازمان ملل متحد ندارد بلکه کمی موزه گردی و مشاهده نقشه‌های قدیمی کافی است تا اثبات شود که اینجا خلیج فارس است، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر و این جزایربه طور مطلق متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ایران از افزایش تبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه استقبال می‌کند و دخالتی در امور داخلی آنها ندارد. اما بر سر تمامیت ارضی خود با هیچ کشوری شوخی نداریم. البته ما هیچ مشکلی با قاتل خاشقچی، مادر معنوی داعش و گاو شیرده آمریکا نداریم. اما حقی برای ایشان قائل نیستیم که در لابلای مناسبات اقتصادی درباره جزایر ایرانی مدعی شوند.

نیکزاد تاکید کرد: جمهوری اسلامی منتظر شنیدن روایت‌های کشورهای دوست و شرکای تجاری خود در این زمینه است و از ایشان می خواهیم در مناسبات تجاری خود دقت داشته باشند تا برخی کلمات نامتعارف در گفت و شنودهای دو جانبه و چند جانبه راه پیدا نکند.