شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیت کوین#حوزه#مشکلات مالی

آیا باید منتظر بیت کوین ۱۰ هزار دلاری بود؟

آیا باید منتظر بیت کوین ۱۰ هزار دلاری بود؟

فردای اقتصاد: در جریان روند نزولی بازار ارزهای دیجیتال بسیاری از شرکت‌های این حوزه دچار مشکلات مالی شده‌ و برخی از آنها ورشکست شدند. بعد از سقوط لونا، پلتفرم‌های بزرگی مانند سلسیوس یا تری‌اروز کپیتال که با کمبود نقدینگی مواجه بودند از این بازار حذف شدند. این موضوع با ورشکستگی اخیر صرافی FTX ادامه دار گشت و درحال‌حاضر زمزمه‌هایی از شرایط بد بسیاری از پلتفرم‌ها و احتمال ورشکستی آنها شنیده می‌شود. قسمت قابل توجه این است که اگر شرایط بازار تغییر چندانی نکند در سال ۲۰۲۳ شاهد از بین رفتن شرکت‌های کریپتویی بیشتری خواهیم بود و این می‌تواند به افت مجدد قیمت‌ها دامن زند و حتی قیمت بیت کوین را به سطح بسیار پایین‌تری هدایت کند.

این موضوع تنها شامل پلتفرم‌هایی مانند صرافی‌ها یا دیفای نخواهد بود بلکه شرکت‌هایی استخراج‌کننده ارزهای دیجیتال نیز با افت قیمت‌ها در شرایط نامساعدی قرار دارند و بسیاری از آنها در پی جذب سرمایه برای جلوگیری از ورشکستگی هستند. درحال‌حاضر میانگین هزینه استخراج بیت کوین در بعد بین‌الملل، از قیمت آن بالاتر است. این موضوع می‌تواند به تسلیم شدن این شرکت‌ها و خاموش کردن دستگاه‌های ماین بیانجامد. کاهش میزان ماین منجر به کاهش هش‌ریت و همچنین امنیت شبکه خواهد شد. معمولا تسلیم شدید در این گروه در اواخر دوران نزولی در سیکل‌های قبلی مشاهده شده است.

افشای اطلاعات نگران کننده

موضوع نگران‌کننده عدم افشای اطلاعات در صنعت کریپتو است. بعد از ورشکستگی FTX، صرافی بایننس برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را فاش کرد. در پی این موج تنها ۱۰ صرافی حاضر به انتشار صورت دارایی‌های خود شدند.

با وجود اینکه برخی از این شرکت‌ها در برابر افشای اطلاعات مقاومت می‌کنند اما بررسی صورت‌های مالی نشان می‌دهد که برخی دیگر از شرکت‌های کریپتوییی اطلاعات زیادی را افشا می‌کنند که برخی از آنها نگران‌کننده است. از طرف دیگر بعضا مواردی دیده شده است که این اطلاعات ناقص یا اشتیاه بوده‌اند.

در گذشته انتشار صورت مالی FTX و Celsius Network LLC زنگ خطری برای سرمایه‌گذاران بود. وجود فاکتورهایی مانند تراکنش‌های اشخاص مرتبط، وجوه مشترک مشتریان، ثبت سوابق ناقص و حسابداری مشکوک پرچم‌های قرمزی را برای سرمایه‌گذاران فعال کرد.

بر اساس هوش مصنوعی Bedrock که نرم‌افزار تجزیه و تحلیل پرونده‌های مالی را تولید می‌کند، نگاهی به ۱۹ مورد از ماینرهای رمزارزها که به صورت عمومی معامله می‌شوند، نشان می‌دهد که در چهار سال گذشته، ۱۶ مورد ضعف‌های کنترل داخلی قابل‌توجهی در این شرکت‌ها وجود داشته که برخی از آنها دهنده بوده‌اند. ماینرهای کریپتو شبکه‌های قدرتمندی از رایانه‌ها می‌سازند که تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند و با ارز تازه تولید شده پاداش دریافت می‌کنند.

شرکت استخراج‌کننده بیت کوین Riot Blockchain در ماه مارس گزارشی سالانه ارائه کرد که در آن چهار ضعف اساسی در کنترل‌های داخلی شناسایی شده بود. یکی از این نقاط ضعف سوالاتی را در مورد نحوه تعیین درآمد شرکت که یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین اعداد در حسابداری است، ایجاد می‌کرد.

در روز قبل از عید شکرگزاری، شرکت دومین نسخه اصلاح شده گزارش ماه مارس را ارائه کرد و گفت که حسابرسان کنترل‌های داخلی یک سوم درآمد و دارایی‌های شرکت را ارزیابی نکرده‌اند. این شرکت گفت که آنها دو مورد از خریدهای مهم Riot را از سال ۲۰۲۱ تجزیه و تحلیل نکرده بودند. سخنگوی Riot گفت که این پرونده اصلاح شده است زیرا که متوجه شدند شرکت‌های تابعه به طور سهوی از اطلاعات شرکت حذف شده است.

نقص حسابرسی کریپتوکارنسی 

شان استین اسمیت، استاد حسابداری در کالج لیمن، دانشگاه سیتی نیویورک، می‌گوید: حسابرسی و حسابداری کریپتوکارنسی هنوز یک کار در حال پیشرفت است.

بررسی‌های کنترل‌های داخلی بخش مهمی از حسابرسی است زیرا به حسابداران اطمینان می‌دهد که اعدادی که به آنها نگاه می‌کنند معتبر هستند یا خیر. ضعف کنترل‌های داخلی می‌تواند منجر به ارائه مجدد گزارش‌های مالی شود.

یکی دیگر از استخراج‌کنندگان بزرگ بیت‌کوین، Marathon Digital Holdings، مشکلات مربوط به کنترل‌های داخلی مرتبط با درآمد و دارایی‌های را فاش کرد. این سازمان افزود که کنترلی برای شناسایی تحریفات قابل توجه در درآمد طراحی نشده است. این شرکت گفت که با اضافه کردن کارکنانی در نقش‌های مالی و فناوری اطلاعات، برای رفع مشکل تلاش خواهد کرد. ماراتون گفت که این شرکت با ارزش بازار سهام حدود ۷۰۰ میلیون دلار، در دو سال گذشته از ۳ نفر به ۲۶ کارمند تمام وقت افزایش یافته است.

فقدان قوانین استاندارد حسابداری برای ارزهای دیجیتال می‌تواند به این معنا باشد که حتی صورت‌های مالی حسابرسی‌شده نیز ممکن است وضعیت واقعی مالی یک شرکت را نشان ندهند. کریپتو  به خوبی در تعاریف مورد استفاده برای طبقه بندی دارایی‌ها قرار نمی‌گیرد. ویویان فانگ، استاد حسابداری در دانشگاه مینه‌سوتا، گفت: این کالا نه پشتوانه دولتی دارد و نه آنقدر ثبات دارد که بتوان به عنوان پول نقد از آن استفاده کرد.

تنظیم‌کننده‌ها و قانون‌گذاران حسابداری در تلاش هستند تا خلاء استانداردهای حسابداری کریپتو را پر کنند. هیات استانداردهای حسابداری مالی، تنظیم‌کننده استانداردهای ایالات متحده، در نظر دارد قوانین پیشنهادی را در سال آینده صادر کند.

اکثر شرکت‌های دارنده ارزهای دیجیتال، با این نوع دارایی به‌عنوان دارایی‌های نامشهود با عمر نامحدود، مشابه دارایی‌های معنوی یا مانند علائم تجاری برخورد می‌کنند. بر اساس قوانین حسابداری این نوع دارایی‌ها تنها زمانی که به فروش می‌رسند ارزش‌گذاری می‌شوند. به این معنی که ترازنامه گزارش‌شده شرکت ممکن است ارزش فعلی دارایی‌های آن را منعکس نکند.

تاثیر کامل این حرکت های بزرگ قیمت را گاهی فقط می توان در پاورقی های صورت های مالی مشاهده کرد. در اوایل نوامبر، Marathon گفت، حدود 11440 بیت کوین در اختیار داشت. آقای تیل، مدیرعامل، با استناد به داده های شخص ثالث، این هلدینگ را دومین شرکت بزرگ در میان شرکت های سهامی عام توصیف کرده است. در پاورقی ها، ماراتون همچنین گفت که تقریباً 83 درصد از آن مقدار بیت کوین به عنوان وثیقه در حدود 100 میلیون دلار وام داده شده است.

مدیر مالی ارشد ماراتون گفت که شرکت انتظار ندارد وثیقه اضافی قابل توجهی برای استقراض نیاز باشد. روز بعد، نوسانات ارزهای رمزپایه بار دیگر افزایش یافت. این شرکت فاش کرد که سقوط FTX باعث کاهش قیمت بیت کوین شد و شرکت از ماراتون خواسته شده تا بیت کوین‌های بیشتری را به عنوان وثیقه اضافی ارسال کند. ماراتون روز سه‌شنبه گفت که از آن زمان تا کنون درصدی از وام خود را پرداخت کرده و بیت کوین تعهد شده فعلی را به حدود 65 درصد کاهش داده است.