شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#امارات#میلیارد دلاری

گزارش بلومبرگ از معمای ثروت خانوادگی آل نهیان:

فراتر از فروش نفت؛ ثروت پنهان 300 میلیارد دلاری خانواده سلطنتی امارات

اقتصاد100- آل نهیان یکی از 6 خانواده سلطنت امارات متحده عربی است، که بعنوان حاکمان ابوظبی شناخته می‌شوند. این خانواده شاخه‌ای از خاندان آل‌فلاحی، از قبیله بنی‌یاس است. خانواده آل نهیان مالک باشگاه فوتبال منچستر سیتی و ده ها قصر مجلل و بزرگترین قایق تفریحی جهان هستند و سرمایه گذاری زیادی در شرکت «اسپیس ایکس» و «ساوج ایکس فنتی» انجام داده اند. طبق محاسبات بلومبرگ، ثروت حقیقی این خانواده بیش از هر خانواده دیگری در جهان است.

 فراتر از فروش نفت؛ ثروت پنهان 300 میلیارد دلاری خانواده سلطنتی امارات

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از بلومبرگ، در منطقه‌ای که ثروت و دارایی به‌طور کامل به نمایش گذاشته می‌شود، با این حال شیخ طحنون بن زاید آل نهیان اهمیت خود را اندک جلوه می‌دهد. این امر مانع از زمزمه‌ها و شایعات درباره این عضو خانواده سلطنتی ابوظبی نمی‌شود، که همچنین مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی است. او عملا مسئول بخش‌ بزرگی از یک ثروت خانوادگی است که از هر ثروت دیگری در جهان بیشتر است.

با توجه به اینکه امارات متحده عربی حدود 6 درصد از ذخایر نفت شناخته شده جهان را در خود جای داده و به دلیل تمرکز پول در خانواده های سلطنتی شناخته شده است، بر کسی پوشیده نیست که آل نهیان ها بسیار ثروتمند هستند. اما سرمایه گذاری روی همه چیز، از خط تولید لباس زنانه و شرکت‌های داده بزرگ گرفته تا فست فود و اسپیس ایکس ایلان ماسک، ثروت این خانواده را به درجات جدیدی رسانده است.

بر اساس تجزیه و تحلیل مجموعه دارایی های آنها از طریق «شاخص میلیاردرهای بلومبرگ» که شامل پرونده های رگولاتوری، سوابق املاک و مستغلات و اطلاعات منتشرشده شرکت ها می شود، دارایی خالص آنها اکنون حداقل به 300 میلیارد دلار می رسد. این مبلغ بیش از 225 میلیارد دلاری است که به خانواده والتون نسبت داده می شود که به لطف تسلط شرکت والمارت مدت هاست به عنوان ثروتمندترین خانواده جهان شناخته می شوند.

نمایندگان خانواده آل نهیان به درخواست‌های متعدد برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

تعیین میزان دقیق ثروت خانواده سلطنتی دشوار است زیرا عناصر تمایز این خانواده و کشور اغلب مبهم هستند. در مورد آل نهیان برخی دارایی ها به طور مشخص خصوصی هستند، در حالی که برخی دیگر با دولت در هم تنیده شده اند. این دارایی‌های آشکارا شخصی نشان می‌دهند که ثروت قابل تشخیص آنها از سایر قبیله‌های حاشیه خلیج فارس، از جمله خاندان سلطنتی سعودی، بیشتر است.

شیخ طحنون (که دارای کمربند مشکی جوجیتسو است) در دو بخش دولتی و خصوصی فعالیت می کند. او رئیس صندوق ثروت ابوظبی ADQ و همچنین بزرگترین بانک کشور است. در میان دارایی‌های شخصی این خانواده، یک شرکت سرمایه‌گذاری وجود دارد که طی پنج سال گذشته تقریبا 28 هزار درصد افزایش ارزش داشته است.

دارایی‌های آل نهیان‌ها شامل دارایی‌هایی مانند باشگاه فوتبال منچستر سیتی، ده‌ها قصر از جمله Chateau de Baillon در شمال پاریس و بیشتر مساحت میدان منحصر به فرد برکلی لندن است. اما مسیر صعود این خانواده در «رویال گروپ» نهفته است، شبکه ای گسترده از شرکت هایی که بیش از 27 هزار نفر را استخدام کرده است تا در بخش‌هایی از امور مالی گرفته تا رباتیک فعالیت کنند. طبق گفته افراد آشنا که خواستند نامشان فاش نشود، طی دو دهه گذشته، این گروه از یک مجموعه نسبتا کوچک به دارایی‌هایی به ارزش نزدیک به 300 میلیارد دلار تبدیل شده است.

با افزایش ثروت آل نهیان، نفوذ آنها در منطقه و سراسر جهان نیز افزایش می یابد. شیخ طحنون به عنوان یک مغز متفکر کلیدی امپراتوری تجاری رو به رشد آنها و همچنین یک مقام مهم سیاسی شناخته می شود. سرمایه‌گذاری در کشورهایی مانند ترکیه و مصر اغلب از تلاش‌های برادرش شیخ محمد بن زاید، رئیس امارات متحده عربی برای گسترش نفوذ کشورش پشتیبانی می‌کند.

شیخ طحنون و شیخ محمد بخشی از یک گروه شش نفره از برادران معروف به بنی فاطمه هستند. همه آنها پسران شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، بنیانگذار امارات متحده عربی از سومین و برجسته ترین همسر او هستند. شیخ منصور که معاون نخست وزیر، رئیس بانک مرکزی و رئیس صندوق ثروت فدرال امارات است، یکی دیگر از چهره های کلیدی محسوب می‌شود، با این حال همه در ایجاد ثروت خانوادکی سهیم هستند.

ریچارد کلارک، یکی از مقامات سابق کاخ سفید و مشاور قدیمی شیخ محمد، گفت که این مجموعه «مقاوم‌ترین ریسک» را در میان تمام ابزارهای سرمایه‌گذاری عمده در ابوظبی دارد. نهادهایی که از طرف امارات پول را مدیریت می کنند، مانند شرکت سرمایه گذاری Mubadala و اداره سرمایه گذاری ابوظبی (با دارایی های ترکیبی بیش از 1.2 تریلیون دلار) بیشتر مشابه صندوق های ثروت ملی سنتی و با ثبات عمل می کنند.

بنا به گفته افراد آشنا، قایق تفریحی شیخ طحنون (این خانواده حداقل سه قایق از جمله بزرگترین در جهان را در اختیار دارد) یک نقطه کلیدی برای افرادی است که به دنبال تجارت با این خانواده هستند. ایجاد رابطه گام مهمی است و ابرشرکت‌های وال استریت مشتاق احترام به آنها هستند.

در حالی که شیخ طحنون با قایق خود دیپلماسی را در سراسر خاورمیانه انجام می دهد، او مسئولیت های مهمی را در امپراتوری تجاری خود به چندین مشاور مورد اعتماد محول کرده است. یکی از بازیگران کلیدی سوفیا عبداللطیف لاسکی، سرمایه‌دار مراکشی الاصل است که به مدت دو دهه با شیخ طحنون کار کرده است. او یکی از معدود مهاجرانی است که در ابوظبی به چنین مقامی رسیده است.

ارزش برخی از سرمایه گذاری های رویال گروپ در سال های اخیر با مبالغ سرسام آوری افزایش یافته است. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، IHC (شرکت هلدینگ بین‌المللی) در صدر این فهرست قرار دارد و در پنج سال گذشته از هر شرکتی در سطح جهان با ارزش بیش از یک میلیارد دلار سوددهی بهتری داشته است.

IHC به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر همگی در حال تلاش برای تنوع بخشیدن به اقتصادهای خود قبل از پایان دوره سوخت های فسیلی هستند و در موقعیت مناسبی برای استفاده از فرصت ها قرار دارند، به خصوص که ایالات متحده و اروپا با افزایش هزینه های مالی روبرو هستند و چین با کووید مبارزه می کند.

مانند اکثر کشورهای جهان در حال توسعه، سرمایه گذاری و سیاست دست به دست هم می دهند. تحت رهبری شیخ محمد، امارات قدرت سیاست خارجی خود را بیشتر منعطف کرده است. این کشور از ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده شورشیان لیبی، حمایت کرد، در سال 2017 به تحریم قطر پیوست و خود را درگیر جنگ نیابتی عربستان سعودی و ایران در یمن کرد. با این حال اخیرا، امارات متحده عربی به سمت کاهش تنش در منطقه حرکت کرده است، موضعی که با تلاش‌ها برای گسترش قدرت نرم از طریق انجام تجارت همسو است.

پس از دیدار شیخ طحنون با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سال گذشته، IHC توانست 50 درصد از سهام یک شرکت انرژی تجدیدپذیر در ترکیه را خریداری کرد. همچنین پس از امضای این قرارداد تجاری، تقریبا 2 میلیارد دلار در سه شرکت متعلق به میلیاردر هندی گوتام ادانی سرمایه گذاری کرد.

آیهام کامل، رئیس موسسه مشاوره اوراسیا مستقر در لندن می‌گوید: «شیخ طحنون به یک شخص قابل اعتماد برای هر ماموریت دشوار تبدیل شده است. این موفقیت او را به مهره‌ای بسیار مفید برای شیخ محمد و ابوظبی تبدیل کرده است.»

پایان پیام