شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اپل

خبر بد برای مشترکان توییتر بلو در دستگاه‌های اپل

خبر بد برای مشترکان توییتر بلو در دستگاه‌های اپل

فردای اقتصاد - در حالی که ایلان ماسک پیش از این اعلام کرده بود هزینه استفاده از سرویس توییتر بلو ( دریافت تیک آبی )  ۸ دلار است حالا به نظر می‌رسد این هزینه برای کاربرانی که از طریق اپل اقدام به خرید این سرویس می‌کنند به ۱۱ دلار خواهد رسید. 

توییتر بلو سرویس اشتراکی توییتر است که ایلان ماسک میخواهد از طریق آن به هر کاربری که هزینه آن را پرداخت کند، تیک آبی بدهد . 

با این افزایش هزینه ایلان ماسک و توییتر کاربران را تشویق می‌کنند به جای خرید اشتراک این سرویس از طریق اپل اینکار را به طور مستقیم از طریق وب سایت توییتر انجام دهند. اینکار می‌تواند اپل را از درآمد قابل توجهی که از این طریق می‌تواند کسب کند محروم سازد اما واقعیت این است که بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند پرداخت‌های خود را از طریق اپل انجام دهند. 

افزایش هزینه اشتراک برای توییتر بلو

وب‌سایت The Informationدر گزارشی اعلام کرد توییتر اخیرا به کارمندان خود خبر داده که قصد دارد هزینه اشتراک سرویس توییتر بلو را برای کاربرانی که از طریق نسخه آی او اس این اپلیکیشن پرداخت کنند، به ۱۱ دلار افزایش دهد. 

دلیل این افزایش قیمت کمیسیونی است که اپل برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای دریافت می‌کند. این کمیسیون ۳۰ درصدی پیش از این نیز باعث انتقاد بسیاری از شرکتها شده بود. 

با این حال، در ادامه آمده که اگر این خرید از طریق وب‌سایت توییتر صورت گیرد، هزینه این اشتراک حدود ۷ دلار خواهد بود و نشان تایید آبی را نیز دریافت خواهند کرد. بر اساس اعلام این منبع خبری، تفاوت در هزینه اشتراک احتمالا به دلیل کسر ۳۰ درصد کارمزدی است که اپل از پرداخت‌های کاربران کم می‌کند.  

ایلان ماسک، مالک توییتر در اواخر ماه نوامبر صحبت‌هایی را علیه کاهش ۳۰ درصدی کارمزد از سوی اپل مطرح کرد. او گفت که این غول فناوری همچنین تهدید کرده که توییتر را از اپ استور حذف خواهد کرد و هیچ توضیحی را در خصوص علت اتخاذ این تصمیم احتمالی ارائه نداد.

چند روز بعد اما ماسک، دیداری با تیم کوک مدیرعامل اپل داشت و این مشکل را که گفته می‌شد یک «سوءتفاهم» بوده، برطرف کردند. مالک توییتر پس از این ملاقات گفت که گفت‌وگوی خوبی انجام شد و اپل هرگز واقعا به حذف توییتر از اپ استور فکر نکرده بود.  

پس از انبوه انتقادات نسبت به کارمزدهای ۳۰ درصدی اپل، این شرکت در اواخر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که به توسعه‌دهندگان برخی اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد تا  به سیستم‌های پرداخت بیرونی وصل شوند.  

هنوز مشخص نیست که آیا ایلان ماسک و تیم کوک، درباره تصمیم توییتر برای ارائه سرویس توییتر بلو در خارج از اپ استور نیز توافق داشته‌اند یا خیر.  

توییتر برای اولی بار در اوایل ماه نوامبر، توییتر بلو را با هزینه اشتراک ۸ دلار در ماه برای کاربران نسخه آی او اس اپلیکیشن خود عرضه کرد. اما طولی نکشید که با هجوم اکانت‌های جعلی و افراد فرصت‌طلب برای سوءاستفاده از این قابلیت مواجه شد و به ناچار، عرضه آن را متوقف کرد.  

طبق آخرین اطلاعات، بازگشت سرویس اشتراکی توییتر با چند رنگ همراه خواهد بود که طلایی برای شرکت‌ها، خاکستری برای دوت‌ها و آبی برای افراد خواهد بود.

توییتر بلو موفق خواهد شد؟

چه با کمیسیون و چه بدون آن سرویس توییتر بلو برای موفق شدن با مسیر سختی رو به روست. تیک آبی که مهمترین مزیت این سرویس است پیش از این به اشخاص و شرکتها و ارگان‌های مشخص داده می‌شد اما حالا هر کسی قادر به خرید آن است. 

هرچند ممکن است برخی از افراد به دنبال خرید تیک آبی باشند اما وقتی این سرویس برای تعداد زیادی قابل دسترس باشد دیگر از آن ارزش اصلی خود را نخواهد داشت. 

در واقع تیک آبی مشخص کننده هویت اصلی صاحب اکانت بود اما حالا که همه قادر به خرید آن باشند عملا این موضوع موضوعیت خود را از دست می‌دهد. البته برای جبران این موضوع ایلان ماسک برای وریفای کردن یا شناسایی هویت کاربرانی که تیک آبی می‌خواهند مراحل سختی در نظر گرفته است. 

با این حال تجربه تیک آبی در سرویسهای دیگر نشان میدهد که اساسا کاربران صرفا برای داشتن این تیک حاضر به خرید آن نیستند و کاربردهای دیگر عامل اصلی خرید است. 

توییتر اما چندان مزیتی به مشترکان تیک آبی ارایه نمی‌کند. بالاتر قرار گرفتن پاسخ‌ها و یا جست و جوها آنچنان برای بسیاری جذاب نیست که بخواهند ماهیانه ۸ یا ۱۱ دلار برای آن بپردازند. 

بر همین اساس بسیاری از کارشناسان در موفقیت فروش تیک آبی شک و تردید دارند. 

با این حال ایلان ماسک که توییتررا با قیمت بسیار بالایی خریداری کرده و حتی برای تامین مالی آن بخش مهمی از سهامش در تسلا را هم فروخته چاره‌ای جز پیدا کردن مسیر درآمدزایی آن ندارد.