شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#نتایج#مجارستان

تیراندازی و رفتارهای خشونت آمیز علیه پناهندگان در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا

تیراندازی و رفتارهای خشونت آمیز علیه پناهندگان در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا

نتایج یک بررسی نشان می دهد که در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در مجارستان و بلغارستان زندان هایی مخفی تاسیس شده که در آن با پناهندگان رفتارهای بسیار خشونت آمیزی شده و حتی به آنها تیراندازی می شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم "اس ار اف" سوئیس در گزارشی نوشت: نهادها در مرزهای اتحادیه اروپا در بلغارستان در حال انجام اقدامات غیرقانونی علیه پناهجویان هستند. این نتیجه توسط تحقیقات SRF Investigativ همراه با Lighthouse Reports نشان داده شده است. بر این اساس بلغارستان یک زندان غیر رسمی دارد. گفته می شود که به پناهجویان نیز تیراندازی شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: این یک پادگان با میله‌های آهنی است. در این منطقه زباله ها روی زمین ریخته و پناهندگان روی تکه های مقوا خمیده اند. در این زندان غیررسمی در وسط شهر کوچک بلغارستان سردز، پلیس مرزی مهاجرانی را که از ترکیه به بلغارستان آمده بودند نگهداری می کند. این پناهندگان ساعت ها، گاهی روزها، بدون خوردن یا آشامیدن، و با پوشش کم نگهداری می‌شوند.

گروه تحقیقاتی، که SRF Investigativ به آن تعلق دارد، توانست با استفاده از دوربین‌های مخفی ثابت کند که این پادگان برای ماه‌ها - حتی در دماهای پایین و باران - مورد استفاده قرار گرفته است. افسران پلیس مرزی بلغارستان با لباس سبز در محل حضور دارند. چهار پناهنده که تیم تحقیقاتی با آنها صحبت کرده بود، این زندان غیر رسمی را در فیلم معرفی کرده بودند که آنها نیز در آنجا نگهداری می‌شدند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده کاری که بلغارستان در سردز انجام می‌دهد در چندین مورد غیرقانونی است. این کشور اروپای شرقی اتحادیه اروپا باید پناهندگان را در تأسیسات رسمی اسکان دهد که امکان اسکان مناسب را فراهم می‌کند و تحت کنترل دولت است. سارا پروگین-توئرکاف، استاد حقوق مهاجرت در دانشگاه فرایبورگ می‌گوید: البته، این پادگان‌های غیررسمی این معیارها را برآورده نمی‌کنند.

به گفته وی در عین حال، بلغارستان نباید به سادگی پناهندگان را محبوس کند و باید به آنها فرصت درخواست پناهندگی بدهد. درعوض، پلیس مرزی اغلب با بازگرداندن پناهندگان به این شرایط پاسخ می‌دهد، طبق اظهارات خودی‌ها تعدادی از پناهندگان مستقیماً و بدون شنیدن درخواست آن ها به آن سوی مرز منتقل می‌شوند.

بسیاری از پناهندگانی که این گروه تحقیقاتی با آنها در مرز ترکیه و بلغارستان صحبت کردند از خشونت توسط افسران پلیس مرزی گزارش می‌دهند. یکی از این پناهندگان که جاوید نام دارد در این باره گفت: ما را می‌گیرند، کتک می‌زنند، لباس‌ها و کفش‌هایمان را می‌برند. این تحقیر محض است. من جز زیر شلوارم چیزی نپوشیده بودم. برخی دیگر گزارش می دهند که افسران ابروهای آنها را تراشیده‌اند، سگ‌ها را به جان آنها رها کرده‌اند، پول و تلفن‌های همراه آنها را گرفته‌اند و زنان را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند.

خشونت پلیس در مرز بلغارستان ابعاد دیگری نیز دارد: چندین پناهجو گزارش می دهند که افسران از سلاح گرم علیه پناهجویان استفاده کرده‌اند. یک نوجوان می‌گوید: آنها به هوا شلیک می‌کنند. اما اخیراً آنها به سمت مردم تیراندازی می‌کنند. آنها به پای یکی شلیک کردند.

این اظهارات از جمله با ویدئویی پشتیبانی می‌شود که برای اولین بار نشان می‌دهد که چگونه یک پناهجو در مرز اتحادیه اروپا مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد.

البته مقامات بلغاری این اتهامات را رد کرده و گفته‌اند: آنها از سلاح گرم استفاده نمی‌کنند و از قوانین قابل اجرا پیروی می‌کنند. آنها مدعی شده‌اند که مهاجران اغلب بسیار خشونت آمیز عمل می‌کنند، به عنوان مثال با پرتاب سنگ به سمت افسران. بر این اساس در چند هفته گذشته یک افسر پلیس در حین کار برای مرزبانی جان خود را از دست داده است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها، در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا زندان‌های مخفی وجود دارد که پناهجویان در آنجا محبوس می‌شوند و اغلب با آنها بدرفتاری می‌شود. این گزارش در مجلات ARD "مانیتور" و "اشپیگل" و همچنین رسانه‌های بین المللی Lighthouse Reports، Sky News، Le Monde، Domani، SRF و RFE/RL بلغارستان منتشر شده است.

در جریان همکاری‌های تحقیقاتی، برای اولین بار امکان اثبات وجود چنین مکان‌هایی از جمله یک سوله محصور و مخروبه در محوطه یک ایستگاه پلیس مرزی بلغارستان وجود داشت.

در این گزارش با استناد به اظهارات پناهندگان، گفته می‌شود که پناهجویان گاهی اوقات چندین روز بدون آب و غذا در سوله حبس می‌شوند. سپس پلیس مردم را به مرز بازگردانده و آنها را مجبور به بازگشت به ترکیه می‌کند.

به گزارش "مانیتور"، محقق حقوقی کنستانتین هروشکا از موسسه ماکس پلانک در مونیخ این کار را غیرقانونی ارزیابی کرد. بر اساس این گزارش، هروشکا گفت: این یک نقض مطلق قانون است، زیرا تحت هیچ شرایطی نمی‌توان از ممنوعیت رفتار غیرانسانی یا تحقیرآمیز عدول کرد. علاوه بر این، این یک سلب آزادی غیرقانونی است.

به گزارش این شبکه تحقیقاتی، ظاهراً بازداشت‌های غیرقانونی مستقیماً زیر نظر آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا فرانتکس انجام می‌شود . به گزارش «مانیتور»، ده افسر فرانتکس نیز در ایستگاه مرزی بلغارستان مستقر هستند. به گفته ونزل میکالسکی، مدیر دیده بان حقوق بشر آلمان، اگر آنها از چنین اقداماتی جلوگیری نکنند، شریک جرم هستند، بنابراین فرانتکس بخشی از مشکل است.

فرانتکس در پاسخ به درخواستی اعلام کرد که مقامات فرانتکس فقط از پلیس مرزی بلغارستان در منطقه برای نظارت بر مرز پشتیبانی خواهند کرد.

نتایج این همکاری‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که در مجارستان رویه‌های مشابهی وجود دارد، فیلم‌های ضبط شده نشان می‌دهد که چگونه مردم توسط پلیس مرزی مجارستان با باتوم به کانتینرهای حمل و نقل هدایت می‌شوند. پناهندگان گزارش دادند که برای ساعات زیادی در چنین کانتینرهایی دوباره بدون آب و غذا حبس شده بودند. سپس آنها را با اتوبوس به گذرگاه مرزی بردند و به اجبار به صربستان بازگرداندند.

با این همه دولت مجارستان تمام این ادعاها را رد کرده و اعلام کرده است: مقامات مجارستانی همیشه از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت خواهند کرد. کمیسیون اتحادیه اروپا هم در پاسخ به سوالی در این باره اعلام کرد که اتهامات مربوط به "رفتار نادرست" در مرزهای خارجی اتحادیه اروپا بسیار جدی گرفته شده است. با این حال، بروکسل اعلام کرد که دولت‌های مربوطه مسئول رعایت حقوق اساسی در مرزهای خارجی و شفاف‌سازی این اتهامات هستند.

انتهای پیام/