شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جزیره کیش#جدید#منطقه آزاد

بهره‌برداری آزمایشی از ترمینال جدید فرودگاه کیش در دیماه/رایزنی برای راه‌اندازی ایرلاین جزیره کیش

بهره‌برداری آزمایشی از ترمینال جدید فرودگاه کیش در دیماه/رایزنی برای راه‌اندازی ایرلاین جزیره کیش

مدیرعامل منطقه آزاد کیش از بهره‌برداری آزمایشی ترمینال جدید فرودگاه جدید کیش خبر داد و گفت:در حال رایزنی برای راه‌اندازی یک ایرلاین‌ با پایگاه جزیره کیش هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهدی کشاورز با یادآوری این‌که در حوزه زیرساختی، فرهنگی، گردشگری، حمل‌ونقل، شهری و... مشکل داریم، اظهار کرد: برای حل این مشکلات تقسیم کار انجام داده‌ایم؛‌ بر این اساس طراحی، تهیه نقشه، ارزیابی با کمک بخش خصوصی انجام شود. اجرا به‌صورت کامل باید توسط بخش خصوصی و نظارت هم یک کار اشتراکی است.

وی با بیان این‌که به‌عنوان مثال برای بین‌المللی شدن باید شرایط پرواز بین‌المللی فراهم شود، افزود: برای این کار نیازمند یک سری ابزار هستیم، باید ابزار پولی و مالی بین‌المللی را به داخل جزیره بیاوریم. در این راستا تلاش شد بورس بین‌الملل راه‌اندازی شود که توسط دبیر شورای عالی مناطق آزاد به‌شدت در حال پیگیری است.

وی با اشاره به رایزنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد با دولت برای واردات خودرو خبر داد و با اشاره به مباحث مربوط به آب و برق گفت: نباید 51 درصد تولید، توزیع و انتقال برق  را به بخش خصوصی بدهیم، این یعنی ایجاد انحصار. تولید و توزیع برق در همه جای ایران، حاکمیتی است.

کشاورز با تاکید بر این‌که باید تولید و توزیع برق به دولت برگردد به ترمینال جدید فرودگاه کیش اشاره کرد و افزود: 15 آذرماه پیشرفت فیزیکی این پروژه 90.86 درصد بود که امیدواریم تا پایان ماه جاری به 92 درصد برسد.

وی بیان کرد:ماه آینده (دیماه 1401) عملیات بهره‌برداری شروع می‌شود؛‌ یعنی این‌که مسافرپذیری دارد تا زمانیکه نواقص احتمالی برطرف شود.

وی با بیان این‌که بهره‌برداری از 8 درصد باقیمانده نیز معمولا یکسال تا یکسال و نیم زمان می‌برد، اضافه کرد: بهره‌برداری آزمایشی این ترمینال از اواخر ماه بعد انجام می‌شود و درخواست بهره‌برداری رسمی با حضور رئیس‌جمهوری را داده‌ایم.

وی بیان کرد: ترمینال جدید فرودگاه کیش برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و ترمینال موجود نیز ترمینال بین‌المللی این فرودگاه می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با بیان این‌که جزیره کیش راه زمینی و ریلی ندارد، اظهار کرد: راه دریایی مشروط به خوب بودن آب و هوا و محدود به بندر است. از این رو تنها راه مطمئن، همیشگی و راهبردی حمل‌ونقل هوایی است. بر این اساس باید تحت هر عنوانی شده یک ایرلاین با پایگاه (BASE) جزیره کیش راه‌اندازی شود. در این زمینه در حال رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی مختلف هستیم. یا این‌که باید کاری کنیم ایرلاین‌ها در هر شرایطی کیش را با کمبود پرواز مواجه نکنند.

کشاورز با یادآوری این‌که هزینه بلیت پرواز به کیش بالاست، افزود: این یک معضل است، تعیین قیمت بلیت هواپیما دست ما نیست و ما هم خواهان قیمت پایین هستیم.

وی با اشاره به درخواست اصناف کیش از دبیر شورای عالی مناطق آزاد، ادامه داد: درخواست اصناف این بود تا زمان واگذاری کیش ایر، مدیریت آن ذیل سازمان منظقه آزاد شود. در این صورت می‌توانیم هم به افزایش تعداد کیش‌ایر کمک می‌کنیم و هم این‌که بیس این ایرلاین‌ جزیره کیش باشد.

وی تاکید کرد: می‌توانیم به روزانه 100 پرواز به/ از جزیره کیش دست یابیم. در زمان حاضر حدود 60 پرواز رفت و برگشت روزانه به جزیره کیش انجام می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش اواخر مهرماه امسال گفته بود:‌ یکی از پروژه‌های مهم کیش، ترمینال جدید فرودگاه بوده که طی 8 ماه اخیر از پیشرفت 70 درصدی به پیشرفت فیزیکی 92 درصدی رسیده است.

کشاورز افزود: برای این میزان پیشرفت و تکمیل پروژه حدود 600 میلیارد تومان تخصیص یافته و در آذرماه یا دی ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/