شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#وزیر ورزش#فوتبال#تیم ملی فوتبال
اختصاصی وقایع روز؛

زمزمه‌های استیضاح؛ مجلس برای وزیر ورزش برنامه ویژه دارد؟/ سجادی قربانی نتایج ضعیف تیم ملی در قطر؟

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که عواقب حذف تیم ملی فوتبال از جام جهانی به زودی دامن‌گیر وزیر ورزش خواهد شد.

زمزمه‌های استیضاح؛ مجلس برای وزیر ورزش برنامه ویژه دارد؟/ سجادی قربانی نتایج ضعیف تیم ملی در قطر؟

وقایع روز ـ سرویس ورزشی؛

حذف تیم ملی فوتبال ایران از دور گروهی جام جهانی با شکست مقابل تیم ملی آمریکا و محقق نشدن رویای صعود به مرحله حذفی این رویداد مهم بین‌المللی فوتبال برای بسیاری از هواداران و کارشناسان این ورزش دردناک و غیرقابل تحمل بود. مردم و اهالی فوتبال با باور به این‌که تیم ملی جمهوری اسلامی ایران شایستگی صعود به دور حذفی جام جهانی قطر را داشته است، دلیل عمده این ناکامی را متوجه کادر فنی تیم و کادر مدیریتی فدراسیون فوتبال و به ویژه رئیس آن مهدی تاج می‌دانند.

همین دلایل کافیست تا بار دیگر موضوع ریاست فدراسیون و شایستگی مهدی تاج برای این مقام از نظر قانونی و مدیریتی، به مسأله قابل توجه اهالی فوتبال تبدیل شود. مهدی تاج که هم‌چنان درگیر پرونده فساد مالی در مراجع قضایی است در ابتدای انتخاب مجددش به عنوان ریاست فدراسیون برای دور جدید، با انتقادات فراوانی در رابطه با صلاحیت قانونی برای تصدی این مسئولیت مواجه بود. برکناری اسکوچیچ از سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال و جایگزینی کیروش با وی، به این انتقادات افزود، اما از آن‌جایی که کیروش هنوز طرفدارانی میان فوتبال‌دوسان و مسئولین ورزشی کشور داشت و در آستانه جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، اعتراضات کمی فروکش کرد.

حال تمامی حواشی و انتقادات گذشته با حذف ایران از قطر ۲۰۲۲، دوباره برجسته شده و حتی شدت نیز یافته است. مصاحبه‌های مککر پیشکسوتان و کارشناسان فوتبالی کشور و نیز اظهارات مردم در فضای مجازی گویای فشار حداکثری بر کادر فنی و مدیریتی فوتبال ملی است تا جایی که احساس می‌شود برکناری رئیس فدراسیون و کادر فنی تیم ملی تنها چیزی است که به صورت موقت همگان را آرام خواهد کرد.

بررسی‌های خبرنگار پارلمانی وقایع روز حکایت از آن دارد که در این میان حتی پای وزارت ورزش نیز که در مورد مسائل مربوط به تاج و تیم ملی فوتبال واکنش مؤثری نداشته است نیز به میان کشیده شده است. در همین راستا زمزمه‌هایی از راهرو‌های مجلس و از زبان برخی نمایندگان به گوش می‌رسد که از برنامه ویژه گروهی از ساکنان بهارستان برای سید حمید سجادی وزیر ورزش خبر می‌دهد که در روزهای آینده و نزدیک باید منتظر آن بود.

اگرچه بسیاری از نمایندگان با سابقه در پی‌گیری امور ورزشی، فعلا تمایلی برای اظهارنظر در مورد مسائل این روز‌های فوتبال ندارند، ولی از میان کلمات آنان می‌توان حدس زد که برخی نمایندگان برای وزیر ورزش طرح ویژه‌ای در سر دارند تا جایی که ممکن است این مسأله حتی به ارائه طرح استیضاح وزیر و در نهایت اخراج او از این وزارت‌خانه منجر شود.

نمایندگان مجلس پیش از این و در جریان پرونده قرارداد مارک ویلموتس سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال نیز به مسأله وضعیت سرپرستی و ریاست فدراسیون فوتبال ورود کرده و برای بررسی آن کارگروه ویژه‌ای تشکیل داده بودند که البته نتایج بررسی‌های آن‌ها رسانه‌ای نشد. در آن مقطع زمانی اعتراض عمده نمایندگان به عدم صلاحیت مهدی تاج برای تصدی ریاست فدراسیون فوتبال بود و وی را به دلیل هدر دادن بخشی از پول بیت‌المال مستحق محاکمه می‌دانستند. پس از انتخاب مجدد مهدی تاج به ریاست فدراسیون فوتبال در سال جاری نیز برخی نمایندگان تقاضا داشتند تا روند قضائی پرونده او پیگیری شود؛ ولی خواسته یا ناخواسته چنین نشد تا اینکه مهدی تاج با گرفتن مجوز‌های لازم، بالاخره در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال که روز هشتم شهریورماه ۱۴۰۱ برگزار شد، حضور پیدا کرد و در همان دور نخست با کسب ۵۱ رأی از ۸۰ رأی مأخوذه به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شد.