شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#افغانستان#طالبان

اولین اعدام در ملا عام در افغانستان طالبان / سازمان ملل محکوم کرد

در یک سال اخیر، فیلم وعکس های زیادی از شلاق زدن افراد در خیابان توسط نیروهای طالبان درشبکه های اجتماعی منتشر شد.

دولت طالبان افغانستان برای اولین بار، اعدام در ملا عام را اجرا کرد. این حکم روز چهارشنبه (امروز) علیه یک شهروند افغانستانی اجرا شد که مقامات طالبان می گویند او به اتهام قتل محکوم شده است.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، این برای نخستین بار از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان است که یک حکم اعدام در ملاعام انجام می شود.

سازمان ملل متحد این اعدام در ملا عام را محکوم و دبیر کل آن (آنتونیو گوترش) نیز نگرانی شدید خود را از این اتفاق اعلام کرد.

سخنگوی طالبان افغانستان (ذبیح الله مجاهد) در بیانیه ای گفت: " دادگاه عالی دستور قصاص در تجمع عمومی از ساکنان را دریافت کرد". در این اطلاعیه آمده است نام محکوم "تاجمیر" فرزند غلام سروار است. او متهم به قتل یک نفر وسرقت موتورسیکلت و موبایل وی است.

سخنگوی طالبان توضیح داد حکم اعدام توسط پدر مقتول اجرا شد و او با استفاد از اسلحه کلاشنیکوف سه گلوله به سمت محکوم شلیک کرد.

در نخستین دوره حکومت طالبان افغانستان که بین سال های 1996 تا 2001 بود اکثر اعدام ها به شکل شلیک گلوله اجرا می شد. همچنین اعدام ها و شلاق های بسیاری در ملا عام انجام می شد. برگزاری مراسم اعدام و شلاق درورزشگاه ها در حکومت اول طالبان مشهور شده بود.

در اطلاعیه سخنگوی طالبان آمده است: خانواده مقتول، فرد قاتل را شناسنایی کردند. او در منطقه انجیل ولایت هرات اقامت داشت. او به گناه خود اعتراف کرد.

دهها نفر از کارکنان رسمی دادگاه و مسوولانی از طالبان در مراسم اعدام حضور داشتند.

مسوولان طالبان می گویند این پرونده به صورت عمیق از سوی دادگاه های مختلف بررسی شد (دادگاه اولیه و تجدیدنظر و عالی) و سپس رهبری طالبان هبه الله اخوندزاده حکم اعدام را تایید کرد.

در نوامبر گذشته رهبر طالبان به قضات دستور داد همه جوانب شریعت به ویژه اعدام در ملاعام ، شلاق و سنگسار و قطع دست سارقان را اجرا کنند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد (استیفانی تریمبلای) در اطلاعیه ای مطبوعاتی گفت دبیرکل نگرانی شدید خود را از اجرای نخستین حکم اعدام علنی در افغانستان از زمان بازگشت طالبان به قدرت اعلام می کند.

وی افزود: موضع ما اصلا تغییر نکرده است. سازمان ملل متحد مخالف اعدام است. خواستار بازگشت به توقف اجرای حکم اعدام در افغانستان هستیم.

دولت فرانسه هم به شدت این اعدام علنی را محکوم کرد. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: " فرانسه با شدیدترین عبارت ها اعدام علنی که توسط طالبان اجرا شد را محکوم می کند.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: این تصمیم شنیع به تعدادی از نقض های دیگر آزادی های اساسی که طالبان علیه زنان و مردان افغانستان انجام می دهد اضافه می شود.

بیانیه اضافه می کند: فرانسه مخالفت دائمی خود را با مجازات اعدام در همه جا و تحت هر شرایطی یاداوری می کند.

دولت طالبان از زمان بازگشت به قدرت در افغانستان تعدادی مجازات شلاق را اجرا کرده اما اعدام امروز چهارشنبه نخستین اعدامی است که دولت طالبان آن را رسما اعلام می کند.

در یک سال اخیر، فیلم ها وعکس های زیادی درشبکه های اجتماعی از شلاق زدن افراد در خیابان ها توسط نیروهای طالبان منتشر شد.