شهر خبر

تکرار زمستانه قطع گاز صنعت پتروشیمی

تکرار زمستانه قطع گاز صنعت پتروشیمی

فردای اقتصاد: با شروع فصل زمستان قطعی‌های گاز مانند سال گذشته مجدد به صنعت پتروشیمی بازگشت و همین موضوع سبب شد مجلس به فکر راهکارهایی برای جبران این کسری بیفتد.

چندی پیش مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی در گفتگویی با فردای اقتصاد از طرح جدید مجلس برای مدیریت ناترازی گاز رونمایی کرد؛ طرحی که به واسطه آن ۴ ماه از سال پتروشیمی ها تعطیل شوند، گاز مازاد را به نیروگاه های تولید برق انتقال داده شود تا  گازوئیل در  شرکت‌های پتروشیمی مصرف نشود و سوخت مایع باقی مانده را بتوان صادر کرد. طرحی که با انتقاد زیادی در بین فعالان صنعت پتروشیمی روبرو شد.

چند روز بعد احمد مهدوی ابهری، دبیرکل صنعت پتروشیمی اذعان کرد: اصلا چیزی برای صرفه‌جویی وجود ندارد تا بخواهیم آن را صادر کنیم. باید به این نکته توجه کرد صنعت پتروشیمی ایران که گران‌ترین گاز خوراک را در منطقه خریداری می‌کند اما در سال‌های تحریم با ارزآوری مناسب به کشور در دور زدن تحریم‌ها کمک شایانی کرد.

بیش از یک سال است که از کارشناسان بازار سرمایه گرفته تا نمایندگان مجلس همگی به ناعادلانه بودن نرخ خوراک گاز در ایران اذعان دارند اما به گفته کارشناسان هیچ تصمیم مناسبی گرفته نمی شود و هر ساله باید منتظر قطعی گاز بیشتر  صنایع نسبت به سال قبل، در زمستان باشیم.

صنعت پتروشیمی مشکلات قدیمی دیگری هم دارد. پتروشیم‌های  اوره‌ساز، سال‌هاست با مبالغ پایین مجبور به فروش اوره حمایتی هستند که بهای آن را نیز دریافت نمی‌کنند.

اوره‌سازان، اوره را به دولت ۸۰۰ تومان به فروش می‌رسانند اما این درحالی است که قیمت تمام شده آن بالای ۱۰ هزار تومان است و نتیجه آن به  ۳۰ هزار میلیارد تومان طلب پتروشیمی منتهی شده است.

به گفته صاحب‌نظران، چالش‌های صنعت پتروشیمی به نقطه حساسی رسیدند که اگر به درستی رفع نشوند، حیات این صنعت را به طور جدی به خطر می‌اندازد.