شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#نفت

«سقف قیمت» گروه هفت برای نفت روسیه چگونه کار می کند؟

مکانیزم سقف قیمت گروه هفت، استرالیا و اعضای اتحادیه اروپا برای نفت روسیه با هدف محدود کردن درآمدهای نفتی روسیه و همزمان تداوم عرضه این کشور به بازارهای جهانی، از روز دوشنبه به اجرا درآمد.

«سقف قیمت» گروه هفت برای نفت روسیه چگونه کار می کند؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، این مکانیزم اجازه می‌دهد نفت روسیه با استفاده از نفتکش‌ها، شرکت‌های بیمه و موسسات اعتباری گروه هفت و اتحادیه اروپا، به کشورهای خارج از این گروه صادر شود. به دلیل این که بزرگترین شرکت‌های حمل دریایی و بیمه در کشورهای گروه هفت مستقر هستند، مکانیزم سقف قیمت، فروش نفت برای روسیه را بسیار دشوار خواهد کرد.

روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است، روز یکشنبه اعلام کرد سقف قیمت را نمی‌پذیرد و به کشورها و شرکت‌هایی که به این مکانیزم ملحق شوند، نفت نخواهد فروخت؛ حتی اگر مجبور شود تولیدش را کاهش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، عناصر اصلی مکانیزم سقف قیمت به این شرح است:

سطح سقف قیمت

سقف قیمت برای نفت روسیه از سوی گروه هفت، استرالیا و اتحادیه اروپا، ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین شده است.

تنظیم سقف قیمت

این سقف قیمت از اواسط ژانویه، هر دو ماه یک بار بازبینی می‌شود تا این اطمینان حاصل شود که حداقل پنج درصد پایین میانگین قیمت نفت روسیه است که توسط آژانس بین المللی انرژی مشخص شده است. هر تغییری که در سقف قیمت صورت داده شود، به اتفاق آرا توسط همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و سپس توسط گروه هفت به تائید خواهد رسید.

بعد از هر تغییر سقف قیمت، یک مهلت ۹۰ روزه داده می‌شود تا کشتی‌های حامل محموله نفت روسیه که با قیمت قبلی فروخته شده‌اند اما هنوز به مقصد نرسیده‌اند، با مشکل روبرو نشوند.

چه چیزی ممنوع است؟

شرکت‌های بیمه و بیمه اتکایی گروه هفت و اتحادیه اروپا که برای نفتکش‌های حامل محموله‌های نفت روسیه خدمات فراهم می‌کنند و همچنین موسسات تامین مالی تجارت نفت روسیه، اجازه نخواهند داد برای محموله‌هایی که بالاتر از سقف قیمت فروخته می‌شوند، خدمات ارائه کنند.

شرکت‌های کشتیرانی اجازه نخواهند داشت نفت روسیه را حمل کنند مگر این که در قیمت ۶۰ دلار یا پایین این قیمت، فروخته شود.

چه چیزی مجاز است؟

فراهم کردن خدمات مالی و کشتیرانی برای نفت روسیه در صورتی که در سقف قیمت ۶۰ دلار یا پایین‌تر از آن خریداری شده باشد، مجاز است. پروژه‌های خاص که برای امنیت انرژی برخی از کشورهای ثالث ضروری هستند، ممکن است از سقف قیمت معاف شوند.

اجرای مکانیزم سقف قیمت

مکانیزم سقف قیمت از روز دوشنبه پنجم دسامبر به اجرا گذاشته می‌شود اما یک مهلت ۴۵ روزه وجود دارد که به کشتی‌های حامل محموله نفت روسیه که پیش از این تاریخ بارگیری شده است، فرصت می‌دهد محموله خود را تا ۱۹ ژانویه بدون این که با عواقبی روبرو شوند، تخلیه کنند.

مجازات‌ها

اگر کشتی‌هایی که با پرچم کشورهای ثالث فعالیت می‌کنند، عامدانه نفت روسیه که بالاتر از سقف قیمت تعیین شده فروخته شده است را حمل کنند، اپراتورهای اتحادیه اروپا اجازه نخواهند داشت خدمات بیمه، فاینانس و تعمیرات را برای این کشتی‌ها به مدت ۹۰ روز پس از تخلیه محموله، ارائه کنند.

کشتی‌های با پرچم اتحادیه اروپا بر اساس قانون ملی خود مشمول مجازات خواهند شد اما اتحادیه اروپا سرگرم کار برای تعیین جریمه معادل پنج درصد از گردش مالی شرکت‌هایی است که تحریم‌های این بلوک را نقض می‌کنند.

انتهای پیام