شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بورس#دوشنبه#بورس تهران

رکود در تالار شیشه‌ای ادامه خواهد یافت؟

رکود در تالار شیشه‌ای ادامه خواهد یافت؟

فردای اقتصاد: بورس تهران در روز دوشنبه در حالیکه شروع مثبتی را رقم زده بود، توانایی مقابله با عرضه‌ها را نداشت و به مرور با افزایش قدرت فروشندگان کلیت بازار را به سمت منفی‌ها سوق داد تا شاهد عقب‌گرد نمادها از سقف‌های قیمتی روزانه باشیم. گروه خودرویی که نیز که روز گذشته برخلاف دیگر صنایع توانسته بود رنگ یکدست سبزی را به خود بگیرد، در محدوده منفی‌ها به معاملات خود پایان داد.  بازارهای جهانی در شروع معاملات خود در هفته جدید میلادی، روندی مثبت به خود گرفته‌اند و اغلب کامودیتی‌ها رخت سبزی بر تن کرده‌اند. نفت بالای کانال ۸۶ دلاری نوسان می‌کند، طلا در مرز ۱۸۰۰ دلاری قرار دارد و مس نیز فاصله چندانی با ۸۵۰۰ دلار ندارد. بهبود چشم‌انداز تقاضای کشور چین با کاهش محدودیت‌های کرونایی باعث برگشت کامودیتی‌ها به مدار مثبت شده است. 
در زنگ پایان دوشنبه همراه با مجید هوشمند، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی روند بورس تهران و چشم‌انداز آن طی ماه‌های آینده پرداختیم. وی در وهله اول در رابطه با وضعیت کامودیتی‌ها اعتقاد داشت که پس از فروکش کردن سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی در مواجهه با تورم جهانی و همچنین برطرف شدن رکود حاصل از کرونا، چشم‌انداز کاهشی قیمت‌ها متوقف شده است اما به دلیل شرایط رکودی متاثر از رخدادهای اخیر، نمی‌توان انتظار رشد قابل توجهی را نیز برای آن‌ها داشت.

از سمت دیگر او عنوان کرد یکی از مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر بورس تهران، بودجه سال آینده و ابهامات آن است که خود پارامترهای مهمی از جمله ارز نیما، کسری بودجه، نرخ خوراک صنایع، حق مالکیت معادن و... را در بر می‌گیرد. وی افزود فاصله بین نرخ دلار نیما و فردوسی منجر شده است که شرکت‌ها از رشد نرخ دلار در بازار آزاد منتفع نشوند و همین موضوع در صورت تداوم اجازه رشدهای چشمگیری را به بورس تهران در ماه‌های آتی نخواهد داد.

او همچنین درباره مطالبات بودجه ۱۴۰۲ عنوان کرد که یکی از مهم‌ترین خواسته‌ها می‌تواند پیش‌بینی پذیر کردن شرایط اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران باشد زیرا طی سالیان گذشته همواره شاهد تغییر پارامترهای متاثر بر روند عملیاتی و مالی شرکت‌ها بوده‌ایم که این موضوع به تبع بر تصمیم‌گیری و تحلیل فعالان بازارهای مالی نیز تاثیر بسیاری می‌گذارد. او در نهایت در پیشنهادات خود برای سرمایه‌گذاری، صندوق و ابزارهای موجود برای طلا در بازار سرمایه را به افراد ریسک‌گریز پیشنهاد داد و برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس دارند، دسته‌های متنوعی از سهام را با ذکر دلایل آن عنوان کرد.