شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#اتمی

  ایران تک خال اتمی خود را تحویل نمی‌دهد

  ایران تک خال اتمی خود را تحویل نمی‌دهد

فردای اقتصاد:در حالی که  مقامات غربی اعلام کرده اند که مذاکرات احیای برجام دیگر در اولویتشان نیست جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی
مجلس معتقداست که تنها راه تعیین تکلیف برجام این است که آمریکایی‌ها  بپذیرند که ایران برگ تک خال اتمی خود را به هیچ قیمتی حتی رو در رویی نظامی با آمریکا روی میز نخواهد گذاشت.

چانه زنی با آمریکا با قطاب یزد، سوهان قم و پشمک حاج عبدالله

وی با بیان اینکه نمی گویم ما اشتباه نداریم ولی مقصر، ایران نیست، گفت: اگر آمریکا با تمام قدرت حمله کند و ایران با تمام قدرت مقابل آمریکا بایستد باز هم ایران تک خال اتمی خود را روی میز نخواهد گذاشت. ایران حق دارد زیرا هنوز پرونده‌های باز، روی میز غربی‌ها دارد. اگر ایران فعالیت های اتمی خود را تعطیل کند و آمریکا بخواهد به همین روش ادامه دهد و یا پرونده های جدید برای ایران درست کند ما چه ابزاری برای چانه زنی داریم آیا می‌خواهیم با ممنوعیت صادرات قطاب یزد، سوهان قم و پشمک حاج عبدالله با آمریکا چانه زنی و آنها را ورشکست کنیم؟

آمریکا راهی جز مذاکره با ایران ندارد

به گفته رحیمی جهان‌آبادی پرونده برجام بسته نشده است و آمریکا راهی جز مذاکره با ایران ندارد و خودش هم این را می داند. ایران هم جز بستن این پرونده و به نتیجه‌ رساندن آن راهی برای خود نمی‌بیند. ایران به دنبال سلاح اتمی نیست زیرا می‌داند که هزینه ساخت سلاح اتمی در جهان یعنی انزوا.

وی گفت: ایران می‌داند که هزینه داشتن سلاح اتمی به مراتب بیشتر از فوایدش است ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست ولی ایران به عنوان کشوری که توانایی غنی سازی در سطح ساخت سلاح اتمی را دارد نمی خواهد این برگِ تک خالِ خود را تحویل آمریکایی‌ها دهد در حالیکه آمریکا یی‌ها هنوز دارند برای ایران داستان درست‌ می‌کنند.

به گفته رحیمی، آنها هنوز در رسانه های خود آموزش جنگ خیابانی به مردم می دهند. آمریکا باید بپذیرد که با کسانی صحبت می‌کند که نه در خاورمیانه، زیردست و نه افراد ضعیفی هستند و نه آمریکا توانسته آنها را منزوی کند. الان آمریکا تحلیل می‌دهد که ایران درخیابان‌های تهران در حال فروپاشی است. بسیار خب؛ ما در حال فروپاشی هستیم ولی شما چرا یمن را نمی‌توانید جمع کنید؟

آمریکایی‌ها در قد و قواره یک ابرقدرت فکر نمی‌کنند

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: می‌گویند ناآرامی های افغانستان، یمن، لبنان، عراق و خاورمیانه به ایران ربط دارد. سوال این است که اگر ایران درکل خاورمیانه نقش دارد، پس چگونه در خیابان های تهران در حال فروپاشی است. به این پارادوکسیکال نگاه کنید. آمریکایی ها دچار بدفهمی هستند. آمریکایی ها درقد و قواره یک ابرقدرت فکر نمی‌کنند و تصمیم نمی‌گیرند وگرنه پرونده اتمی ایران تا الان بسته شده بود. آمریکا تعمدا ایران را به مسیر بی بازگشتی می‌اندازد که به نفع خاورمیانه نیست. ایران تمایلی به ساخت سلاح اتمی ندارد. ایران، اصلا باوری نسبت به ساخت سلاح اتمی ندارد؛ ولی چرا آمریکا دارد این فضا و مسیر را ایجاد می کند در حالیکه می داند ایران در پی ساخت سلاح اتمی نیست.

وی گفت: بدفهمی آمریکایی‌ها را منصفانه باید بیان کنیم. جمهوری اسلامی، نظامی است  که در آن تصمیم اشتباه گرفته می‌شود و کار اشتباه دارد؛ نقاط قوت و ضعف هم دارد اما در موضوع برجام آنچه که ما می‌بینیم که به اسناد و مذاکرات محرمانه و پیام های محرمانه دسترسی داریم نشان دهنده این است که ایران صادقانه، منصفانه و برای حل بحران کار می‌کند و این کسی که بحران را تداوم می‌دهد و فکر می‌کند بر اساس یک تحلیل نادرست می تواند ایران را به زانو دربیاورد و هر خواسته ای را به ایران تحمیل کند؛ آمریکا است. آمریکا از کسانی مشورت می‌گیرد  که در ذهنشان تصورات ایرانِ دوران صمد و لیلا نقش بسته است.

وی در پاسخ به اینکه لغو مذاکرات برجامی از سوی آمریکایی‌ها نشان‌دهنده چیست به تفاوت بین سیاست اعلامی و اجرایی آنها اشاره کرد.

به گفته رحیمی این سیاست اعلامی آنها است و سیاست اجرایی‌شان نیست و آمریکایی‌ها برای خوراک رسانه‌ای و تبلیغاتی رسانه‌های خود اعلام می‌کنند که مذاکرات لغو شده است درحالی که در پشت پرده به ما برای تداوم مذاکرات و تبادل زندانی‌ها پیغام می‌دهند. سیاست اعلامی و اجرایی آمریکایی‌ها با هم متفاوت است.

رحیمی افزود: ایران در مذاکرات اخیر صادقانه عمل ‌کرد. باید انصاف داشت. ایران مشخصا گفت که به غنی سازی قبل از خروج امریکا از برجام و زمان امضای برجام اولیه بر می‌گردم. نظارت‌ها را می‌پذیرم. سانتریفیوژهای نسل جدید را اوراق و انبار می‌کنم و نظارت‌های آژانس را بر مکان‌هایی که شک و تردید دارد؛ می‌پذیرم. ایران همه اینها را پذیرفت ولی غرب به صورت خلاصه می‌گوید ما نه برای سرمایه گذاری و نه برای اینکه دوباره پرونده ای علیه شما باز نکنیم تضمین نمی‌دهیم. تضمین نمی‌دهیم که مجلسمان امضا کند و رییس جمهورمان  امضا نمی‌کند ما تضمین نمی دهیم که دوباره خارج نشویم. شما به جای ایران اگر باشید این قرارداد را امضا می‌کنید؟ من آمریکا و شما ایران باشید آیا برسر میز مذاکره می‌روید و این قرارداد را امضا می کنید؟

تصویر آمریکا از ایران تصویر صمد و لیلاست

رحیمی تاکید کرد: ایران به نظرم منصفانه و صادقانه رفتار می‌کند. ایران که همه این کارها را انجام داد و به مرحله نهایی رسید باز یک پرونده جدیدی باز کردند و گفتند که  در یک گاوداری در استان فارس و یک دامداری در استان سمنان تشعشات پیدا کرده‌اند. آنها دوباره داستان تورغوزآباد را شروع کردند. واقعیت این است که اینها یک تحلیل نارست از وضعیت ایران دارند آمریکا برپایه این تحلیل نادرست دچار این مشکل شده است. قبلا زمان ترامپ هم آمریکا این تحلیل اشتباه را داشت آمریکا آن زمان فکر می‌کرد که اگر از برجام بیرون بیاید ایران آنچنان دچار مشکلات  اقتصادی می‌شود که هرخواسته‌ای که آمریکا داشته باشد را می‌پذیرد. الان تحلیل نادرست آمریکا این است که ایران در مرحله فروپاشی نظام سیاسی است و مردم همه ناراضی‌اند و در خیابان ها ریخته اند و ایران آنها را سرکوب کرده است و این جریان دوباره آغاز می‌شود و ایران را به زانو در می آورد و یا فرو می‌پاشد و ما هر چه بخواهیم از ایران می‌پذیرد.