شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#قانون اساسی#رئیس جمهور

واکنش میشل عون به فراخوان میقاتی برای تشکیل جلسه دولت

واکنش میشل عون به فراخوان میقاتی برای تشکیل جلسه دولت

رئیس جمهور سابق لبنان فراخوان میقاتی برای برگزاری جلسه دولت را مغایر با مفاد قانون اساسی دانسته و از وزرا خواست تا موضع واحدی در این زمینه اتخاذ کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دفتر رسانه‌ای «میشل عون» رئیس جمهور سابق لبنان با صدور بیانیه‌ای در واکنش به فراخوان «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت برای برگزاری جلسه امروز شورای وزیران اعلام کرد، نجیب میقاتی با دعوت به برگزاری جلسه دولت، دلایل واقعی خود را که موجب شده 5 ماه متوالی از تشکیل کابینه جدید خودداری کند آشکار کرد.
در ادامه این بیانیه آمده است، این رفتار میقاتی در چارچوب تلاش برای انحصار قدرت و تحمیل اراده خود به لبنانی‌ها بر خلاف مفاد قانون اساسی است. استناد به رفع نیازهای شهروندان در زمینه بهداشتی و اجتماعی و سایر موارد توجیه مناسبی برای این اقدامات نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت نیست و پیامدهای زیادی بر ثبات سیاسی در کشور دارد.

دفتر رسانه‌ای میشل عون ضمن هشدار نسبت به عواقب احتمالی این نقض قانون اساسی، از وزرا خواست تا با اتخاذ یک موضع واحد از نقض و تحریف مفاد قانون اساسی که وظایف دولت موقت را صراحتا مشخص کرده، جلوگیری کنند.

از طرف دیگر میشل عون از یک هیئت فرانسوی در پارلمان اروپا استقبال و با اعضای این هیئت درباره روند انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان و تشکیل دولت و آغاز اصلاحات اقتصادی گفتگو کرد.

دو طرف همچنین به پرونده آوارگان سوری در لبنان اشاره کردند و میشل عون گفت که لبنان دیگر قادر به تحمل بار آوارگان به دلیل بحران خفقان‌آور اقتصادی نیست و همچنین برای تضمین بازگشت آنها به کشورشان در مناطق امن سوریه، نیاز به همکاری پارلمان اروپا دارد.

روز گذشته نجیب میقاتی بعد از فراخوان برای تشکیل جلسه دولت در روز دوشنبه مجددا از وزرا خواست تا برای بررسی پرونده‌های اصلی مرتبط با سلامت شهروندان که نیاز به تصمیم‌گیری فوری دارد، در این نشست مشارکت کنند.

نجیب میقاتی گفت، من در فراخوان برای تشکیل جلسه دولت به وظیفه خودم عمل می‌کنم و با توجه به شناختی که از وزرا در طول دوره گذشته دارم و با احساس میهن‌دوستی آنها آشنا هستم معتقدم که نشست روز دوشنبه با مشارکت گسترده وزرا برگزار خواهد شد.

این درحالی است که رسانه‌های لبنانی خبر دادند، 9 نفر از وزرای عضو کابینه پیشبرد امور به دعوت نخست وزیر پاسخ رد داده و اعلام کردند حاضر به شرکت در جلسه آن نخواهند بود تا با این کار خود کابینه را از حد نصاب قانونی دو سوم بیاندازند و تشکیل کابینه را امروز دوشنبه به امری شبه محال تبدیل کنند.

به نوشته این رسانه‌ها، عبد الله بو حبیب، هنری خوری، موریس سلیم، امین سلام، هکتور حجار، ولید فیاض، ولید نصار، جورج پوشیکیان و عصام شرف الدین با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند از دعوت نجیب میقاتی نخست وزیر دولت مستعفی غافلگیر شده‌اند.

این وزرا در ادامه تهدید کردند ما مخالفت خود را با تشکیل جلسه کابینه اعلام و بر عدم پذیرش تصمیمات اتخاذ شده توسط آن تاکید می‌کنیم.

با این وجود منابع نزدیک به نخست وزیر دولت موقت لبنان تاکید دارند که جلسه امروز در موعد مقرر خود برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/