شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه

رشد بورس در گرو حرکت کدام صنایع است؟

رشد بورس در گرو حرکت کدام صنایع است؟

فردای اقتصاد: بورس تهران در روز یکشنبه متعادل و مثبت دنبال شد.  شاخص کل با رشد محدود ۱۴۲ واحدی (معادل ۰.۰۱ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است پس از چند روز شرایط بهتری داشت و با رشد ۰.۲۷ درصدی همراه شد.  ارزش معاملات خرد مجددا به کانال سه هزار میلیاردی برگشت و عدد ۳،۲۹۰ میلیارد تومانی را ثبت کرد و حدود ۱۴۹ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بازار سرمایه این روزها همچنان کم‌رمق به مسیر خود ادامه می‌دهد این در حالی است که در بازارهای سفته‌بازی شرایط متفاوت است و مسکن در ماه گذشته رشد حدود ۷ درصدی را تجربه کرده است.

نوید خاندوزی کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان یکشنبه با به بررسی عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه پرداخت. در این برنامه در رابطه با دلیل عقب ماندن بازار سهام از بازارهای موازی، نقش قیمت‌گذاری دستوری در حال بد بورس و در پایان چالش جدید اوراق گام برای بازار سهام توضیحاتی ارائه شد. 

بسیاری از کارشناسان دلیل رکود حاکم بر بازار سرمایه را افزایش نرخ بهره بدون ریسک معرفی می‌کنند این در حالی است که این نرخ تاثیری بر سایر بازارها ندارد این کارشناس بازار سرمایه در رابطه دلیل رفتار متفاوت بازار مسکن و سهام نسبت به نوسانات نرخ بهره گفت: به نظر می‌رسد بازار مسکن به زمین بازی پول‌های بزرگ تبدیل شده است و کوچکترین تورم و افزایش نرخ ارز در این بازار منعکس خواهد شد اما در بازار سرمایه به دلیل شفافیت آن ریسک نرخ بهره بیشتر نمود پیدا خواهد کرد. سیاست‌های دولت در چند وقت اخیر بر علیه بازار سرمایه و به نفع بازارهای سفته‌بازی بوده است که در این بین می‌توان به کنترل نرخ دلار در سامانه نیما و قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد.

وی در رابطه با بازدید رئیس سازمان بورس از ایران خودرو و وعده‌های وزیر اقتصاد برای حذف قیمت‌گذاری دستوری عنوان کرد: تحولاتی که در صنعت خودرو در حال وقوع است می‌تواند گام موثری در مسیر حذف قیمت‌گذاری دستوری باشد اما در صورتی که این تصمیمات با دید بلندمدتی گرفته شود. متأسفانه دولت در چند ماه اخیر به واسطه تحولات اجتماعی تمرکز خود را بر سیاست‌های غیراقتصادی و پوپولیستی قرار داده است و نگاه سیاست‌زدگی در تصمیمات سیاست‌گذاران دیده می‌شود. به نظر می‌رسد رشد بازار در گرو حرکت دو گروه خودرو و پالایش است و حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند درابتدا گام موثری برای صنعت خودرو و در ادامه کلیت بازار سرمایه باشد.