شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#امام رضا#نشست خبری

جشنواره امسالِ امام رضا (ع) رویدادی تخصصی در حوزه هنر و رسانه است

جشنواره امسالِ امام رضا (ع) رویدادی تخصصی در حوزه هنر و رسانه است

نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام همراه با رونمایی از پوستر جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام با حضور سعیدی مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا و محمدجواد قاسم‌پور، دستیار مدیر بنیاد در ساختمان مرکزی وزارت ارشاد برگزار شد.

سعیدی در این نشست گفت: بنیاد امام رضا علیه‌السلام حدود 10 سال کنش رسمی در حوزه تشکیلاتی خود داشته است و  جشنواره‌ها بیست سال کنش فرهنگی‌، هنری و رسانه‌ای داشتند. مأموریت بنیاد در زیست‌بوم ترویج فرهنگ توسعه معارف رضوی، تبیین است. بنیاد در کشاکش این بیست سالی که از عمر کنش فرهنگی و هنری خودش را طر می‌کند، فرازهای خیلی خوبی را در عرصه هنر و رسانه ایجاد کرده است و توانسته این جریان را در حول فرهنگ رضوی در زیست‌بوم کشور و جغرافیای کشور توسعه دهد. بعضاً بنیاد در جغرافیای بین‌الملل فعالیت‌های خیلی خوبی را توانسته شکل دهد.

شکل‌گیری جریان ترویج فرهنگ رضوی با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی کشور

وی افزود: بنیاد در دورۀ جدیدی مدیریتی، باید در حوزه‌ی راهبریِ‌ مأموریت ترویج فرهنگ رضوی قرار گیرد و این راهبری را هم با رویکرد سر رشته‌داری و نیز تعامل و مرابطه با ظرفیت‌های فرهنگی هنریِ کشور و جهان به ویژ جهان اسلام تعریف کند؛ یعنی بنیاد مأموریت خود را شکل‌گیری جریان ترویج فرهنگ رضوی با تمام بسترهای فرهنگی و هنری و رسانه‌ای تعریف می‌کند تا بتواند سهم تمام ظرفیت‌ها و دستگاه‌ها را در حوزه توسعه‌ی فرهنگ رضوی فعال کند. با یک بنیاد در زیست‌بوم فرهنگی کشور نمی‌توان مأموریت توسعه فرهنگ رضوی را رقم زد؛ لذا باید تمام دستگاه‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی کشور در سبد برنامه‌ها، مأموریت‌ها و اعتبارات خودشان، توسعه‌ی فرهنگ رضوی را به عنوان یکی از پایه‌های اصلی فرهنگ دینی کشور ما مبنای برنامه‌های خودشان قرار دهند. ما در چارچوب این رویکرد به دنبال تعامل و ارتباط هدفمند با بازیگران اصلی جریان فرهنگی در حوزه تبلیغی و ترویجی سیره رضوی هستیم. با تمام دستگاه‌ها از جمله آموزش و پروش، وزارت علوم، صدا و سیما، مجموعه کانون‌های فرهنگی و هنری وزارت ارشاد، تمام معاونت‌های ارشاد، کانون پرورش فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان، سازمان تبلیغات اسلامی و ... برنامه‌های خود را توسعه می‌دهیم تا بتوانیم مأموریت و ظرفیت بنیاد را فعال‌سازی کنیم. با این نگاه، باید یک انسجام‌آفرینی بین بازیگران اصلی و فرعی این حوزه داشته باشیم تا از کنار آن بتوانیم فضای فرهنگی کشور را عطر رضوی ببخشیم.

تولید آثار فاخر و رشد کمّی و کیفی محصولات

سعیدی با اشاره به اینکه بنیاد در موضوع جشنواره‌ها دو هدف کلان را مبنای کار خود قرار داده است، گفت: اولین مورد، توسعه‌ی کمی و کیفی منابع و سرمایه انسانی متخصص را حوزه فرهنگ و هنر در چشم‌انداز این دوره‌ی مدیریت مبنای عمل قرار دادیم تا بتوان ظرفیت کنشگر در حوزه فرهنگ و هنر را توسعه داد؛ یعنی هم بتواند در گستره جغرافیای ایران و در بستر استانها سرمایه انسانی هنرمند را فعال کند و از طرفی بتواند تولیدات و آثار فاخر و اثرگذار آنها را ارتقاء دهد. هدف دومی که مبنای کار بنیاد قرار دادیم،‌ رشد کمی و کیفی محصولات فاخر و اثرگذار و نیز فراگیری و عامه‌پسند بودن آنهاست؛ یعنی هم باید به سمت تولید آثار فاخر برویم و هم باید به سمت تولید محصولات عامه‌پسند و فراگیر برود؛ نمونه‌ی آن را در «سلام فرمانده» مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: در حوزه جهت‌گیری‌های محتواییِ بنیاد، توسعه مفاهیم می‌دهیم. علاوه بر حوزه ترویج شخصیت، سیره و معارف رضوی، داریم به مفهوم امامت و ثمرات کاربردی آن در جامعه اسلامی می‌پردازیم. به موضوع اسلام ناب محمدی و تمایز آن با اسلام تهجر و اسلام آمریکایی می‌پردازیم. در حوزه تبلیغ معارف محوری دین با محوریت کلام امام رضا علیه‌السلام ورود داریم. اینها رویکردهای اصلی بنیاد در چشم‌انداز فعالیت‌های چهار ساله آینده است.

مدیر بنیاد بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام درباره جشنواره گفت: در جریان جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا، امسال بیستمین دوره را تجربه می‌کنیم. در چشم‌انداز چهار ساله آینده به این مسئله فکر می‌کنیم که سبد مأموریتی بنیاد را علاوه بر برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، به بقیه حوزه‌های عرصه فرهنگ توسعه دهیم؛ یعنی به سمت تولید آثار فاخر مثل تولید فیلم‌های تاریخی و اجتماعی غیر از فضای جشنواره‌ای حرکت می‌کنیم. همچنین به سمت برگزاری رویدادهای فرهنگی و تبلیغی و نیز به سمت بستر فضای مجازی برای توسعه‌ی فرهنگ رضوی حرکت کنیم. اقداماتی در  حوزه‌ی نشر معارف رضوی در بستر حوزۀ پژوهشی و دانشگاهی صورت گرفته است.

جشنواره امسال یک رویداد تخصصی در حوزه هنر و رسانه است

سعیدی گفت: جشنواره امسال یک رویداد تخصصی در حوزه هنر و رسانه است که در جریان کنشگران فرهنگی، هنری و رسانه‌ای قرار است به تولید محصول برسد. چارچوب جشنواره در این مسیر است. جشنواره امام رضا علیه‌السلام شاید عمومی‌ترین جشنواره‌ای است که در بستر کشور می‌بینیم.

مدیر بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) درباره جزئیات جشنواره گفت: امسال 16 جشنواره در 15 استان را در چشم‌انداز برنامه‌ها قرار دادیم. این 16 جشنواره در فضای فرهنگ و هنر، 4 جشنواره شعر فارسی، جشنواره شعر عربی و جشنوارۀ شعر ترکی است. اینها قابلیت بین‌المللی شدن هم دارند. یعنی می‌توان جشنواره شعر عربی را در کشورهای عربی و جشنواره شعر ترکی را در کشورهای ترک‌نشین برگزار کرد. جشنواره بعدی در حوزه شعر، جشنواره کودک و نوجوان است.  جشنواره دیگر در حوزه داستان و ادبیات است که با عنوان جشنواره ملی داستان رضوی و جشنواره داستان کودک و نوجوان رضوی شناخته می‌شود. در این دو جشنواره هم به قالب‌های داستان و داستانک و هم به رمان و داستان بلند خواهیم پرداخت. سه جشنواره هم در حوزه جشنواره‌های تئاتر است که شامل جشنواره تئاتر بزرگسال،‌ تئاتر خیابانی، تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر عروسکی می‌شوند. جشنواره بعدی در حوزه هنرهای تجسمی، خوشنویسی و جشنواره عکس و جشنواره گرافیک و هنرهای گرافیکی هستند. دو جشنواره در حوزه آواها و نواها با رویکرد نواحی محلی و اقوام و نیز جشنواره سرود با محوریت سورد دانش‌آموزی و سرود نواجوانان شکل می‌گیرد. جشنواره فیلم کوتاه رضوی و جشنواره جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌های کشور شامل مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری از دیگر فراخوان‌هایی است که در این جشنواره اعلام شده است. در واقع 16 جشنواره را در مسیر برنامه‌ریزی قرار دادیم و امروز آیین ارائه این برنامه‌ها و اعلام فراخوان‌های این جشنواره‌هاست. 

وی با اشاره به برنامه ارتقای جشنواره‌ها گفت: ما امسال برای اینکه بتوانیم جریان جشنواره‌ها را به لحاظ کیفی ارتقاء دهیم، سیاست‌گذاری و شورای سیاستگذاری جشنواره‌ها را متشکل از سه ضلع تعریف کردیم که شامل معاونت‌های تخصصی وزارت ارشاد، بنیاد امام رضا علیه‌السلام و اداره کل ارشاد استان‌های منتخب که 15 استان کشور را شامل می‌شود، است. البته در جشنواره سرود، ضلع چهارم داریم که همان معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان است و این جشنواره در همین استان برگزار می‌شود. تمام این جشنواره‌ها را در کشور توسعه می‌دهیم. ما فکر می‌کنیم باید عدالت اجتماعی در کشور پرداخته شود و ما باید جشنواره‌ها را در تمام زیست‌بوم فرهنگی کشور توسعه دهیم.

موضوع بعدی بحث نظارت و ارزیابی بر جشنواره‌هاست. امسال محوریت ارزیابی را با رویکرد ارتقاء و توسعه کیفی در نظر گرفتیم. از خود بنیاد به تمام 15 استان با محوریت دبیران، بحث نظارت جشنواره‌ها را توسعه می‌دهیم. محوریت بعدی هم حوزه برگزاری کارگاه‌ها و برنامه‌های جنبی و جانبی جشنواره‌هاست. امسال در هر جشنواره چندین رویداد جنبی داریم  که شامل کارگاه‌های آموزشی، کارگاه‌های نقد و بررسی آثار، کارگاه‌های ایده‌پردازی و ... است. بناست محصولاتی که از فرآیند جشنواره‌ها تولید می‌شود، در فضای یک کُنش آموزشی و ترویجی بازنشر شود. علاوه بر جشنواره‌ها، دو اقدام دیگر را در فعال‌سازی توسعه فرهنگ رضوی در کشور انجام می‌دهیم که یکی سلسله همایش‌های علمی و پژوهشی است که امسال در چهار استان کشور فعال می‌شود و نیز رویدادهای فرهنگی تبلیغی با موضوع هفته‌های فرهنگ رضوی در دستور کار است.

حجت‌الاسلام محمدجواد قاسم‌پور، دستیار مدیر بنیاد در این نشست گفت: در این دورۀ بیستم که از امروز آغاز شده است، تمام سعی و تلاشمان بر این بوده که بتوانیم به این سمت برویم تا استانها از این رزق فرهنگی و هنری محروم نشوند. البته در خیلی از استا‌ن‌ها به دلایل مختلف نتوانستیم جشنواره‌ای را برگزار کنیم، اما رویدادهای فرهنگی، هفته‌های فرهنگی و همایش‌های علمی پژوهشی متناسب با ظرفیت استان‌ها در حال فعال‌سازی است.

امام رضا (ع) ,

وی افزود: اتفاق مهمی که در شورای سیاستگذاری افتاد، حضور چهره‌های ملی و بنام در عرصه‌های تخصصی بود؛ مثلا در حوزه گرافیک از مسعود نجابتی بهره‌مند شدیم،‌ لذا ایشان دبیر جشنواره بخش گرافیک هستند. در بخش فیلم از آقای شعیبی دعوت کردیم تا دبیری این بخش را بر عهده گیرد. ثبت‌نام این بخش از اسفند شروع به فعالیت می‌کند. دبیر بخش شعر فارسی جناب آقای شرافت، در بخش شعر عربی، مرتضی حیدری آل کثیر و در بخش شعر ترکی دکتر سلیمان‌پور دبیر جشنواره هستند. حدس ما بر این است امیدواریم امسال با حفظ عمومی بودن جشنواره‌های امام رضا علیه‌السلام، یک گام به تخصصی شدن آن کمک کنیم.  

علاقه‌مندان می‌توانند جهت آگاهی از جزئیات این جشنواره از طریق اینجا اقدام کنند.

در ادامه این نشست، از پوستر بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری رضوی رونمایی شد.

امام رضا (ع) ,

 

انتهای‌پیام/