شهر خبر

جام جهانی؛ کلاس درسی عمیق و پرمحتوا

جام جهانی؛ کلاس درسی عمیق و پرمحتوا

تیم‌های مختلف در طول دوران جام جهانی اقدامات رسانه‌ای مختلف و ویژه‌ای انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ جام جهانی قطر یک کلاس آموزشی بسیار غنی برای اهالی رسانه بود که در آن می‌شد ساعت‌ها دانش آموخت و تجربه‌اندوزی کرد. خبرنگار برنا بر اساس مشاهدات خود در چند سکانس برخی از این اقدامات را روایت کرده است:

سکانس اول: هر تیمی در کمپ خود سالنی برای رسانه‌ها داشت که با پرچم و لوگو و بساط پذیرایی مختص آن کشور تزیین شده بود و بعضا بروشوری برای معرفی اعضای آن تیم. تیمی چون پرتغال که شامل ستاره‌هایی شناخته شده است یک مجله شامل معرفی اعضا داشت و تیمی چون آمریکا با بازیکنانی سطح پایین‌تر، یک کتاب مفصل و شیک. تیم ما اما در این زمینه ضعفی شدید در خود داشت و هیچ بروشور یا دفترچه‌ای تدارک نداده بود و ماحصلش شد عدم آشنایی معدود خبرنگارانی که به تمرین ما سرک می‌کشیدند و حتی در میکس‌زون‌های بعد از بازی هم برای شناخت بازیکنان دست به دامان ما می‌شدند.

سکانس دوم: نظم ژاپنی‌ها در مرکز رسانه‌ای کمپ‌شان بیشتر از هر چیزی در چشم بود. کمپی که در آن ماسک زدن اجباری بود، بیشتر از هر کمپی خبرنگار داخلی در آن حضور داشت و همه در سکوت کار خود را انجام می‌دادند. در هر جلسه تمرینی باز برای رسانه‌ها، بازیکنان با رعایت فاصله پاسخگوی تک‌تک خبرنگاران بودند. به جا پاهای تعبیه شده برای ایستادن صحیح بازیکنان دقت کنید!

photo_۲۰۲۲-۱۲-۰۴_۰۸-۳۳-۰۲

سکانس سوم: تمرین تیم ملی اسپانیا بهترین فضا برای رسانه‌های داخلی‌شان بود. هر رسانه (از مارکا تا کادنا سر) اتاقی ویژه داشت و با تلویزیون و تخته و دیگر ابزار ارتباطی مشغول بود. بهشتی برای پوشش دادن اخبار تیم ملی یک کشور!

سکانس چهارم: ورزشگاه السد تمام و کمال در اختیار فرانسه قرار گرفته بود. در لحظه ورود با دیوارنگاره‌های بسیار زیبا از این کشور مواجه می‌شدید و در فضای بی‌نظیر فراهم شده برای خبرنگاران هم می‌توانستید بازی‌های این تیم را روی صندلی‌های راحتی مشاهده کنید. یک طرف صندلی‌ها پوستر دیدارهای مهم تاریخ این تیم نصب شده بود و طرف دیگر هم پوسترهای بزرگ بازیکنان فعلی حاضر در جمع خروس‌ها.

سکانس پنجم: کمپ تیم ملی در نزدیکی ورزشگاه خانگی الریان برپا شده بود. با یک مرکز رسانه‌ای جمع و جور. سکوها و نزدیکی خبرنگاران به زمین خ ب و قوانین ورود و خروج بر حسب دقایق مجاز طبق برنامه فیفا به شدت سفت و سخت. مدیر رسانه‌ای تیم ملی، محسن معتمدکیا اما تمام و کمال با خبرنگاران تعامل داشت و امیر خسروی به عنوان یکی از مسوولین هماهنگ کننده کنار تیم بود.

سکانس ششم: مساحت کم قطر امکان حضور حداکثری در بازی‌های جام را برای خبرنگاران فراهم کرد و تنها مانع مهم «زمان» بود. شما توانایی حضور در بازی‌های همزمان را نداشتید اما تا حد یاری دادن پاها می‌توانستید با استفاده از سیستم حمل و نقل کاملا رایگان در بازی‌ها حضور پیدا کنید و... چه چیزی بهتر از بهره بردن از این فرصت؟

انتهای پیام