شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بانک مرکزی#مسکن

ارزان‌ترین و گران‌ترین خانه‌های تهران کجاست؟

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد تعداد معاملات مسکن تهران در هشتمین ماه سال با رشد حدود ۴۸ درصدی نسبت به شروع پاییز، همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در دومین ماه پاییز ۱۴۰۱ حاکی از آن است که تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به  ۸۰۰۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴۷.۸ و ۹.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در هشتمین ماه سال، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۶  میلیون و ۷۰۴ هزار تومان بود که حاکی از افزایش ۶.۸ درصدی نسبت به ماه قبل می‌باشد.

از سوی دیگر، بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آبان سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که از مجموع ۸۰۰۵ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۲۸.۴ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود سهم مذکور در مقایسه با آبان سال قبل حدود ۳.۶ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با عمر بالا در گروه‌های "۱۱ تا ۱۵" و "بیش از ۲۰" سال ساخت افزوده شده است.


پررونق‌ترین منطقه تهران کجاست؟


توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در مهرماه امسال حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۲ درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قرارداد‌های مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۱۰ و ۲  به ترتیب با سهم‌های ۹.۲ و  ۹ درصدی از کل معاملات انجام شده در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.  

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۹۵ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با ۲۳ میلون و ۹۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.


نزدیک به ۵۰ درصد خانه‌های خرید و فروش‌شده، زیر ۳ میلیارد تومان


توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده شهر تهران در آبان ماه سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۶.۵ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند. همچنین ۵۸.۶ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کم‌تر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه معامله شده و ۴۸.۹ درصد از معاملات نیز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۳ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

تغییرات کرایه مسکن در هشتیمن ماه سال

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل منکاطق شهری در آبان امسال نشان دهنده رشد به ترتیب معادل ۳۹.۸ و ۴۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد.  


لازم به توضیح است رشد ماهانه شاخص مزبور در آبان ماه در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب ۴.۱ و ۵ درصد می‌باشد.