شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

نسل جدید ماهواره استارلینک مستقر می‌شود

نسل جدید ماهواره استارلینک مستقر می‌شود

نسل جدید ماهواره استارلینک مستقر می‌شود
شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX) به تازگی مجوز استقرار نسل بعدی مجموعه ماهواره‌های اینترنتی خود موسوم به "استارلینک"(Starlink) را دریافت کرده است.

به گزارش ثریا "کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا"(FCC) روز پنجشنبه اول دسامبر، درخواست اسپیس ایکس را برای استقرار ۷۵۰۰ ماهواره "استارلینک ۲.۰" در مدار پایین زمین تایید کرد.

مقامات کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در متن این تاییدیه نوشتند: اقدام ما به اسپیس ایکس امکان می‌دهد تا استقرار نسل بعدی استارلینک را آغاز کند که نسل بعدی پهنای باند ماهواره‌ای را برای آمریکایی‌ها در سراسر کشور، از جمله ساکنان مناطقی که به‌ طور سنتی از سیستم‌های زمینی استفاده نمی‌کنند یا کمتر آنها را به کار می‌برند، در بر دارد. اقدام ما، خدمات پهن‌باند ماهواره‌ای را در سراسر جهان فعال می‌سازد و به بسته شدن شکاف دیجیتال در مقیاس جهانی کمک می‌کند.

در هر حال، این حکم فقط یک پیروزی جزئی برای اسپیس ایکس است. این شرکت برای استقرار ۲۹۹۸۸ ماهواره استارلینک ۲.۰ در اطراف زمین درخواست مجوز داده بود. کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا، تصمیم‌گیری در مورد بقیه ماهواره‌های پیش‌بینی‌شده را به تعویق انداخته است.

مقامات این سازمان در سند تصمیم‌گیری روز پنجشنبه نوشتند که کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا فقط مجوز محدودی را اعطا کرده است تا نگرانی‌ها را در مورد زباله‌های مداری و ایمنی فضا برطرف کند. این موضوع و مسائل دیگر توسط طرف‌های ذینفع در رابطه با برنامه استارلینک ۲.۰ که اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۰ ثبت کرد، مطرح شدند.

در سند تایید شده آمده است: ما الزاماتی را مصوت کردیم که اسپیس ایکس را ملزم می‌کنند تا اقدامات کاهشی برای جلوگیری از برخورد در فضا را گزارش کند، با ناسا هماهنگی و همکاری داشته باشد تا از در دسترس بودن مستمر پنجره‌های پرتاب و سایر موارد اطمینان حاصل شود و همچنین در صورتی که خرابی‌های ماهواره از یک آستانه خاص فراتر رود، به توقف استقرار ماهواره‌های جدید متعهد باشد.

این تنها نگرانی‌هایی نیست که مردم در مورد استارلینک مطرح کرده‌اند. برای مثال، ستاره‌شناسان از تأثیر ماهواره‌ها بر کار خود ناراحت هستند و برخی از طرفداران آسمان تاریک نیز نگران هستند که این امر اساسا چشم‌انداز ما را از آسمان تغییر دهد.

اسپیس ایکس قبلا مجوز کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا را برای استقرار ۱۲ هزار ماهواره نسل اول استارلینک به دست آورد که وزن هر یک از آنها تقریبا ۳۰۰ کیلوگرم است. این شرکت، تعداد ماهواره‌ها را به صورت قابل توجهی افزایش داده است. به گفته "جاناتان مک داول"(Jonathan McDowell)، اخترفیزیکدان "مرکز اخترفیزیک هاروارد اسمیتسونین"(CFA)، بیش از ۳۲۰۰ ماهواره استارلینک در حال حاضر خدمات اینترنتی را به کاربران سراسر جهان ارائه می‌دهند.

"ایلان ماسک"‌(Elon Musk)، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس ایکس گفت که ماهواره‌های استارلینک ۲.۰، بسیار بزرگ‌تر و توانمندتر از نسل‌های پیشین خود خواهند بود و می‌توانند خدمات را مستقیما به تلفن‌های همراه ارائه دهند. اسپیس ایکس چند ماه پیش اعلام کرد که قصد دارد این کار را از سال ۲۰۲۳ از طریق مشارکت با شرکت "تی-موبایل"(T-Mobile) انجام دهد.

اسپیس ایکس قصد دارد با استفاده از موشک جدید مریخ و ماه موسوم به "استارشیپ"(Starship)، تعداد ماهواره‌های جدید استارلینک را افزایش دهد. استارشیپ هنوز در حال توسعه است اما این وسیله نقلیه بزرگ احتمالا در هفته‌های آینده می‌تواند نخستین پرواز آزمایشی مداری خود را انجام دهد. همه ماهواره‌های استارلینک تا به امروز بر فراز موشک "فالکون۹"(Falcon 9) اسپیس ایکس پرتاب شده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا