شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ایالات متحده#قره باغ

ادعای ایالات متحده درباره نقش آمریکا در مساله قره باغ

کدخبر: ۵۳۹۰۳۲
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن برای برقراری صلح در منطقه قفقاز در تعامل با ایروان و باکو است.
ادعای ایالات متحده درباره نقش آمریکا در مساله قره باغ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امور آمریکا در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و نقش آمریکا در مساله قره باغ مدعی شد: آمریکا برای کمک به ایجاد یک آینده صلح آمیز در منطقه قفقاز جنوبی به صورت فشرده با جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ارتباط بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: واشنگتن تاکنون دو نشست سه جانبه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان برگزار کرده است.

به گفته وی، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا همچنین تماس های تلفنی با همتایان ارمنی و آذربایجانی خود را حفظ کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد: گفتگوها و فضای سازنده بین دو کشور ادامه یابد.

پاسخ «احمد صالحی» به سوال درباره درخواست‌ «آزادی پوشش در جامعه»

به گزارش چهارم آذر ماه ایرنا به نقل از خبرگزاری دولتی آذرتاج جمهوری آذربایجان، وزارت دفاع این کشور مدعی درگیری با نیروهای ارمنستان و تبادل آتش بین دو طرف در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ شد.

باکو در بیانیه ای مدعی هدف قرار گرفتن محل استقرار نیروهای آذری در مناطق آغدام و خوجاوند توسط نیروهای ارتش ارمنستان و پاسخ نیروهای ارتش این کشور به حمله نیروهای ارمنی خبر داد.

جمهوری آذربایجان هم زمان با ادعای هدف قرار گرفتن مرزبانان خود توسط نیروهای ارمنی، اعلام کرد که مذاکرات صلح بروکسل با ارمنستان، لغو شده است.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در نشستی خبری در باکو، اعلام کرد که ارمنستان تنها به شرط حضور امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه حاضر به شرکت در نشست صلح بروکسل شده و این به معنای برگزار نشدن این نشست است.

از چند ماه پیش قرار بود در تاریخ ۷ دسامبر (۱۶ آذر) مذاکرات صلح بروکسل میان نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهوری آذربایجان برگزار شود.

باکو، پاریس را به رعایت نکردن بی‌طرفی و جانبداری از ارمنستان متهم می‌کند.

بر پایه این گزارش، مسکو که به میانجی‌گری اروپا در تنش منطقه قفقاز خوش‌بین نیست، امروز اعلام کرد که آماده میزبانی مذاکرات صلح است.

دیروز پاشینیان از متحدانش در سازمان پیمان امنیت جمعی که ائتلافی نظامی با رهبری مسکو است به دلیل شکست آنها در دفاع از ایروان در برابر جمهوری آذربایجان، انتقاد کرد. وی همچنین در نهایت پیش نویس بیانیه سازمان پیمان امنیت جمعی را به خاطر مسائل امنیتی با جمهوری آذربایجان امضا نکرد.

هفته گذشته رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست‌وزیر ارمنستان در مورد تدابیری که می‌توان برای برقراری امنیت در قفقاز جنوبی به کار برد، دیدار و گفت‌وگو کردند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای کنترل منطقه قره باغ در دو جنگ با یکدیگر رو در رو شده اند که آخرین آن در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ کشته برجای گذاشت. درگیری‌ها از آن زمان به طور منظم ادامه داشته که طی آن در ماه سپتامبر، ۲۸۶ نفر کشته شدند.

ارمنستان در ماه سپتامبر از سازمان پیمان امنیت جمعی و مسکو درخواست کمک نظامی کرد اما این ائتلاف تنها با اعزام دبیرکل خود به منطقه درگیری و پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای تحلیل وضعیت، واکنش نشان داد.

پرایس مدعی شد: همچنان از دیپلماسی حمایت می‌کنیم تا به صلح پایدار و حل مسائل میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شود.