شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اپل

حمله عجیب اپل به بازار رمزارز

حمله عجیب اپل به بازار رمزارز

فردای اقتصاد: درخواست اپل برای دریافت کمیسیون از معاملات توکن‌های غیر قابل تعویض یا NFT باعث اختلاف این شرکت با کوین بیس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در آمریکا شده است. 
هنگامی که یک توکن غیر قابل تعویض یا NFT در بازار ثانویه خرید و فروش می‌شود، چندین نفر منتفع می‌شوند از جمله فروشنده، خالق NFT و پلتفرم فروش که کارمزد این معامله رادریافت می‌کند.حالا به نظر می‌رسد اپل می‌خواهد به عنوان طرف چهارم معاملات NFT، مبلغی را از معاملاتی که بر بستر اپلیکیشن‌های iOS انجام می‌شوند، دریافت کند.

به گفته کوین بیس، کاربران آی او اس این شرکت نمی‌توانند NFT‌های خود را خرید و فروش کنند. این شرکت می‌گوید که اپل درحال‌حاضر آخرین نسخه آی او اس این شرکت را مسدود کرده است. چرا که اپل از صرافی کوین‌بیس می‌خواهد که یا این ویژگی را حذف کند یا تراکنش‌ها را به عنوان بخشی از سیستم خرید درون برنامه‌ای اپل اجرا کند. به این ترتیب اپل از هر تراکنش ۳۰ درصد کارمزد دریافت می‌کند.

یکی از سخنگویان کوین بیس در بیانیه‌ای گفت: «مشتریان درحال‌حاضر نمی‌توانند NFT‌ها را روی کیف پول کوین بیس iOS ارسال کنند زیرا اپل این امکان را مسدود کرده است.» وی افزود امکان انتقال NFT بین کیف پول وجود ندارد. هزینه‌های شبکه مورد نیاز باید از طریق سیستم خرید درون برنامه‌ای آنها پرداخت شود هر کسی که می‌داند NFT و بلاک چین چگونه کار می‌کند، می‌داند که این امکان‌پذیر نیست. سیستم خرید درون‌برنامه اختصاصی اپل از رمزارزها پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین ما حتی اگر تلاش می‌کردیم نمی‌توانستیم از آن پیروی کنیم و درحال‌حاضر درخواستی را برای تغییر این دستورالعمل‌ها به اپل ارسال کرده‌ایم.

تغییر سیاست اپل بر دریافت کارمزد از NFT 

هنگامی که یک کاربر در یک تراکنش NFT شرکت می‌کند، مبلغی به عنوان «گس» از او دریافت می‌شود. کارمزد گس اساساً کارمزد تراکنش‌های بلاک چین است و مقدار آن به میزان شلوغی یک شبکه خاص در آن زمان بستگی دارد. هر چه شبکه شلوغ تر باشد، کارمزد بیشتر است. هزینه‌ها به کسانی پرداخت می‌شود که بلاک‌های موجود در بلاک چین را تایید می‌کنند.

این هزینه‌های گس به کوین بیس تعلق نمی‌گیرد. طبق گفته اپل، این شرکت اخیراً سیاست‌های خود را در مورد تراکنش‌های NFT به روز کرده است، به همین دلیل است که آخرین نسخه Coinbase مسدود شده است. به نظر می‌رسد کوین‌بیس نخستین پلتفرم رمزارزی بزرگی است که این مشکل را علنی مطرح کرده است، اما اپل می‌گوید این قانون برای همه توسعه‌دهندگان اعمال خواهد شد.

اپل در دستورالعمل بررسی App Store خود به قوانین خاص اشاره کرده است. آنها گفته‌اند که اگر می‌خواهید قفل ویژگی‌ها یا عملکردهای برنامه خود را باز کنید، (به عنوان مثال: اشتراک‌ها، ارزهای درون بازی، سطوح بازی، دسترسی به محتوای ممتاز، یا باز کردن قفل نسخه کامل)، باید امکان پرداخت درون برنامه‌ای وجود داشته باشد. با این وجود ممکن است برخی از برنامه‌ها از سیستم و مکانیسم خود برای دسترسی به تمامی ابعاد آن برنامه استفاده نکنند اما در عین حال مکانیسم پرداخت درون برنامه‌ای نیز نداشته باشند.

کمیسیون ۳۰ درصدی که اپل برای تمام خریدهای اپ استور از توسعه دهندگان دریافت می‌کند، قبلا نیز مشکلاتی را برای توسعه دهندگان ایجاد کرده است. بازی Fortnite Epic Games به دلیل مقاومت به پرداخت کارمزد ۳۰ درصدی از اپ استور حذف شد. اخیرا، ایلان ماسک نیز شکایت کرده بود که چرا توییتر باید ۳۰ درصد از ۸ دلار اشتراک توییتر آبی را به اپل پرداخت کند؟

کوین بیس، به نوبه خود، لحنی دیپلماتیک‌ دارد. در بیانیه آن آمده است: «امیدواریم که این یک اشتباه سهوی باشد و مشتاقانه منتظر همکاری با اپل برای یافتن راه‌حلی هستیم که به نفع مشتریان اپل و کوین بیس باشد.