شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#کودکان

کودکان یمنی، قربانیان اصلی جنگ افروزی های ائتلاف متجاوز سعودی

کودکان یمنی، قربانیان اصلی جنگ افروزی های ائتلاف متجاوز سعودی

رئیس یک مرکز حقوق بشری با اشاره به اینکه تا کنون حدود چهار هزار کودک یمنی بر اثر حملات مستقیم ائتلاف متجاوز سعودی به شهادت رسیده اند، گفت که کودکان از اهداف اصلی جنگ علیه یمن هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس مرکز حقوق بشری «چشم بشریت» با اشاره به شرایط فاجعه بار کودکان یمنی در سال‌های تجاوز و محاصره علیه این کشور در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری العهد گفت: وضعیت غم انگیز و فاجعه بار کودکان یمنی بر کسی پوشیده نیست و تمام حقوق اولیه و اصلی آنها از حق زندگی گرفته تا سایر حقوق توسط ائتلاف متجاوز سعودی نقض و سلب شده است.

«احمد ابو حمراء» در ادامه این مصاحبه با تأکید بر اینکه شماری کودکان شهید یمنی بر اثر حملات مستقیم هوایی و توپخانه ای به ۴۰۶۱ شهید و شمار زخمی‌ها به ۴۷۳۹ نفر رسیده است، افزود: با توجه به تعداد زیاد کودکان شهید و مجروح در هشت سال تجاوز سعودی، احتمال اینکه آنها به اشتباه هدف قرار گرفته باشند وجود ندارد و می‌توان مطمئن بود که این کودکان جزو اهداف ائتلاف سعودی بوده‌اند.

وی به بی تفاوتی سازمان‌های بین المللی در قبال جنایت صورت گرفته در قبال کودکان یمنی تصریح کرد: سازمان‌هایی که انتظار می‌رود در قبال کودکان یمنی نقش مفید و مؤثر ایفا کنند، تقریباً هیچ حضوری ندارند. اگر این کودکان قربانی در کشور دیگری مانند اوکراین بودند، آسمان به زمین می‌رسید و سازمان‌ها برای جلوگیری از تخلفات علیه آنها و کاهش رنجشان تلاش می‌کردند. متأسفانه می‌توان گفت که پول عربستان چشم سازمان‌ها را کور و گوش آنها را کر کرده است، چرا که هنوز شاهد موضع محکم هیچ سازمانی در قبال تخلفات و جنایت‌هایی که علیه کودکانمان می‌شود، نبوده‌ایم.

این فعال حقوق بشر یمنی خاطرنشان کرد: شکی نیست که اثرات جنگ و محاصره حتی پس از پایان آن بر کودکان ما نیز ادامه خواهد داشت. برخی از کودکان یمنی خانواده خود را به طور کامل و برخی دیگر، تعدادی از اعضای خانواده خود را از دست دادند. برخی از آنها نیز در نتیجه حملات مستقیم از نظر جسمی ناتوان شده‌اند، در حالی که برخی دیگر برای به دست آوردن رزق و روزی خود و در نتیجه قطع شدن حقوق و دستمزدها، تحصیلات خود را ترک کرده و سر کار رفته‌اند. عده‌ای هم در نتیجه کمبود غذا و دارو به دلیل محاصره به بیماری مبتلا شده‌اند.

احمد ابو حمراء در پایان گفت: جنگ اثرات مخربی بر روح و روان کودکان خواهد گذاشت و ممکن است در درازمدت آنها را همراهی کند.

کودکان باقیمانده یمنی روزی بزرگ شده و از جهانیان خواهند پرسید که چرا آنها را رها کردند؟! از مدافعان حقوق بشر خواهند پرسید وقتی حقوقشان پایمال شد، کجا بودند؟! این کودکان در برابر نیروهای شیطانی خواهند ایستاد و انتقام رؤیاهایشان را که بر اثر طغیان و تجاوز آنها بر باد رفته است، خواهند گرفت؛ چنین روزی ناگزیر فرا خواهد رسید.