شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#جدید

رونمایی از نسل جدید بمب‌افکن نامرئی ۷۰۰ میلیون دلاری آمریکا+ فیلم

رونمایی از نسل جدید بمب‌افکن نامرئی ۷۰۰ میلیون دلاری آمریکا+ فیلم

نیروی هوایی آمریکا برای نخستین بار در ۳۰ سال اخیر، از نسل جدید بمب‌افکن‌های راهبردی نامرئی خود رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نیروی هوایی آمریکا از نسل جدید بمب‌افکن‌های نامرئی خود ساخت شرکت «نورتروپ گرومَن» که قادر به حمل تسلیحات متعارف و هسته‌ای است، رونمایی کرد.

بمب‌افکن نامرئی بی ‌۲۱ که در جریان مراسمی در پایگاه ۴۲ نیروی هوایی آمریکا در پام‌دیل کالیفرنیا رونمایی شد، بیش از نیم میلیون دلار قیمت دارد.

در این مراسم، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با تمجید از این بمب‌افکن آن را «تجلی اراده آمریکا برای دفاع از جمهوری و بازدارندگی به سبک آمریکایی» خواند.

زمانی که قرارداد ساخت این بمب‌افکن در سال ۲۰۱۵ منعقد شد، دبورا لی‌جیمز، وزیر وقت نیروی هوایی آمریکا مدعی شد که آمریکا به یک بمب‌افکن جدید نیاز دارد تا «به این کشور اجازه دهد تا با تهدیدهای به مراتب پیچیده‌تر از جمله تهدیدهایی که ممکن است روزی از سوی چین و روسیه متوجه واشنگتن شود، مقابله کند.»

انتظار می‌رود این بمب‌افکن در سال ۲۰۲۳ نخستین پرواز خود را انجام دهد. نیروی هوایی آمریکا در ابتدا امیدوار بود که این پرواز در سال ۲۰۱۹ انجام شود.

در ابتدا پیش‌بینی می‌شد که این بمب‌افکن ۵۵۰ میلیون دلار هزینه در بر داشته باشد اما با گذشت چند سال، برچسب قیمتی آن به دلیل تورم به ۶۹۲ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. نیروی هوایی آمریکایی در مجموع قصد دارد تا دست کم ۱۰۰ فروند از این بمب‌افکن تولید کند. در سال ۲۰۲۱، بلومبرگ مدعی شد که هزینه کلی ساخت و تولید و این بمب‌افکن احتمالاً دست کم ظرف ۳۰ سال، ۲۰۳ میلیارد دلار خرج روی دست مالیات‌دهندگان آمریکایی خواهد گذاشت.