شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قانون اساسی

رئیس جمهور: اصول قانون اساسی قابل تغییر نیست اما روش‌های اجرا آن میتواند تغییر کند

رئیس جمهور: اصول قانون اساسی قابل تغییر نیست اما روش‌های اجرا آن میتواند تغییر کند

رئیس جمهور گفت: قانون اساسی ما اصولی ثابت و غیرقابل تغییر دارد. جمهوریت، اسلام، استقلال و آزادی از اصول ثابت قانون اساسی ایران است. البته روش‌ها و سازوکارهای اجرای قانون، قابل بررسی است. در روش‌ها امکان تغییر وجود دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی، رئیس جمهور در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی گفت: در سفر به آفریقا با یکی از استادان برجسته حقوق که از دوستان نزدیک ماندلا بود آشنا شدم. مرحوم ماندلا این فرد و برخی دیگر را مامور نوشتن قانون اساسی جدید آفریقای جنوبی کرده‌بود.

وی در ادامه گفت: این استاد برجسته حقوق میگفت من و دوستانم تمامی قوانین اساسی کشورهای دنیا را مطالعه کرده‌ایم. قانون اساسی جمهوری‌اسلامی مترقی‌ترین قانون دنیا است. جمهوری‌اسلامی در قانون اساسی خود توانست آرمان و دموکراسی را با هم جمع کند. 

رئیس جمهور تصریح کرد: قانون اساسی ما اصولی ثابت و غیرقابل تغییر دارد. جمهوریت، اسلام، استقلال و آزادی از اصول ثابت قانون اساسی ایران است. البته روش‌ها و سازوکارهای اجرای قانون، قابل بررسی است. در روش‌ها امکان تغییر وجود دارد.

رئیسی گفت: امر به معروف و نهی از منکر، اصل هشتم قانون اساسی و از اصول مترقی دین و فرهنگ ما است. مردم خودشان را نسبت به گسترش معروف و نهی از منکر، مسئول بدانند. سازمان اداری کشور آماده پذیرش امر به معروف و نهی از منکر از طرف مردم، فرهیختگان و صاحب‌نظران باشد. امر به معروف و نهی از منکر به احقاق حقوق، اصلاح امور و انجام تکالیف و مسئولیت‌ها کمک خواهد کرد.

 رئیس جمهور: خود را مدافع حقوق همه گروه‌ها، اقوام و مذاهب در کشور می‌دانم. شکل گرفتن ایران قوی فقط در پرتو اجرای کامل و متوازن قانون اساسی است.رمز کینه‌ی دشمن نمایان شدن جلوه‌های قوت جمهوری‌اسلامی است.

در حال تکمیل