شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#ارتش#اوکراین

خشم کی‌یف از افشای شمار تلفات اوکراین؛اتحادیه اروپا عذرخواهی نکرد

خشم کی‌یف از افشای شمار تلفات اوکراین؛اتحادیه اروپا عذرخواهی نکرد

کمیسیون اروپا می‌گوید که بابت اظهارات رئیس این کمیسیون درباره شمار تلفات ارتش اوکراین در جنگ جاری با روسیه، هیچ «عذرخواهی» به کی‌یف بدهکار نیست!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، داتا اسپنانت، سخنگوی کمیسیون اروپا در جریان یک نشست مطبوعاتی در بروکسل گفت که این کمیسیوت در شبکه‌های اجتماعی دلایل و فضایی که در قالب آن اظهارات مرتبط با شمار قربانیان ارتش اوکراین مطرح شده را توضیح داده و دلیلی برای عذرخواهی از اوکراین وجود ندارد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه در پستی ویدئویی در توییتر، اعلام کرد که «ظرف ۹ ماه از آغاز اعزام نیروهای روسیه به اوکراین، بیش از ۱۰۰هزار نیروی اوکراینی و حدود ۲۰هزار غیرنظامی نیز کشته‌ شده‌اند.»

اظهارات رئیس کمیسیون اروپا درباره این موضوع، واکنش تند کی‌یف را به همراه داشت و مقامات این کشور تاکید کردند که شمار قربانیان در زمره «اطلاعات طبقه بندی‌شده» بوده و اعلام و اشاره به آن جزو محدودیت‌های رسانه‌ای است.

این ویدئو بلافاصله حذف و نسخه ویرایش شده آن با حذف محتوای مربوط به شمار قربانیان اوکراین منتشر شد. اسپینانت هم در ادامه با انتشار توییتی، مدعی شد که این اعداد اشتباه بوده و برآورد کمیسیون اروپا که به استناد منابع خارجی «بی‌نام» انجام شده، با هدف اعلام شمار کلی قربانیان اعم از کشته‌شدگان و مجروحان و همچنین به منظور نشان دادن قساوت ارتش روسیه، صورت گرفته است.

سخنگوی کمیسیون اروپا در نشست خبری همچنین ضمن خودداری از افشای نام منابع این کمیسیون، از توضیح درباره نحوه ورود این اطلاعات به سخنرانی ویدئویی فون در لین نیز اجتناب کرد.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور اسبق و معاون کنونی شورای امنیت روسیه در واکنش به این موضوع، کمیسیون اروپا را «خودسانسوری تحقیرآمیز» متهم کرد و گفت که حذف و ویرایش ویدئو، بار دیگر نشان داد که اروپا چیزی نیست جز عروسک خیمه شب‌بازی آمریکا.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در ماه سپتامبر گفته بود که تلفات اوکراین بیش از ۶۱هزار نفر و ۱۰ برابر بیشتر از قربانیان ارتش روسیه است.