شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#مسکن#ثبت‌نام#جدید

انصراف بسیاری از متقاضیان واحدهای نهضت ملی مسکن / طرح نیمه تمام دولت صدای مردم را درآورد

در حالی دور جدید ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است که به نظر می‌رسد برخی متقاضیان از پیشرفت این طرح ناامید شده‌اند..

 انصراف بسیاری از متقاضیان واحدهای نهضت ملی مسکن / طرح نیمه تمام دولت صدای مردم را درآورد
به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، در حالی دور جدید ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است که به نظر می‌رسد برخی متقاضیان از پیشرفت این طرح ناامید شده‌اند.

دوباره بحث ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن داغ شده، طرحی که دولت از ابتدای شروع به فعالیت خود بسیار بر روی آن مانور داده است اما بعد از سپری شدن هشت دوره ثبت‌نام تا شهریور ماه امسال، دیگر دولت هیچ خبر یا اطلاعی برای ثبت‌نام دور جدید نداده است.

براساس آمارهای اعلامی در هشت دوره ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن، بیش از ۵ میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند که برای ۴ میلیون نفر در صورت تامین زمین در شهرهای مختلف، اقدام به ساخت واحد مسکونی خواهد شد.

اراضی دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

پیش از این شهریار افندی‌زاده سرپرست وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده است: در ظرف یک سال و نیم گذشته اراضی بیش از دو و نیم میلیون واحد مسکونی توسط وزارت راه و شهرسازی برای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است.

به گفته او، تمامی این اراضی با بررسی‌های مختلف از نظر عارضه‌های منابع طبیعی و شهرسازی و تامین زیرساخت‌ها در شورای عالی شهرسای و معماری و نشست‌های تخصصی وزارتخانه ابلاغ شده است. هم اکنون وزارتخانه و ادارات کل راه و شهرسازی تمامی استان‌ها در خصوص اجرای نهضت ملی مسکن بسیج شده‌اند.

روند ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن کند است

در همین رابطه محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرده است: هم اکنون بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن همکاری لازم را انجام نمی‌دهند و همین امر خود باعث شده که روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن با کندی روبرو شود.

او گفت: یکی از مهم‌ترین نیازها در طرح نهضت ملی مسکن تامین زمین است که هنوز به گفته وزارت راه وشهرسازی، دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت علوم و دانشگاه‌ها در ارائه اراضی خود همکاری لازم را ندارند.

رضایی کوچی می‌گوید: هم اکنون تنها راهکار برای کنترل بازار مسکن تامین و تولید مسکن است که متاسفانه تا زمانی که اقدامات لازم برای این بازار صورت نگیرد، نمی توان امید داشت که بازار به ساماندهی لازم رسیده است.

ثبت نام نهضت ملی مسکن در ۱۶ استان

آخرین دور ثبت‌نام نهضت ملی مسکن از دو روز گذشته ، در ۱۶ استان کشور از جمله آذربایجان شرقی، ایرانشهر (جنوب سیستان و بلوچستان)، بوشهر،کرمان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، لارستان (فارس)، جنوب کرمان، گلستان، مازندران، مرکزی و هرمزگان آغازشده است.

متقاضیان برای ثبت نام به سامانه saman.mrud.ir مراجعه کنند. این ظرفیت‌های خالی در راستای مرحله‌ی هشتم ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن است که شهریور امسال آغاز شده بود.

با توجه به رویکردهای اخیر وزارت راه و شهرسازی، مهلت زمانی برای ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن تعیین نمی‌شود و در واقع نام‌نویسی تا تکمیل ظرفیت ادامه دارد. این دوره از ثبت‌نام نهضت ملی مسکن در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه وشهرسازی اطلاع‌رسانی نشده و حتی اعلام نشده است که متقاضیان در چه شهرهایی از استان‌های اعلام شده می‌توانند ثبت نام کنند و تا چه زمانی امکان ثبت نام دارند.

متقاضیانی که از چشم انتظاری در طرح نهضت ملی مسکن منصرف شده‌اند
براساس این گزارش البته پیش از این بسیاری از متقاضیان اعلام کرده بودند که از ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن انصراف داده‌اند چراکه هنوز بعد از گذشت یک سال از اجرای این طرح و همچنین واریز دو مرحله از آورده‌های ۴۰ میلیون تومانی خود، هنوز هیچ اقدامی برای ساخت این واحدها صورت نگرفته و تنها به مرحله شناسایی اراضی رسیده است.

در همین رابطه معصومی یکی از متقاضیان به باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: در همان مرحله اول برای ثبت نام درطرح نهضت ملی مسکن در قزوین اقدام کردم، اما هنوز بعد از گذشت یک سال از زمان ثبت‌نام هیچ اقدامی صورت نگرفته است. این در حالی است که تاکنون دو بخش از آورده‌های ۴۰ میلیون تومانی را هم واریز کرده‌ام؛ بنابراین تصمیم به انصراف گرفتم تا حداقل مجبور نباشم که چندین سال چشم انتظار پروژه‌های نهضت ملی مسکن باشم.

همچنین حسینی یکی دیگر از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهریار گفت: تاکنون چندین بار پیامک پرداخت آورده به من ارسال شده است و هر بار این آورده ۴۰ میلیون تومانی را پرداخت کرده ام، اما هنوز پروژه‌های نهضت ملی مسکن تنها در مرحله شناسایی زمین قرار گرفته است. بنابراین بنده هم تصمیم گرفته‌ام انصراف دهم.

ثبت نام در تهران تنها در ایوانکی

براساس این گزارش خلیل محبت خواه مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران هم اعلام کرد که هم اکنون در استان تهران با وجود تامین زمین در شهرهای مختلف استان از جمله دماوند ،رباط کریم ، اسلام شهر ،شهریار تنها در شهر ایوانکی امکان ثبت نام برای متقاضیان استان تهران فراهم شده و متقاضیان در این شهرمی‌توانند ثبت نام داشته باشند.

او ادامه داد: هم اکنون در شهر ایوانکی ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی و یک طبقه است و اجرای طرح ساخت افقی واحدهای مسکونی در این شهر فراهم شده است.

دولت وعده‌های مختلفی در حوزه ساخت مسکن داده است که یکی از مهم‌ترین وعده‌ها، خانه‌دار کردن مردم از طریق طرح نهضت ملی مسکن است؛ بنابراین این کندی موجود قبل از آنکه منجر به انصراف بخشی زیادی از متقاضیان شود، باید تبدیل به تسریع در مراحل اجرایی پروژه و شروع ساخت واحدها شود تا افراد متقاضی که اقساط خود را به موقع پرداخت کرده‌اند در موعد مقرر به واحد مسکونی خود برسند.