شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#تهران

اظهارات بایدن درباره موافقت با حمله نظامی به ایران

پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: مذاکرات به خاطر شروطی که تهران به طور مکرر در روند مذاکرات تعیین می‌کرد، طولانی و دچار وقفه شده است.

رابرت مالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وبگاه خبری اردوپوینت، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با حضور در گفت‌وگو با سردبیر نشریه فارن پالیسی، در پاسخ به این سوال که برنامه هسته‌ای ایران تا چه اندازه با تولید یک سلاح اتمی فاصله دارد، گفت: جواب دادن به این سوال سخت است چون این یعنی چقدر به مواد شکافت‌پذیر غنی‌‎‌شده در سطح تسلیحاتی نزدیک هستند؛ همان طور که قبلا گفته‌ایم، فقط چند هفته است.

با وجود این که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد، مالی در ادامه گفت: آن‌ها بسیار به داشتن مواد شکافت‌پذیر کافی برای تولید یک بمب هسته‌ای نزدیک هستند.

او مدعی شد، این وضعیت برنامه هسته‌ای ایران نتیجه انتخاب خود ایران و تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای است.

این دیپلمات ارشد آمریکا با اشاره به تصمیم دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای و ورود آن به مذاکرات وین، گفت که این مذاکرات به خاطر شروطی که تهران به طور مکرر در روند مذاکرات تعیین می‌کرد، طولانی و  دچار وقفه شده است.

مالی در ادامه با مطرح کردن اظهاراتی تهدیدآمیز علیه ایران، گفت: ما تحریم می‌کنیم، اعمال فشار می‌کنیم، دیپلماسی به کار می‌بندیم. اگر هیچ یک از این‌ها جواب ندهد، رییس جمهور گفته است که او به عنوان آخرین راه‌کار، با گزینه نظامی موافقت خواهد کرد، چرا که اگر این تنها راه ممانعت از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای باشد، اتفاقی است که خواهد افتاد. اما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.

او گفت، دولت بایدن هنوز امیدوار است که ایران رویه فعلی‌اش را تغییر بدهد.