شهرخبر

مهدی هاشمی با همسر جدیدش همکار شد / هانیه توسلی بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی/میلیاردر هفته کیست؟/باران کوثری در کشور استونی چه می کند؟

هانیه توسلی بهترین بازیگر زن جشنواره آمریکایی شد

چهار جایزه جشنواره فیلم‌های ایرانی سان‌فرانسیسکو به فیلم «بی‌صدا حلزون» اهدا شد.

 فیلم «بی‌صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی زاده در پانزدهمین دوره جشنواره فیلم های ایرانی سان فرانسیسکو به نمایش درآمد و توانست جوایز بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن (هانیه توسلی) بهترین مدیر فیلمبرداری (محمدرضا جهان پناه) و بهترین فیلم را دریافت کند.

این جشنواره به عنوان اولین جشنواره مستقل سینمای ایران خارج از کشور، امسال ۱۷ و ۱۸ سپتامبر (۲۶ و ۲۷ شهریور) در آمریکا برگزار شد.

«بی صدا حلزون» با بازی هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی و محسن کیایی و (بازیگر کودک) مجتبی شکری، نیمه نخست امسال در سینماهای کشور روی پرده رفت.

دزفولی زاده در این فیلم به معضلات ناشنوایان در روایتی عاشقانه پرداخته است.

جایزه هفته : سه جایزه‌ی ونزوئلایی برای «رویا»

 

  سه جایزه‌ی ونزوئلایی برای «رویا»

فیلم کوتاه «رویا» موفق به کسب سه جایزه از جشنواره «پنج قاره» ونزوئلا و حضور در جشنواره‌های «حقوق بشر بارسلونا» و «فیلم‌های آسیایی لس‌آنجلس، هالیوود» شد.

 فیلم کوتاه «رویا» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا محمدی و تهیه‌کنندگی مشترک انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر مشهد و محمدرضا محمدی، موفق به کسب سه جایزه از ششمین دوره جشنواره «پنج قاره» ونزوئلا و حضور در نوزدهمین دوره جشنواره «حقوق بشر بارسلونا» اسپانیا و چهارمین دوره جشنواره «فیلم‌های آسیایی لس‌آنجلس، هالیوود» آمریکا شد.

جشنواره بین‌المللی «پنج قاره» Five Continents یک جشنواره آنلاین و ماهانه بین‌المللی است که در آن فیلم‌های متنوع از سراسر جهان، گردهم می‌آیند تا برای جوایز مختلف جشنواره به رقابت بپردازند. برگزیدگان هر ماه، به رقابت سالیانه جشنواره نیز راه خواهند یافت. فیلم کوتاه «رویا» در ششمین دوره این جشنواره در ماه اکتبر (آبان) موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه اجتماعی، بهترین فیلمنامه و نگاه ویژه تولید فیلم کوتاه شد.

جشنواره بین‌المللی «حقوق بشر بارسلونا» Barcelona Human Rights Film Festival باهدف نمایش آثاری که افراد را به تفکر وادار، وجدان‌ها را بیدار، بی‌عدالتی را محکوم و تنوع اجتماعی و فرهنگی بشریت را منعکس می‌کند، تاسیس شده است. این جشنواره که یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین جشنواره‌های بین‌المللی حقوق بشر در دنیا‌ست که علاوه بر بخش مسابقه فیلم‌ها، هرسال دارای برنامه‌های مختلفی مثل مستر کلاس‌ها، بازار و سمینارها و… خواهد بود.

نوزدهمین دوره جشنواره «حقوق بشر بارسلونا» FCDHBCN امسال از تاریخ ۱ تا ۱۰ دسامبر (۱۰ تا ۱۹ آذرماه ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد.

جشنواره بین‌المللی «فیلم‌های آسیایی لس‌آنجلس، هالیوود» Asian Film Festival, Los Angeles  Hollywood با هدف تقویت تبادل و همکاری فیلم و فرهنگ آسیایی و هالیوودی، ترویج توسعه نوآورانه در صنعت فیلم و پرورش خلاقیت در فیلمسازی در جهان تأسیس شده است. دفتر مرکزی سازمان غیرانتفاعی این جشنواره در لس‌آنجلس آمریکاست که سعی می‌کند از طریق پروژه‌ها، نمایش آثار برجسته و… به دیده‌شدن فیلم‌ها و فیلمسازان کمک کند.

چهارمین دوره جشنواره «فیلم‌های آسیایی لس‌آنجلس، هالیوود» AFF از تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۷ آذرماه ۱۴۰۱) آغاز و فیلم‌ها برای کسب الماس طلایی جشنواره به رقابت خواهند پرداخت.

فیلم کوتاه «رویا» راوی داستان زوج جوان افغانستانی است که تلاش می‌کنند به‌صورت غیرقانونی راهی اروپا شوند اما با حوادث جبران‌ناپذیری روبه‌رو ‌می‌شوند. این فیلم پیش‌ازاین به‌عنوان بهترین فیلم کوتاه داستانی جشنواره باهیای برزیل شناخته شده و در هفتاد و سومین دوره جشنواره بین‌المللی «مونتکاتینی ایتالیا» و بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی «فالودی مجارستان» حضور داشته است. رقیه نیکو، مصطفی تیمور لکزائیان، میلاد زارعی بازیگران این فیلم کوتاه هستند.

عوامل فیلم کوتاه «رویا» عبارتند از نویسنده و کارگردان: محمدرضا محمدی، تهیه‌کننده: انجمن سینمای جوانان ایران، محمدرضا محمدی، مدیر فیلمبرداری: رضا دیدار، صدابردار: مرتضی غیور، تدوین: هادی شیبانی، طراحی و ترکیب صدا: سلمان ابوذر، مدیر تولید: رهام رسولی، دستیار کارگردان: سمیرا گندم‌گون، منشی صحنه: مریم قربانی، طراح لباس: ناهید سروری، تیزر: محمد واحد، کالریست: مهران جبلی، مدیر تدارکات: رضا مرادی، عکاس: محمد حسینی، طراح پوستر: الیاس کاظمی بیدختی، مترجم: نوید جمشیدی، مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز.

 میلیاردر هفته : لوپتو

 

لوپتو به مرز فروش ۵ میلیاردی رسید

 

انیمیشن «لوپتو» در کمتر از یک ماه اکران، توانست با جذب ۱۸۵ هزار مخاطب کودک و نوجوان در سینماهای سراسر کشور به فروش چهار میلیارد و هفتصد میلیون تومانی دست یابد.

 با گذشت قریب به یک ماه از آغاز اکران انیمیشن سینمایی «لوپتو»، فروش این انیمیشن با تکیه بر جذب ۱۸۵ هزار مخاطب کودک و دانش‌آموز از سراسر کشور، به مرز فروش ۵ میلیارد تومان رسیده است.

«لوپتو» همزمان با شروع سال تحصیلی تمرکز ویژه‌ای بر اکران‌های مدارس کرد و طبق آمار سهم دانش‌آموزان سراسر کشور از فروش این انیمیشن ۳۶ هزار مخاطب و ۷.۶۰٠.٠٠٠.٠٠٠ ریال بوده که به عبارتی برابر با ۲۰% مخاطبان و ۱۶% فروش آن است.

این انیمیشن به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی و احسان کاوه، تاکنون ۱۵۰۰ سانس اکران دانش‌آموزی در سراسر کشور داشته است. استان‌های تهران، مشهد، اصفهان و شهرکرد پیشتاز میزان استقبال مدارس از این انیمیشن بوده‌اند.

انیمیشن «لوپتو» از ۱۱ آبان ماه با شعار «شادی ساختنی است» توسط پخش بهمن سبز روی پرده سینماهای کشور رفت و در طول مدت اکران خود توانست صدرنشین گیشه ماهانه سینماهای ایران شود.

به مناسبت پیروزی تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی و با ارائه کد تخفیف IRAN2022 مخاطبان می‌توانند با تهیه بلیت انیمیشن سینمایی «لوپتو» از سامانه گیشه۷، این انیمیشن سینمایی را در روزهای شنبه تا دوشنبه ۵ تا ۷ آذر، با ۳۰% تخفیف در سینماهای سراسر کشور تماشا کنند.

«لوپتو» اثری موزیکال، شاد و مهیج و نخستین محصول مرکز انیمیشن سوره است که با تکنیک سه بعدی و برگرفته از قصه و فضایی کاملا ایرانی و در استودیوی فراسوی ابعاد توسط هنرمندان جوان کرمانی تولید شده است.

سورپرایز هفته :سینماهای پرفروش در آبان ماه

 

سینماهای پرفروش در آبان ماه

پرفروش ترین پردیس‌های سینمایی در آبان ماه مشخص شدند.

بر اساس اعلام سامانه سمفا متعلق به سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری، پردیس سینمایی راگا در آبان ماه سال جاری توانسته است با ۱۰ هزار و ۳۶۵ تماشاگر بعد از پردیس های کورش، ایران مال و آزادی به عنوان چهارمین سینمای پرفروش در شهر تهران شناخته شود.

در این سینما فیلم «لوپتو» با ۲۹۰۲ مخاطب، صدرنشین جدول فروش است و فیلم های «پسر دلفینی» با ۲۷۵۹ نفر و «انفرادی» با ۱۴۲۲ نفر در رتبه های بعدی قرار دارند. این در حالی است که بنا بر اعلام دفتر پخش موسسه بهمن سبز، پردیس سینمایی راگا ششمین سینمای پرفروش فیلم «لوپتو» در تهران است و این سینما از ابتدای اکران تا کنون توانسته است ۳۸۴۹ مخاطب کودک و نوجوان را به خود جذب کند.

پردیس سینمایی راگا واقع در منطقه شهر ری از جمله سینماهای زیرمجموعه موسسه تصویر شهر دارای ۳ سالن نمایش و ۶۰۴ صندلی است که اواخر مهرماه سال جاری سالن اصلی آن تجهیز و به بهره برداری رسید. این سینما از ابتدای تابستان سال جاری به طرح کاهش بها بلیت پیوست و از نیمه آبان ماه نیز بلیت روزهای یکشنبه خود را علاوه بر روزهای سه شنبه به صورت نیم بها به مخاطبان عرضه می کند.

در حال حاضر فیلم های «لوپتو»، «پسر دلفینی»، «بخارست»، «بام بالا»، «انفرادی»، «ابلق» و «دوزیست» در این سینما در حال اکران است و علاقه‌مندان می توانند برای تهیه بلیت به صورت آنلاین به سامانه های بلیت فروشی سینما و یا به صورت حضوری در گیشه به نشانی شهرری، اتوبان شهید آوینی، خیابان کریم شیرازی، جنب فروشگاه شهروند، پردیس سینمایی راگا مراجعه کنند.

همکاری هفته :همکاری مهدی هاشمی و همسر دومش!

 

همکاری مهدی هاشمی و همسر دومش!

فیلم «مرد آرام» به تهیه کنندگی مهدی هاشمی در صف دریافت پروانه ساخت قرار گرفت.

فیلم بلند داستانی سینمایی «مرد آرام» به تهیه کنندگی مهدی هاشمی قرمزی و کارگردانی بهنوش صادقی در صف دریافت پروانه ساخت قرار گرفت. پرونده این فیلم در تاریخ ۱ آذر در سازمان سینمایی تکمیل شده است.

بهنوش صادقی بازیگر و کارگردان است و در پروژه هایی مانند «خانه دیگری»، «دردسرهای عظیم ۲»، «مدینه» و «به همین سادگی» به عنوان کارگردان و یا بازیگر حضور داشته است.

 

کتاب هفته : پری‌نازه، دست‌درازه

  چاپ سوم  «پری‌نازه، دست‌درازه»  منتشر شد

کتاب «پری‌نازه، دست‌درازه» نوشته فرهاد حسن‌زاده و با تصویرگری نرگس محمدی به چاپ سوم رسید.

 کتاب «پری‌نازه، دست‌درازه» نوشته فرهاد حسن‌زاده و با تصویرگری نرگس محمدی برای اولین بار در سال 1388 به چاپ رسیده است. این کتاب در سال 1400 به چاپ سوم رسید.

در این داستان، کودکان گروه سنی «نوخوان» و «نونهال» یک داستان تخیلی را در کتاب مصور و رنگی مطالعه می‌کنند. این قصه در مورد دختر کوچولویی است که در عالم خیال، خودش را یک جادوگر تصور می‌کند. پری کوچولو اسباب‌بازی‌های زیادی دارد، اما از میان آنها به ماکت کره‌ی زمین‌اش خیلی علاقه‌مند است. بنابراین با خواندن یک ورد جادویی دستانش را به طرف کره بالای کمد دراز می‌کند. در همین حین، خانم کلاغه قارقارکنان از او می‌خواهد با دست‌های درازش جوجه کوچکش را که از لانه بیرون افتاده، نجات دهد و ... . آیا دستان پری به حالت اول باز می‌گردد یا نه؟

«پری‌نازه، دست‌درازه» کتابی است که با یک داستان بامزه و تصویرگری عجیب و تازه، دوستی و کمک به دیگران را به کودکان آموزش می‌دهد.

فرهاد حسن‌زاده بیستم فروردین 1341 در آبادان به دنیا آمد. او نوشتن را از دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان آغاز کرد.  جنگ ایران و عراق و مهاجرت از آبادان باعث شد مدتی از نوشتن باز بماند. اما در سال ۱۳۷۰ اولین کتابش به نام ماجرای روباه و زنبور در شیراز چاپ شد؛ و از آن پس به شکل حرفه‌ای قدم به دنیای نویسندگی در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان گذاشت.

از حسن‌زاده تا کنون بیش از ۱۰۰ اثر در حوزه‌های ادبی گوناگون همچون داستان کودکان، نوجوانان و رمان برای بزرگسالان چاپ شده‌است. برخی از آثار او به زبان‌های انگلیسی، مالایی، چینی، ارمنی، عربی، ترکی استانبولی و کردی ترجمه و انتشار یافته‌است. وی عضو هیئت مؤسس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بوده و چند دوره به عنوان عضو هیئت مدیره نیز انتخاب شده‌است.

در بخشی از این داستان کودک می‌خوانیم:

«یک مرتبه دستم دراز شد. کش آمد و کش‌ آمد و همین‌طور رفت به طرف کره زمین؛ درست مثل یک شکلات کشی.

باورم نمی‌شد! خیلی ترسیدم! قلبم تاپ و توپ می‌کرد! یعنی من بودم! پری‌نازه، گیس‌درازه!»

کتاب «پری‌نازه، دست‌درازه» نوشته فرهاد حسن‌زاده، تصویرگری نرگس محمدی با شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 18 هزار تومان در انتشارات به‌نشر به چاپ سوم رسیده است.

سیاه و سفید هفته : شهر خاموش

باران کوثری در کشور استونی

نخستین نمایش جهانی فیلم سینمایی «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی در کشور استونی رقم خورد.

فیلم سینمایی «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی، نخستین نمایش جهانی خود را در بخش مسابقه اصلی جشنواره شب‌های «سیاه تالین» در کشور استونی تجربه کرد.

در بخش‌هایی از مطلب نشریه اسکرین به قلم «وندی آیدی» درباره فیلم «شهر خاموش» آمده است:

«احتمالاً مکان‌های تاریک‌تری هم نسبت به پس‌زمینه‌ی سومین فیلم بلند احمد بهرامی روی زمین وجود دارد، اما مسلما نمی‌توانند خیلی زیاد باشند. داستان این فیلم در محوطه‌ متروک ماشین‌های اسقاطی در حومه شهری بی‌نام در ایران رخ می‌دهد، جایی که انسان‌های طردشده به دنبال امرار معاش هستند و باد برزخی در میان لاشه‌های خودرو زوزه می‌کشد. زنی به نام بمانی (باران کوثری) که به ظن قتل همسرش یک دهه‌ است در زندان به سر می‌برد، برای یافتن محل پسری که در زندان به دنیا آورده، به طور موقت از زندان آزاد می‌شود و اکنون به دنبال برادر شوهرش، اِبی (علی باقری) می گردد چرا که او تنها امیدش برای پیدا کردن پسرش است. بهرامی در این فیلم به مضمون زنانگی در مقابل مردسالاری پرداخته اما در نهایت اجازه چندانی به رسوخ امید در این درام بی رحمانه، اما قدرتمند نمی‌دهد.

«شهر خاموش» را می‌توان خواهر فیلم «دشت خاموش» در سال ۲۰۲۰ دانست که برنده بهترین فیلم در بخش افق‌های جشنواره ونیز شد و تعداد قابل توجهی از جوایز را طی حضوری موفق در جشنواره‌های بین‌المللی کسب کرد.

هر دو فیلم به صورت سیاه و سفید با نسبت‌های فشرده فیلمبرداری شده‌اند و هر دو شخصیت‌هایی را به تصویر می‌کشند که در چنگال ناامیدی له شده‌اند. «شهر خاموش» نخستین نمایش جهانی خود را در مسابقه جشنواره تالین تجربه کرد و با استقبال دیگر جشنواره‌های سینمایی نیز رو به رو خواهد شد. پس‌زمینه اعتراض‌های حقوق زنان در ایران، داستان این زن قوی و مصمم را که در این فیلم با مردانی بسیار ناخوشایند روبرو می‌شود را اثری بهنگام و مطابق با شرایط کنونی تبدیل کرده است.

ظرافت و صرفه‌جویی را می‌توان در فیلم‌سازی احمد بهرامی مشاهده کرد، نماهای آهسته و ۱۸۰ درجه که گورستان ویران‌شده‌ای از وسایل نقلیه اسقاطی را نشان می‌دهند. همچنین استفاده دلپذیری از ریتم و تکرار در این فیلم دیده می‌شود؛ یک موتیف موزیکال شوم همراه با یک تصویری مکرر از بمانی که درب هر یک از آلونک‌های مردانه را می‌بندد و در حالی که استفاده از نماد در فیلم  نسبتاً سنگین است،

یک ماشین هیدرولیک له کردن خودروها به طور مکرر نشان داده می‌شود، یک سگ ماده در حیاط محوطه اسقاط نشانی بارز از وضعیت شخصیت «بمانی» در جامعه است. تصویر تزلزل ناپذیر از وضعیت اسفبار «بمانی»، نشان دادن بسته درها بر روی زنی بدون هیچ گزینه‌ای، فیلمی ویرانگر و قدرتمند است.

در فیلم سینمایی «شهر خاموش» به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی رضا محقق، بازیگرانی چون باران کوثری، بابک کریمی، علی باقری، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی نقش‌آفرینی کرده‌اند و مسعود امینی‌تیرانی نیز به عنوان فیلمبردار و مصطفی وزیری نیز تدوین این فیلم سینمایی را بر عهده دارد. 

جشنواره بین‌الملی فیلم تالین از تاریخ ۱۱ تا ۲۷ نوامبر (۲۰ آبان تا ۶ آذر) در کشور استونی برگزار می‌شود.

ادعای هفته : ادعای جواد خیابانی

 

ماجرای ادعای جواد خیابانی درمورد علت باخت ایران چیست؟ + ویدئو

جواد خیابانی که به تازگی اظهاراتش روی آنتن زنده حاشیه‌ساز شده است، این مساله را به تقطیع سخنانش توسط برخی رسانه‌ها نسبت داده است.

 برخی رسانه‌ها با پخش بخشی از اظهارات جواد خیابانی در ویژه‌برنامه جام‌جهانی شبکه ورزش سیما، به نقل از این گزارشگر، باخت تیم ایران و برد عربستان را به عامل «حمایت مردم» نسبت دادند.

این حاشیه به صحبت‌های جواد خیابانی، مجری و گزارشگر تلویزیون بعد از پیروزی عربستان و آرژانتین در ویژه‌برنامه جام‌جهانی ۲۰۲۲ شبکه ورزش سیما برمی‌گردد.

در ویدئوی انتخابی از صحبت‌های جواد خیابانی که در فضای مجازی دست به دست شده است، این مجری اظهار می‌کند: تیمی که مردم پشت آن نباشند، دو زار نمی‌ارزد و دلیل برد عربستان حمایت ملی از این تیم بود و دلیل باخت ایران عدم حمایت از تیم ملی.

حالا این گزارشگر با انتشار ویدئویی از خود در فضای مجازی، توضیحاتی را مطرح و پخش سخنان تقطیع‌شده‌اش را یک شیطنت رسانه‌ای می خواند.

او می‌گوید: جملاتی از من پخش شده که خلاصه شده یک پاراگراف طولانی است. لطف کنید این وصله‌ها را به من نچسبانید. من دلم می‌خواهد کشورم سربلند باشد و تیم ملی فوتبال ایران سربلند باشد و مطمئن هستم این اتفاق خواهد افتاد. لذا این شیطنت رسانه‌ای را لطفا ادامه ندهید و اگر می‌خواهید درباره جملات من قضاوت کنید، کل جملات در سایت تلوبیون و برنامه جام ۲۰۲۲ و سایت شبکه ورزش موجود است.   

این مجری سپس بیان می کند: من حدود نیم ساعت صحبت کرده‌ام، اما چند ثانیه از آن مورد قضاوت قرار گرفته است. مطمئن هستم که همه با من هم عقیده خواهید شد که ملت ایران در کنار تیم فوتبال خود باز هم نگاهی امیدوارانه به جام جهانی فوتبال دارد.

انتهای پیام