شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#چهارشنبه

سبز کم رمق بورس آخر هفته

سبز کم رمق بورس آخر هفته

فردای اقتصاد: نماگرهای بازار سهام در آخرین روز کاری هفته، با رشد به کار خود پایان دادند. شاخص کل ۰.۲۲ درصد افزایش ارتفاع داد و به محدوده یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد رسید. نماگر هم‌وزن نیز با رشد ۰.۱۱ درصدی همراه شد. با این حال ارزش معاملات خرد سهام پس از حدود یک ماه مجددا به کانال ۲هزار میلیارد تومانی عقب نشست. آخرین بار ۱۱ مهرماه بود که ارزش دادوستدها در این محدوده قرار داشت و برای برهه‌ای با افزایش حتی به ۶۸۰۰ میلیارد تومان نیز رسید. پس از اما به مرور ارتفاع کم کرد تا اینکه امروز به کمترین سطح از ۲۰ روز کاری اخیر نزول کرد.

سبز کم رمق بورس آخر هفته

یکی از نکات قابل توجه معاملات امروز بازار سهام، جدا شدن مسیر سهام خودرویی از نماگرهای بورسی بود. طی روزهای اخیر و پس از جدی شدن عرضه خودرو ۲۰۷ به عنوان یکی از محصولات پرتیراژ ایران‌خودرو در بورس کالا، صنعت خودرو در مرکز توجهات بازار قرار گرفت. ۳۰ آبان‌ماه ایران خودرو برای نخستین بار هزار دستگاه پژو ۲۰۷ (دنده‌ای با فرمان برقی و به رنگ سفید) را در بورس کالا عرضه کرد. تعداد ۵۹۱۳ تقاضا برای هزار خودروی موجود ثبت شد. خودروهای مذکور به طور میانگین به قیمت ۳۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شدند. با احتساب ۱۳ درصد مالیات و عوارض و نیز ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار تومان هزینه ثابت که به مبلغ معامله اضافه می‌شوند، خرید ۲۰۷ از بورس به طور میانگین برای خریداران حدود ۳۹۲ میلیون تومان هزینه داشته است که بدون احتساب زمان انتظار برای تحویل، ۴۵ میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت آن در بازار قیمت خورد. در این میان شاخص صنعت خودرو تحت تاثیر خبرهای مربوط به این عرضه، در یک هفته ۱۰ درصد صعود کرد. شاخص کل بورس تهران اما در بازه‌ زمانی مشابهی کمی بیش از یک درصد افزایش ارتفاع داد. امروز اما هر چند خودروسازان با افت قیمت مواجه شدند اما نماگرهای بورسی روندی صعودی خود را حفظ کردند.

در این روز با وجود سبزپوشی شاخص‌ها اما خروج سرمایه‌های خرد ادامه پیدا کرد. به این ترتیب روز چهارشنبه در مجموع سهمی به ارزش ۷۶ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد تا برای ششمین روز متوالی شاهد خروج سرمایه‌های خرد از جریان دادوستد سهام باشیم. البته میزان خروج پول نسبت به گذشته کاهش محسوسی را تجربه می‌ند و در کنار آن شاهد چرخش سرمایه‌ میان گروه‌ها و سهام مختلف بازار هستیم.

سبز کم رمق بورس آخر هفته