به گزارش اکوایران؛ طی سال‌های گذشته رقم صادراتی ایران به عراق شکل کاهشی داشته و براساس ارزیابی های صورت گرفته «امارات»، «ترکیه»، «چین» توانستند عنوان بزرگترین شرکای تجاری در حوزه واردات به عراق را از آن خود کنند و با این شرایط «ایران» جایگاه چهارم صادارت را به دست آورد. اما آمارهای مرکز تجارت جهانی نشان می‌دهد که عملکرد سه شریک اول تجاری عراق در زمینه صادرات به این کشور طی چند سال گذشته بهتر از ایران بوده و همگی رشد بالاتری نسبت به ایران داشته‌اند.

به گفته فعالان اقتصادی نبود ثبات قوانین یکی از عمده دلایل افت صادرات به عراق محسوب می شود. یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات که فعالان این بازار به آن اشاره می کنند به کاهش صادرات گاز و بنزین مربوط می‌شود، براساس آمار صادرات گاز به عراق ۶۰ درصد و در صادرات بنزین به این کشور ۸۰ درصد کاهش داشته و با این شرایط در صورتی که صادرات گاز مجدد به عراق از سرگرفته شود صادرات ایران و عراق به شکل عادی در خواهد آمد. با توجه به پیش بینی فعالان اقتصادی می توان گفت که با تفاهمنامه ای که میان ایران و عراق بسته شده شاهد بازگشت ایران به جمع شرکای اصلی تجاری با عراق خواهیم بود.

در این خصوص  سید حمید حسینی رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران از انعقاد قرارداد چهار میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی با کشور عراق خبر داده و  معتقد است با این قرارداد می‌توان بخشی از کسری صادرات موجود با عراق را در حوزه خدمات فنی و مهندسی، آتی، تولید و درمان جبران کرد.

حسینی با بیان اینکه وضعیت مناسبی در صادرات به عراق نداریم، گفت: در هشت‌ماهه امسال میزان صادرات به عراق به‌جز برق چهار میلیارد و ۷۰۰ دلار است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال یک میلیارد و ۴۰۰ دلار کاهش یافته است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: باتوجه به اینکه شوک‌هایی که در بازار به‌دلیل مواد غذایی ایجاد شده است، بلاتکلیفی برای تشکیل دولت عراق وجود داشت‎  پیش بینی می شود که حجم واردات عراق افزایش یابد و طی چهار ماه آینده بتوانیم بخشی از این کسری را جبران کنیم.

حسینی گفت: پیش‌بینی می‌شود دوباره صادرات به عراق به هشت تا ۹ میلیارد دلار همیشگی برسد.