شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#تهران#بورس تهران

راهکار بازگشت جذابیت به بورس

راهکار بازگشت جذابیت به بورس

فردای اقتصاد: بورس تهران امروز متعادل و مثبت دنبال شد.  شاخص کل با افت  ۳۱۶۷ واحدی (معادل ۰.۲۲ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است پس از چند روز عملکرد بهتر نسبت به شاخص کل، امروز شرایط بدتری داشت و با افت ۰.۱۱ درصدی همراه شد.  ارزش معاملات خرد نیز کانال ۳ هزار میلیارد تومانی را از دست داد و  به ۲۸۶۹ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، سرمایه‌گذاری‌ها و غذایی‌ها و در بین نمادها وبانک، پالایش و خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشتند.  خروج پول اشخاص حقیقی نیز همچنان از بازار سرمایه ادامه دارد و حدود ۶۱ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد.
در برنامه زنگ پایان چهارشنبه همراه با احسان حیدری، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری فرآیند به بررسی شرایط جاری بورس تهران و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. وی عنوان کرد: ‌در طول هفته گذشته شاخص هم‌وزن در تمامی روزها مثبت بود این در حالی است که شاخص کل تنها در ۴ روز سبزپوش بود و به نظر می‌رسد دلیل اصلی این موضوع رالی صعودی صنعت خودرو است. یعنی جایی که سهم خودرویی‌ها از کل بازار تنها ۳ درصد است و با این وجود ۱۵ درصد حجم معاملات را در اختیار دارد و به نوعی شاهد لیدری خودرو در بازار هستیم در صورتی که تحولات بنیادی خاصی در این صنعت وجود ندارد. عرضه خودروها در بورس کالا با پدیدار شدن تاثیر آن در صورت‌های مالی شرکت‌های خودرویی می‌تواند چشم‌انداز روشنی را برای این صنعت ایجاد کند. نوسانات بازار بر اثر اخبار خودرویی کوتاه مدت است اما در بلندمدت مسیر بورس از خودرو جدا خواهد شد.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با چشم‌انداز آتی بازار سهام خاطرنشان کرد: دلایل کم‌رمقی معاملات بورس را به عدم اعتماد سرمایه‌گذاران، اقتصاد دستوری و عدم پیش‌بینی پذیری در اقتصاد است. در کنار این موارد می‌توان کاهش درآمدهای ارزی به دلیل تحریم و کاهش سرمایه‌گذاری های خارجی را در روند فعلی بورس موثر دانست.
او افزود: بازار سهام خود را با سه بازار مسکن، ارز و طلا مقایسه می‌کند و عدم جذابیت آن نسبت به سایر بازارها بازدهی بیشتر آن‌ها در ۲ سال اخیر است. در حال حاضر سرمایه‌گذارانی که در بورس حضور دارند به صورت موازی در بازارهای دیگر نیز دارای سرمایه هستند. البته موضوع رکود بازارهای جهانی و تغییر جهت آن با کاهش سیاست‌های انقباضی اقتصادهای دنیا می‌تواند مسیر را برای آینده بورس هموار کند.