شهر خبر

استقبال خریداران از این خودروی جدید بازار ایران

استقبال خریداران از این خودروی جدید بازار ایران

فردای اقتصاد: لاماری ایما که امروز چهارشنبه ۹ آذر برای دومین بار در بورس عرضه شد، بار دیگر با استقبال خریداران مواجه شد.

آرین پارس موتور در مجموع ۱۷۴ دستگاه از این خودرو را در سه رنگ سفید، مشکی و خاکستری روانه تالار فیزیکی بورس کالا کرد.

لاماری در بازار یک میلیارد و ۶۱۲ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت تمام شده نهایی برای خریداران این خودرو (با احتساب تمام هزینه‌ها) یک میلیارد و ۵۳۱ میلیون تومان افتاد که حدود ۸۰ میلیون تومان (۵ درصد) کمتر از قیمت آن در بازار است.

جزییات دومین مرحله عرضه لاماری در بورس

۶۸ دستگاه لاماری ایمای مشکی عرضه شده بیشترین تعداد خریدار را با ۵۰۶ عدد تقاضا داشت. این خودرو به طور متوسط یک میلیارد و ۳۵۳ میلیون تومان معامله شد. قیمت تمام‌شده آن با احتساب مالیات، عوارض و هزینه ثابت برابر با یک میلیارد و ۴۹۹ میلیون تومان و پس از افزودن هزینه خواب ۷۰ روزه پول (با فرض نرخ سود ماهانه ۲ درصد) یک میلیارد و ۵۶۶ میلیون تومان شد. به این ترتیب، خریداران این خودرو را تنها ۲.۸ درصد ارزان‌تر از بازار خریدند.

لاماری ایمای سفید هم که به تعداد ۶۸ دستگاه عرضه شد، ۳۶۸ عدد تقاضا داشت. این خودرو به طور متوسط یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان معامله شد. قیمت تمام‌شده آن با احتساب مالیات، عوارض و هزینه ثابت برابر با یک میلیارد و ۴۶۴ میلیون تومان و پس از افزودن هزینه خواب سه ماهه پول (با فرض نرخ سود ماهانه ۲ درصد) یک میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان شد. خرید این خودرو برای خریداران ۵.۱ درصد ارزان‌تر از بازار افتاد.

رنگ خاکستری این خودرو اما متقاضی نسبتا کمتری داشت. برای ۳۸ دستگاه لاماری ایمای خاکستری عرضه شده، ۱۸۸ سفارش خرید ثبت شد. این خودرو به طور متوسط یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون تومان خریده شد. قیمت تمام‌شده آن با احتساب مالیات، عوارض و هزینه ثابت برابر با یک میلیارد و ۴۳۲ میلیون تومان و پس از افزودن هزینه خواب سه ماهه پول (با فرض نرخ سود ماهانه ۲ درصد) یک میلیارد و ۴۹۶ میلیون تومان شد. اختلاف قیمت تمام‌شده نهایی با قیمت بازار برای لاماری ایما خاکستری ۷.۲ درصد بود.

اطلاعات بیشتر در خصوص این مرحله از عرضه خودروی لاماری در بورس و شرایط آن را اینجا بخوانید: خرید این خودروهای جدید در بورس چقدر سود دارد؟

لاماری از بدو ورود به بورس با اقبال مواجه شد

لاماری ایما اردیبهشت ۱۴۰۱ با قیمت ۹۸۹ میلیون تومان به بازار آمد و دو مرحله با این قیمت پیش‌فروش شد. اما در سری سوم و چهارم پیش فروش لاماری ایما، قیمت کارخانه آن با افزایش ۱۰۵ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۹۴ میلیون تومان رسید. موعد تحویل خودروهای فروخته شده ۹۰ روز کاری بود.

لاماری ایما اول آبان برای اولین بار در بورس کالا عرضه شد. در آن زمان قیمت بازار ایران خودرو یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود. خریداران این خودرو را به طور متوسط یک میلیارد و ۱۶۲ میلیون تومان خریدند که با احتساب مالیات و عوارض و هزینه‌های ثابت یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومان می‌شد. البته تحویل لاماری ایما در مرحله اول عرضه در بورس ۶۰ روزه بود و هزینه دو ماه خواب پول (با فرض نرخ سود ماهانه ۲ درصد) ۵۳ میلیون تومان می‌شود. بنابراین، لاماری ایما در نخستین مرحله عرضه در بورس به طور میانگین برای خریداران یک میلیارد و ۳۸۱ میلیون تومان هزینه داشت که حدود یک درصد کمتر از قیمت این خودرو در بازار آزاد بود.

در دومین مرحله عرضه اما که امروز انجام شد، لاماری به طور متوسط با احتساب تمام هزینه‌ها، ۵ درصد ارزان‌تر از بازار معامله شد.

مشخصات لاماری ایما و سازنده آن

لاماری (LAMARI) نام تجاری محصولات سواری تولیدی شرکت آرین پارس موتور است. آرین موتور پیش از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷، واردکننده رسمی میتسوبیشی و DS (برند لوکس سیتروئن) و محصولات سنگین هیتاچی بود.

لاماری ایما نخستین محصول این خودروساز محسوب می‌شود که بهمن ۱۴۰۰ رونمایی شد.

لاماری ایما نسخه مونتاژ شده خودروی چینی دانگ‌فنگ T۵ EVO است. از مشخصات فنی این کراس‌اوور چینی می‌توان به حجم موتور ۱.۵ لیتر تزریق مستقیم توربو، گیربکس اتوماتیک هفت سرعته دو کلاچ تر و قدرت ۱۹۵ اسب بخار اشاره کرد.

مقایسه لاماری ایما با رقبا

به لحاظ قیمتی فیدلیتی پرایم با یک میلیارد و ۳۶۵ میلیون تومان، دیگنیتی با قیمت یک میلیارد و ۴۱۸ میلیون تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو به قیمت یک میلیارد و ۳۸۵ میلیون تومان، کی‌ام‌سی K۷ یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومانی، کی‌ام‌سی T۸ با قیمت یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان، سانگ یانگ تیوولی مونتاژ به قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را می‌توان به عنوان جایگزین‌های خرید لاماری ایما مطرح کرد. دیگنیتی بهمن‌موتور و فونیکس تیگو ۷ پرو مدیران خودرو را احتمالا بتوان نزدیک‌ترین رقیب لاماری ایما دانست.

از ایرادهای خودرو لاماری ایما به کمبود برخی آپشن‌های رفاهی (همچون دوربین ۳۶۰ درجه) نسبت به سایر خودروهای چینی و نداشتن ویژگی مهمی مانند گیربکس تیپ ترونیک اشاره می‌شود. به گزارش دیجیاتو، ترکیب این قدرت موتور با وزن کم لاماری ایما و وجود گیربکس هفت سرعته دبل کلاچ خیس باعث شده تا دست یابی به شتاب صفر تا صدی ۱۰ الی ۱۰.۵ ثانیه در تهران ممکن شود. این درحالیست که عمده رقبای لاماری ایما مانند فیدلیتی، دیگنیتی، تیگو ۷ پرو و... خودروهایی با شتاب صفر تا صد ۱۱.۷ ثانیه الی ۱۳.۵ ثانیه هستند و از این نظر یک سر و گردن نسبت به ایما عقب‌تر هستند.