شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#رزمایش
سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

رزمایش علیه برنامه هسته ای ایران /گفتگوی ملی کلید می خورد؟

کدخبر: ۵۳۸۲۰۸
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
رزمایش علیه برنامه هسته ای ایران /گفتگوی ملی کلید می خورد؟

به گزارش اقتصادنیوز، حال و هوای دنیای سیاست در روز گذشته آرام بود اما اظهارات برخی سیاسیون درباره اعتراضات اخیر، بررسی ایده حکمرانی نو قالیباف و آمار کشته شدگان حوادث اخیر از خبر های مهم روز گذشته بود که در در این «بسته خبری اقتصادنیوز» به آنان اشاره شده است.

آمار مهم سردار حاجی زاده از اعتراضات

روز گذشته، سردار امیر علی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران، در گفتگویی آمار کشته شدگان حوادث اخیر را اعلام کرد و گفت:« بیش از ۳۰۰ نفر در این دو ماه کشته و شهید شدند چون دشمن را از خودی تشخیص ندادیم.»

همچنین او در این گفتگو هم گریزی به سقوط هوایپمای اوکراینی زد و هم از خواص انتقاد کرد

نگاهی به ایده جدید قالیباف

کلید واژه « نوسازی نظام حکمرانی» از سوی محمد باقر قالیباف طی هفته های اخیر بارها مطرح شده است. هر چند که او توضیح بیشتری درباره این ایده نداده و مولفه های آن مشخص نیست اما، تحلیل های متفاوتی درباره آن می شود. 

به طور مثال، منتقدان قالیباف در سایت رجانیوز، رسانه نزدیک به جبهه پایداری معتقدند طرح موضوع حکمرانی نو، تلاش انتخاباتی زودهنگام یاران قالیباف برای بهره برداری از فضای اعتراضات بعد از فوت مهسا امینی است. این رسانه، قالیباف را به «استحاله» متهم کرده و نوشته طرفداران حکمرانی نو «با علم کردن این مطالبه خواهان جدایی دین از سیاست و سکولاریسم هستند»

واکنش های ادامه دار به اعتراضات

بیش از 70 روز از شروع اعتراضات مردم در ایران می گذرد و فضای سیاسی کشور هنوز تحت تاثیر این ناآرامی ها است. در این میان، برخی از سیاسیون در تلاش هستند تا با ارائه راهکار و اظهار نظرها شرایط را آرام کنند. مانند عباس عبدی در یادداشتی نوشت:« رفتار معترضان در خیابان را می‌توان واجد بارهای معنایی متفاوتی تعریف کرد. از این‌رو برای درک معنا و مفهوم صدای مردم چاره‌ای نیست جز اینکه مستقیما به خود مردم مراجعه کرد. یکی از راه‌ها رفراندوم است ولی این مساله فعلا خارج از بحث ماست، ولی راه‌های بهتری برای درک صدای مردم وجود دارد.»

محمد صدر هم گفت:«  راه‌حل از مسیر سرکوب صورت نمی‌گیرد، بلکه حل مشکلات از طریق گفت‌وگو صورت می‌گیرد.»

جلسه شورای گفت وگوی ملی با حضور عارف، باهنر، محمد صدر، ابوترابی و ضرغامی

از سوی دیگر، در چند روز گذشته، احمد مازنی، نماینده مردم تهران، از تشکیل جلسات شورای گفت‌وگوی ملی  سال جاری با همان ترکیب عارف،  باهنر، صدر و ضرغامی خبر داد. 

محمد صدر درباره این جلسات گفت:« هنوز وارد فاز گفتگو با حاکمیت نشده‌ایم. اما جزو برنامه‌های آتی شورا هست که گفتگو با بخش‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی، حاکمیت، اقشار مختلف، اصناف و... را برنامه‌ریزی کند. این روند نیازمند زمان و برنامه‌ریزی است تا با همه طیف‌های اثرگذار بحث و تبادل نظر شود.»

رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل علیه ایران

همچنین، دیدار نخست‌وزیر عراق با رهبر معظم انقلاب اسلامی، اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه درباره برجام و رزمایش مشترک آمریکا و اسراییل برای تمرین حمله به ایران از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخبر بودند.