شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق
ریاض همچنان به دنبال قبضه کردن عراق است

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

ریاض همچنان به دنبال قبضه کردن عراق است

اخیراً وزیر انرژی عربستان با همتای عراقی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. گرچه رسانه‌های رسمی اعلام کردند این ملاقات به منظور هماهنگی درباره میزان صادرات نفت اوپک انجام شده، اما به گفته برخی از تحلیلگران، احتمالاً این سفر نیز در چارچوب طرح‌های تطمیع و تهدید سعودی برای کاهش همکاری با ایران صورت گرفته است.

اعتمادآنلاین|

سید عماد حسینی- اخیراً وزیر انرژی عربستان با همتای عراقی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. گرچه رسانه‌های رسمی اعلام کردند این ملاقات به منظور هماهنگی درباره میزان صادرات نفت اوپک انجام شده، اما به گفته برخی از تحلیلگران، احتمالاً این سفر نیز در چارچوب طرح‌های تطمیع و تهدید سعودی برای کاهش همکاری با ایران صورت گرفته است.

به اعتقاد کارشناسان عراقی، از جمله کارشناسان طرفدار همکاری گسترده با سعودی‌ها، شکست مقتدی صدر در تشکیل کابینه نه تنها شکست بزرگی برای او محسوب می‌شود بلکه تمام رشته‌های چند سال ریاض برای قبضه کردن امور در بغداد را هم پنبه کرد.

چند سالی بود که مقتدی صدر، شخصیت جنجالی شیعه صحنه سیاسی عراق، با کمک پیدا و پنهان سعودی‌ها و اماراتی‌ها به یکی از قدرت‌های کشور تبدیل شده بود، ساز ناکوک او با سایر جریان شیعه در عراق و حتی تقابل او با احزاب مختلف شیعه عراق، در کنار به آشوب کشیدن عراق از طریق تحصن‌های مختلف و موج‌سواری بر نارضایتی مردم از طریق خرج کردن دلارهای نفتی، گرچه تا پیروزی ظاهری لیست‌هایش در انتخابات پارلمانی هم پیش رفت اما او نتوانست یا به تعبیری از دانش، درایت و تجربه کافی برای استفاده از این دستاورد بادآورده بهره‌مند نبود و همین امر باعث شد فوران قدرت‌نمایی‌اش در این صحنه به سرعت فروکش کند.

در این بین مخالفان او هم با اشاره به دلارهای سعودی-اماراتی پرداخت‌شده به مقتدی صدر معتقدند این عقب‌نشینی سریع از صحنه هم به این خاطر بود که اصولاً او برای اهداف طرف دیگری مبارزه می‌کرده و با احساس خطر برای جایگاه خود سریعاً صحنه را به رقیبان واگذار و به همان پیش‌پرداخت‌های دریافت‌شده اکتفا کرد.

با این حال سعودی‌ها نشان داده‌اند که همچنان با سخت‌کوشی خاصی به دنبال تحقق اهداف خود در عراق هستند و معتقدند هر آنچه با پرداخت پول امکان‌پذیر است با پرداخت پول بیشتر نیز محقق خواهد شد و در این امر هم تفاوتی نمی‌کند که این پول به چه طرفی پرداخت شود!