شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه#مالیات
ایبنا بررسی کرد؛

چراغ قرمز برای دلالی، بورس را سبزپوش می‌کند؟

یکی از اهداف تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، هدایت نقدینگی به بازارهای مولد از جمله بازار سرمایه است.

به گزارش خبرنگارایبِنا، مالیات بر عایدی سرمایه، طرحی که تجربه بررسی  چند ساله دارد و حال در صف انتظار صحن علنی مجلس می باشد. طبق این طرح، مازاد ارزش دارایی در زمان انتقال آن نسبت به ارزش زمان تملکش، عایدی سرمایه محسوب و مشمول مالیات می‌شود.

 

مالیات بر عایدی سرمایه، طرحی است که بسیاری مسئولان و کارشناسان آن را تنها راه برای جلوگیری از دلالی و سفته بازی در بازارهای دارایی می‌دانند.

 

مهدی موحدی؛ رئیس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه منتظر طرح  این قانون بسیار مهم در صحن مجلس هستیم، اظهار می‌کند: با تصویب این قانون می‌توانیم جلوی سفته‌بازی را بگیریم و به امنیت اقتصادی کمک کنیم .علاوه بر آن این طرح نه تنها کمکی به حکمرانی ریال در عرصه اقتصادی است بلکه در بلندمدت نیز در کاهش تورم در اقتصاد کشور موثر است. 

 

سخنگوی اقتصادی دولت هم در جلسه اخیر خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا درباره  طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصریح کرد: طرح موسوم به مالیات بر عایدی سرمایه که مالیات بر سوداگری و دلالی است، موجب کاهش انگیزه حرکت نقدینگی به سمت فعالیت‌های غیرمولد و سفته‌بازی می‌شود.

 

خاندوزی همچنین با تأکید بر اینکه این مالیات یکی از اقدامات در حمایت عملی از تولید است، ادامه می‌دهد: شور اول این طرح در سال گذشته در صحن علنی تصویب و جزئیات طرح نیز در کمیسیون اقتصادی تصویب شد و در فهرست طرح‌های مجلس قرار گرفت. امیدواریم قبل از مطرح شدن بودجه ۱۴۰۲ این طرح تعیین تکلیف شود. دولت کاملا از طرح مجلس در این زمینه حمایت می‌کند و طرح آن در صحن علنی مجلس را ارزشمند می‌داند. ما نیز در وزارت اقتصاد تذکرات لازم و آماده‌باش لازم را برای سازمان امور مالیاتی فرستاده‌ایم تا در دولت به محض تصویب در مجلس، آماده اجرا باشیم.

 

حال از آنجا که مهم‌ترین هدف این پایه مالیاتی، جلوگیری از ورود سرمایه به بازارهای نامولد است، این موضوع می‌تواند فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مولدی چون بازار سرمایه باشد.  

 

در همین رابطه، فردین آقا بزرگی؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایبِنا بیان می کند: کشور ما در پیاده‌سازی طرح مالیات بر عایدی سرمایه تاخیر دارد، اما در صورت اجرای این طرح، نقدینگی از سفته‌بازی خارج و در بنگاه‌ها، صنایع و تولید متمرکز می‌شود. اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه باعث حرکت نقدینگی از سایر بازار‌های مالی به بورس خواهد شد.


 
وی تاکید کرد: کم بودن بازدهی بازار سرمایه یکی از دلایل نپرداختن به اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه است، چون در شرایط فعلی وجوه سرمایه گذاران در سایر بازار‌های موازی متمرکز می‌شود و تمرکز دارایی در بازار‌های مالی مانند ارز، طلا و سکه بهره‌ای برای صادرات و اقتصاد ندارد. اما ورود پول به بازار سرمایه برای اقتصاد و تولید کشور سودمند است. 

 

سید فرهنگ حسینی؛ کارشناس بازار سرمایه هم معتقد است: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای سایر بازار‌های رقیب بورس از جمله ارز، سکه و مسکن  پوشش مالیاتی در نظر گرفته می‌شود، این در حالی است که مالیات بر عایدی سرمایه شامل بورس نمی‌شود، بنابراین پول‌ها از بازار‌های دیگر به سمت بازار سرمایه حرکت می‌کنند.


 
سیاوش وکیلی؛ کارشناس بازار سرمایه هم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارایبِنا این موضوع را مطرح می کند که با اجرای این طرح مردم با چشم باز و بدون فعالیت های مخرب به سمت فعالیت‌های شفافی مثل بازار سرمایه روی می‌آورند و شاهد رونق بازار خواهیم بود.

 

حسین محمودی اصل؛ کارشناس اقتصادی هم خاطرنشان می‌کند: ‌مطمئنا برای اینکه منابع به سمت تولید حرکت کند بایستی فشار مالیاتی بر دلالی حداکثر شود و ریسک سرمایه گذاری در آن  بالا رود و سود آن حداقل بشود تا منابع به سمت تولید سرازیر شود که در این صورت نه تنها جلوی تورم گرفته می‌شود بلکه تولیدات و صادرات بیشتری خواهیم داشت و این به معنی میزان اشتغال بالاتر خواهد بود.