هشدار جدی سئول به کره شمالی

یون در پاسخ به سوالی در باب این که کره جنوبی و متحدانش در پاسخ به آزمایش هسته ای جدید کره جنوبی چه پاسخی خواهند داد گفت که واکنش غیر از آن چیزی است که پیشتر دیده شده، با این همه او از ارائه جزئیات بیشترخودداری کرد و گفت که هفتمین آزمایش هسته ای کره شمالی اقدامی غیر عاقلانه خواهد بود.

به نوشته خبرگزاری ویترز، یون در مصاحبه اش با این خبرگزاری از چین به عنوام نزدیک ترین متحد کره شمالی درخواست کرد تا به مسئولتش به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل عمل کند. به باورش انفعال پکن صرفا موجب حمله به دارایی های نظامی در منطقه خواهد شد. یون خاطر نشان کرد، آنچه مسلم است آن است که چین توانایی نفوذ بر کره شمالی را دارد و در این باب مسئول است. به گفته او این به پکن بستگی دارد که در این باب تصمیم بگرد که آیا این نفوذ را برای صلح و ثبات اعمال خواهد کرد یا نه.

 به باور یون،تشویق پیونگ یانگ برای خلع سلاح هسته ای به نفع خود چین نیز خواهد بود.رئیس جمهوری کره جنوبی در ادامه گفت که فعل و انفعال های کره شمالی موجب افزایش هزینه های دفاعی در کشورهای منطقه چون ژاپن خواهد شد و زمینه ساز استقرار جنگده ها و کشتی های جنگی ایالات متحده می شود. یون در پاسخ به سوالی در باب این که کره جنوبی و متحدانش در پاسخ به آزمایش هسته ای جدید کره جنوبی چه پاسخی خواهند داد گفت که واکنش غیر از آن چیزی است که پیشتر دیده شده، با این همه او از ارائه جزئیات بیشترخودداری کرد و گفت که هفتمین آزمایش هسته ای کره شمالی اقدامی غیر عاقلانه خواهد بود.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در میانه یک سال رکورد زنی موشکی این هفته گفته بود که کشورش قصد دارد قدرتمندترین زرادخانه هسته ای جهان را در اختیار داشته باشد. آزمایش های کره شمالی بر نشست رهبران بین المللی در ماه جاری از جمله نشست گروه ۲۰ در بالی سایه افکند؛ جایی که یون، «شی» را برای مهار تحرکات هسته ای و موشکی کره شمالی تحت فشار قرار داد.

جو بایدن هم در نشست گروه بیست از «شی» خواست تا کره شمالی را از انجام آزمایش های هسته ای بیشتر منصرف کند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن نیز پیشتر گفته بود که رئیس جمهوری آمریکا به همتای چینی اش هشدار داده که ادامه توسعه تسلیحاتی کره شمالی منجر به افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه خواهد شد؛ رخدادی که پکن تمایلی بدان ندارد.

کره جنوبی و ایالات متحده برای استقرار دارایی های نظامی استراتژیک چون ناوهای هواپیمابر و بمب افکن های دوربرد در این منطقه توافق کرده اند.تقویت روابط و هماهنگی با واشنگتن هسته اصلی سیاست خارحی یون را تشکیل می دهد؛ یون به سان سلف خود یعنی مون جائه این، در میان افزایش رقابت آمریکا و چین گام هایی محتاطانه برداشته چرا که پکن بزرگ ترین شریک تجاری کره جنوبی و همچنین متحد کره شمالی است.

یون در باب افزایش تنش ها میان چین و تایوان گفت که هرگونه درگیری در این منطقه باید بر اساس هنجارها و قوانین بین الملل حل و فصل شود. او در ادامه خاطر نشان کرد که با تغییر وضع موجود به شکل یکجانبه به شدت مخالف است. زمانی که از یون درباره نقش کره جنوبی یا نیروهای آمریکایی در جنگ احتمالی تایوان پرسیده شد، رئیس جمهوری کره جنوبی گفت که نیروهای این کشور وضعیت امنیتی کلی را لحاظ خواهند کرد اما بزرگ ترین نگرانی شان تلاش های نظامی کره شمالی و سوء استفاده از این جنگ است.ی

یون همچنین افزایش همکاری با ژاپن را علیرغم اختلاف های حقوقی و سیاسی که مربوط به اشغال شبه جزیره کره در سال ۱۹۱۰ - ۱۹۴۰ توسط ژاپن بود را به هدف اصلی اش تبدیل کرده است. به عنوان بخشی از تلاش ها برای توسعه نظامی از زمان جنگ جهانی دوم، انتظار می رود ژاپن به مهمات جدیدی از جمله موشک های دوربرد دسترسی داشته باشد، برای دفاع سایبری هزینه شده و یک ستاد فرماندهی ترکیبی هوایی، دریایی، زمنی تعریف شود تا با نیروهای آمریکایی همکاری نزدیکی داشته باشند. جاه طلبی های ژاپن از زمان های گذشته به موضوعی حساس در کشورهای همسایه تبدیل شده، چرا که بسیاری از آنها توسط سئول هدف حمله قرار گرفته اند.