شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تاریخ

پنج وعده رئیس سازمان خصوصی‌سازی

پنج وعده رئیس سازمان خصوصی‌سازی

فردای اقتصاد: عصر امروز نشست خبری سازمان خصوصی به مناسبت نهایی شدن واگذاری بلوک ۱۲ درصدی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و آیین رسمی مبادله قرارداد برگزار شد. در این نشست به غیر از ارائه آماری در خصوص بزرگترین معامله تایخ بورس، حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی از حذف قیمت‌گذاری دستوری خودروسازان تا پایان امسال با تداوم عرضه‌ها در بورس کالا، برگزاری مزایده واگذاری بلوک مدیریتی سرخابی‌ها در دی‌ماه برای به اقلیت رسیدن سهام دولت در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، فرصت یکماهه وزارتخانه‌ها و شرکت‌های مادرتخصصی برای جایگزینی وثایق «فولاد» و «فملی»، دو برابر شدن سود سهام عدالت نسبت به سال گذشته و برنامه سازمان خصوصی‌سازی برای تعیین سرنوشت جاماندگان سهام عدالت خبر داد.

حذف قیمت‌گذاری دستوری خودروسازان تا پایان سال

قربان‌زاده همچنین از حذف قیمت‌گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران خودرو تا پایان خبر داد. وی با اشاره به برگزاری جلسات پیوسته در مورد واگذاری سهام خودروسازها با حضور وزیر اقتصاد، نماینده وزارت صمت و کارشناسان اذعان کرد: اجماع نظر این بود که باید سند چشم انداز تنظیم‌گری برای خریداران مشخص شود تا بر اساس آن منافع بخش خصوصی تا حداقل پنج سال آینده مشخص شود. همچنین حذف قیمت‌گذاری دستوری مورد توافق همه بود. تا پایان سال قیمت‌گذاری دستوری محصولات ایران‌خودرو و سایپا حذف خواهد شد تا خودروها در بورس کالا عرضه شوند. پس از ان باید سهام تودلی شرکت‌ها واگذار شود تا بتوان سهام دولت را واگذار کرد.

فرصت یکماهه برای جایگزینی وثایق فولاد و فملی

قربان‌زاده با اشاره به شرایط شرکت‌های مس و فولاد نیز گفت: شرایط شرکت‌های مس و فولاد هم مانند وضعیت دولت در سایپا و ایران خودرو است. ۱۲درصد از سهام دولتی شرکت مس و ۱۷ درصد از سهام دولتی فولاد به‌زودی برای جایگزینی وثایق و قرارگیری در لیست عرضه و واگذاری اقدام خواهد شد. بر این اساس با تصویب شورای عالی سیاست اصل ۴۴ یک ماه به وزارتخانه‌های ذیربط و شرکت‌های مادرتخصصی فرصت داده شد تا برای جایگزینی وثایق اقدام کنند که تا کنون این اتفاق رخ نداده است. پس از طی شدن یک ماه وزارت اقتصاد اختیار دارد از سایر سهام دولت در لیست واگذاری جاگذاری کند.

مزایده بلوک مدیریتی سرخابی‌ها در دی‌ماه برگزار می‌شود

رییس سازمان خصوصی‌سازی از برگزاری مزایده بلوک استقلال و پرسپولیس خبر داد و افزود: مزایده واگذاری بلوک مدیریتی این دو باشگاه در دی‌ماه برگزار می‌شود تا سهام دولت به اقلیت برسد، چراکه پنجره بارگذاری مدارک دو باشگاه برای AFC از ۱۵ آذر باز می‌شود و این دو باشگاه تا پایان سال فرصت دارند مدارک خود را بارگذاری کنند.بنا بر مهلت فدراسیون فوتبال آسیا برای حداقل‌سازی سهم دولت و مالکیت اشتراکی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بنا داریم تا انتهای سال واگذاری بخش سهام مدیریتی این دوباشگاه را به اتمام برسانیم. بنابراین سهام دولت باید کاهش یابد و مالکیت مشترک آن‌ها نیز حذف شود. بین ۱۷ تا ۵۱ درصد سهام دو باشگاه واگذار می‌شود.

سرنوشت جاماندگان سهام عدالت چه شد؟

قربان‌زاده در ادامه این نشست خبری با تاکید بر دو برابر شدن میزان سود سهام عدالت نسبت به سال گذشته عنوان کرد: این سود طی دو مرحله به حساب مشمولان واریز می‌شود. مرحله نخست تا پایان آذر و مرحله دوم تا پایان سال.

رییس سازمان خصوصی‌سازی درمورد برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز گفت: مدل جدید در ماه آتی به تصویب شورای عالی بورس می‌رسد و مجامع به زودی برگزار خواهد شد. تلاش می‌شود ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت نیز در بورس پذیرش شوند اما همه شرکت‌ها شرایط پذیرش در بورس را ندارند.

وی همچنین درمورد جاماندگان سهام عدالت توضیح داد: ۳.۵ میلیون نفر جامانده مشخص شده اند و به ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان سهام در نظر گرفته شده اما پرتفو هنوز نهایی نشده است.

بزرگترین معامله تاریخ بورس به روایت آمار

قربان زاده همچنین به ارائه آماری در خصوص واگذاری بلوک ۱۲ درصدی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس پرداخت و اظهار کرد: قیمت پایه بلوک ۱۳۹۷ تومان معادل ارزش روز سهم و ۹۰ درصد اضافه ارزش بلوکی بود که نسبت به سال قبل افزایش سه برابری داشت. قیمت هر سهم در آخرین روز قبل از واگذاری ۶۰۵ تومان و قیمت سهم فروش رفته بعد از مزایده ۱۸۵۱ تومان بود.

وی ادامه داد: ارزش کل بلوک با قیمت ۶۰۵ تومان، ۳۵ هزار میلیارد تومان و با قیمت ۱۸۵۱ تومان نیز ۱۰۸ هزار میلیارد تومان است. ۲۷۰ مرتبه جابه‌جایی قیمت پیشنهادی صورت گرفت که قیمت با ۳۲ درصد افزایش از ۱۳۹۷ تومان به ۱۸۵۱ تومان رسید. این مزایده دو متقاضی داشت که شامل شرکت پالایش نفت تهران و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف بود که در نهایت شرکت اهداف برنده شد. بر این اساس ۳۲.۶ هزار میلیارد تومان در سال جاری به خزانه واریز می‌شود و ۲۷.۵ هزار میلیارد تومان سالانه طی چهار سال به خزانه واریز خواهد شد. این واگذاری به اندازه کل سال ۱۳۹۹ تامین مالی برای دولت داشت.

محمود قامت، معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی نیز در خصوص جزئیات واگذاری بخشی از شرکت هلدینگ خلیج‌فارس، اظهار کرد: واگذاری ۱۲ درصد از سهام بلوکی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به صورت مزایده و بلوکی انجام شد. این رقابت مابین دو خریدار (شرکت اهداف، وابسته به صندوق بازنشستگی نفت و شرکت پالایشگاه نفت تهران) شکل گرفت؛ که اهلیت این دو متقاضی در کارگروه پایش اهلیت در سازمان خصوصی‌سازی تأیید شده بود.

وی افزود: طی فرآیند این واگذاری، ۲۷۰ مرتبه پیشنهاد قیمت طی ۳ روز معاملاتی انجام شد که در نهایت منجر به رشد قیمتی ۳۲.۵ درصدی از قیمت پایه شد.

قامت در ادامه بیان کرد: تامین مالی غیرتورمی از تاکیدات دولت بوده و امروز ۳۲ هزار میلیارد تومان از محل این موضوع به خزانه کشور واریز شد.

وی افزود: عرضه بلوکی در عوض عرضه تدریجی سهام در نظر گرفته شده است که این موضوع نه تنها به بازار سرمایه آسیبی نرساند بلکه خریدار آن توانسته تاثیر مثبتی بر بازار ایجاد کند.