شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#فوتبالی

آمریکا نبرد فوتبالی را به میدان یوتیوب کشاند!

آمریکا نبرد فوتبالی را به میدان یوتیوب کشاند!

رسانۀ سلطنت طلب فارسی زبان و لندن نشین روز گذشته در آخرین تلاشش برای برهم زدن تمرکز تیم‌ملی مصاحبۀ علی کریمی بازیکن متواری و سابق فوتبال را پخش کرد، اقدامی که رسانه‌ها و پلتفرم‌های آمریکایی از جمله یوتیوب نیز سعی کردند به آن ضریب بدهند و بررسی ابعاد مختلف آن موضوع این گزارش است

خبرگزاری برنا- علی پژوهش؛ شب قبل صفحات یک شومن فارسی زبان بعد از چندروز پروپاگاندای تلویزیون‌های فارسی زبان مقیم لندن بالاخره اقدام به پخش مصاحبه‌ای از علی‌کریمی فوتبالیست سابق و متواری ایران کرد تا آخرین تلاش‌ها برای برهم زدن تمرکز ملی‌پوشان تیم فوتبال ایران نیز کلید بخورد اما نکتۀ عجیب ضریبی است که پلتفرم‌های رسانه‌ای آمریکایی به این مصاحبه از روز گذشته می‌دهند، بررسی‌های مستقل خبرنگار برنا نشان می‌دهد که یوتیوب به عنوان بزرگترین رسانۀ کاربر محور آمریکا و شاید جهان به سهم خود در تلاش است که پازل عملیات روانی جهت مواجهه با تیم ملی ایران را تکمیل کند، در همین راستا از روز گذشته به طور گسترده این سکوی آمریکایی در حال تبلیغ غیرمستقیم ویدیوی مذکور در ویترین خود است.

بررسی ویدیوهای پیشنهادی یوتیوب در یک روزگذشته نشان می‌دهد که این پلتفرم آمریکایی به دفعات فیلم کامل یا برش‌های از مصاحبۀ علی کریمی را داخل لیست پیشنهادی ویترین خود قرار داده است تا مخاطبان بیشتری در پلتفرم یوتیوب این مصاحبه را ببیند، شاید برخی این ادعای غیرفنی را مطرح کنند که سیستم سکوهای مانند یوتیوب یا اینستاگرام هوشمند است و براساس جستجوهای کاربر چیدمان می‌شود اما بررسی‌های مستقل برنا با حساب‌های مختلف در این سکو انجام شده است که حتی یکی از آن‌ها تاکنون جستجوی فارسی زبان نیز در تاریخچۀ خود نداشت اما در همۀ این حساب‌ها فیلم کامل یا برشی از مصاحبه کریمی در ویترین قرار داشت!

یکی از مباحثی که همواره در سواد رسانه‌ای مطرح می‌شود، «مدیریت انتخاب» است به این معنا که رسانه یا پلتفرم تلاش می‌کند تا بدون حساس کردن مخاطب، آنچه که باب میلش است به مخاطب القا نماید، در رسانه‌های اجتماعی مهمترین ابزار برای تحقق این هدف ویترین آن‌ها است، این شبکه‌ها با استفاده از هوش مصنوعی و بعضاً دخالت انسان طوری صفحۀ برگزیده‌های خود را چینش می‌کند که مخاطب براساس میل رسانۀ اجتماعی محتوا را ببیند، هدف نهایی نیز ایجاد خطا یا تغییر شناختی در کاربر است.

گوگل به عنوان مالک یوتیوب و سایر رسانه‌های اجتماعی آمریکا به خوبی می‌دانند که مسابقۀ امروز فوتبال میان دو تیم، آثاری فراتر از میدان ورزش دارد به همین جهت به کمک رسانه‌های فارسی‌زبان آمده‌اند تا بلکه آمریکا بتواند با کمک عوامل غیرورزشی در میدان فوتبال با خیال راحت‌تری به میدان بیاید.

یوتیوب

یوتیوب

یوتیوب

محسن فتحی‌پور کارشناس فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال خبرنگار برنا که آیا از منظر فنی امکان تغییر در عملکرد هوش مصنوعی پلتفرم‌ها جهت مهندسی افکار عمومی وجود دارد، عنوان کرد: سیستم‌های پیشنهادی ویترین این پلتفرم‌ها به قدری انعطاف پذیر است که امکان ایجاد هر سیاستی را دارد، موضوعی که پیش از این در سرویس‌های دیگر آمریکایی مانند اینستاگرام هم به کرّات دیده شده است.

وی افزود: شرکت گوگل به واسطۀ سرویس‌های مختلف خود از جمله مرورگر، سیستم عامل اندروید، سامانه‌های مسیریاب، یوتیوب و... به راحتی این امکان را دارد که تمام علائق و سلائق کاربرانش را شناسایی کند، ضمن اینکه این شرکت مانند بسیاری از مجموعه‌های بزرگ آمریکایی دیگر، تیم مجرب و بزرگ از کارشناسان فنی و تجاری (مارکتینگ) دارد که اطلاعات کاربران را برای تحقق اهداف گوگل مورد استفاده می‌کنند.

این کارشناس فناوری اطلاعات در پاسخ به خبرنگار برنا تصریح کرد: یوتیوب جهت چیدمان صفحۀ ویترین خود از معیارهای مختلفی نظیر تاریخچۀ جستجوی کاربر، پسند شده‌ها (لایک)، ویدئوهای بارگذاری شده توسط یوتیوبرهای جدید جهت سنجش بازخورد مخاطبین نسبت به آن‌ها و ... استفاده می‌کند اما بررسی‌های انجام شده در خصوص ویدئوی کامل یا برش‌های مصاحبۀ کریمی با شومن خارج نشین نشان می‌دهد که این ویدئوی این مصاحبه یوتیوب ضرایب خارج از عرفی جهت دیده شدن بیشتر اعمال کرده است به طوری که بعضاً در نتایج جستجوهای نامرتبط نیز این مصاحبه به کاربر پیشنهاد می‌شود!

به گزارش برنا استفادۀ آمریکا از رسانه‌های اجتماعی جهت اجرای عملیات روانی علیه مخالفان بین‌المللی هژمونی این کشور موضوعی نیست که صرفاً مورد ادعای رسانه‌های داخل ایران یا کشورهای رقیب آمریکا باشد، مدتی قبل رسانۀ انگلیسی ایندیپندنت نیز طی گزارشی به نقل از شرکت متا، مطلبی در خصوص استفادۀ ارتش آمریکا از پلتفرم‌های فیسبوک و اینستاگرام برای تحقق اهداف خود منتشر کرد.

ایندیپندنت

براساس گزارش ایندیپندنت(فیسبوک) عنوان کرده است که ارتش آمریکا برای فریب دادن کاربران شبکه های اجتماعی، حساب‌های جعلی در فیس‌بوک و اینستاگرام ایجاد کرده است. کارشناسان امنیتی در متا، چند گروه از حساب‌های جعلی را در این پلتفرم‌ها پیدا کردند که ظاهراً به عنوان حساب‌های قانونی فعالیت می کردند. این حساب‌ها نه تنها در پلتفرم‌های متا بلکه در طیف وسیعی از شبکه های اجتماعی دیگر از جمله توئیتر، یوتیوب و تلگرام وجود داشتند.

براساس تحقیقات انجام شده، از این حساب ها برای پیشبرد حمایت از غرب در سراسر جهان، طی سال‌ها استفاده شده است.

متا در آخرین گزارش خود که جزئیات تلاش های تیم های امنیتی این شرکت برای متوقف کردن چنین کمپین های فریبکارانه ای را توضیح می دهد، گفت: اگرچه افراد پشت این عملیات تلاش کردند هویت خود را پنهان کنند، اما تحقیقات ما ارتباط با افرادی در ارتش آمریکا را کشف کرده است.

فیس‌بوک شبکه کمپین‌های جعلی شبکه های اجتماعی را که جنوب غرب آسیا را هدف قرار می‌دهد به ارتش آمریکا نسبت داد و افزود که تقریباً ۳۹ حساب فیس‌بوک، ۱۶ صفحه، دو گروه و ۲۶ حساب کاربری را تنها در اینستاگرام حذف کرده است. 

این پست ها روی طیف وسیعی از کشورها مانند افغانستان، الجزایر، ایران، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، سومالی، سوریه، تاجیکستان، ازبکستان و یمن متمرکز بود اما تا حد زیادی ناموفق بودند.

متا خاطرنشان کرد که این حساب‌ها در پلتفرم هایی از جمله توییتر، یوتیوب، تلگرام فعالیت داشتند و محتوایی مانند ویدیوها، مقالات، عکس ها و میم‌های مربوط به کشوری که روی آن تمرکز کرده اند، را منتشر می‌کردند.

در بیانیه متا آمده: افرادی که پشت این حساب ها بودند عمدتاً به زبان‌های عربی، فارسی و روسی درباره اخبار و رویدادهای جاری، از جمله نگرانی‌های مربوط به تروریسم و ​​تمجید از ارتش ایالات متحده و همچنین مطالبی در مورد همه‌گیری کرونا منتشر کردند.

براساس گزارشی که توسط محققان مستقل در Graphika و استنفورد انجام شده بود، این حساب‌ها برای مثال پیام‌های حامی غرب و ضد روسیه را ارسال و مردم را به وب‌سایت‌های ارتش آمریکا هدایت می‌کردند.

تشکر اوباما از زاگربرک بعد از پیروزی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی دیگر از مصادیق استفادۀ سیاسی از رسانه‌های اجتماعی در آمریکا است.

انتهای پیام