شهرخبر

هدیه ویژه رئیس‌جمهوری به مردم سنندج

هدیه ویژه رئیس‌جمهوری به مردم سنندج

ایرنا: محسن منصوری در حاشیه نشست پیگیری اجرای مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهوری در استان کردستان، گفت: سفرهای استانی رئیس‌جمهوری در دور اول با جدیت دنبال و گره‌های بزرگی در استان‌ها باز شد و امروز جلسه پیگیری اجرای مصوبات سفر استانی رئیس‌جمهوری به کردستان برگزار شد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری افزود: در سفر رئیس‌جمهوری به این استان که در تیرماه امسال صورت گرفت اعتبارات خوبی تصویب شد و در مجموع بیش از ١۴ هزار میلیارد تومان اعتبار در حوزه عمرانی و در بخش تسهیلاتی در مجموع ٩ هزار و ۵٠٠ میلیاردتومان به تصویب رسید که تعهد دولت طی امسال پرداخت چهارهزار و ٣٠٠ میلیارد تومان در حوزه عمرانی بود که تاکنون ٢ هزار میلیارد تومان تامین اعتبار شده است.

منصوری اضافه کرد: با وجود گذشت مدت زمان کوتاه از سفر رئیس‌جمهوری به استان کردستان رقم قابل توجهی تامین و در اختیار دستگاهها قرار گرفته است و امروز هم درباره آخرین وضعیت روند پیشرفت فیزیکی طرح‌های این استان بحث و بررسی شده است.

وی ادامه داد: در مجموع در زمینه اعتبارات عمرانی و تسهیلاتی بیش از چهار هزار میلیارد تومان به این استان و در این مدت کوتاه تخصیص یافت و طرح‌ها هم در حال پیشرفت است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری به نکته مهم در زمینه مصوبات سفر و یکی از مشکلات جدی استان کردستان در زمینه آب شرب سنندج اشاره کرد و گفت: با دستور ویژه رئیس‌جمهوری در تکمیل طرح آب رسانی به این شهرستان که از سال‌های خیلی دور آغاز شده بود و مردم هم به کمیت و کیفیت آب شرب سنندج گلایه داشتند، با اقدام جهادی مجموعه وزارت نیرو سامانه انتقال آب شرب سنندج از محل سد آزاد به پایان رسیده است.

منصوری افزود: بیش از ٨٠ درصد عملیات اجرایی آن در یکسال اخیر به صورت شبانه روزی و متمرکز انجام شده و در مجموع ٨۵٠میلیارد تومان اعتبار صرف شده تا آب با کیفیت در اختیار مردم سنندج قرار بگیرد و این هدیه ویژه سفر رئیس‌جمهوری بوده که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

نشست پیگیری اجرای مصوبات سفراستانی رئیس‌جمهوری به کردستان روز سه شنبه با حضور محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری ‌و اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان و برخی مقامات استانی و نمایندگان دستگاه‌های مختلف در ساختمان کوثر برگزار شد.

یک گام تا تسریع تکمیل خط ریلی همدان - سنندج پس از ١٧ سال نخستین محور بحث امروز درباره تخصیص اعتبارات برای تکمیل طرح راه آهن همدان-سنندج بود. طرحی که امروز از پیشرفت بالای ٩۵ درصد آن گزارش داده شد و در صورت تخصیص منابع گام نخست این طرح اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. البته در این نشست تعیین تکلیف شد تا با تخصیص به موقع این طرح کلان روند تکمیل و بهره‌برداری آن شتاب گیرد.

این طرح بخشی از طرح بزرگ ریلی راه‌آهن تهران - همدان - سنندج است که در راستای ایجاد کریدور ریلی در غرب کشور از سال ۸۴ آغاز شده و در ٢ سال پایانی دولت گذشته در محور همدان به بهره‌برداری رسید، طرحی ناتمام با قدمت ١٧ ساله که دولت سیزدهم در دور نخست سفر استانی خود مصوب کرد تا با تخصیص بخشی از اعتبارات در ریل تکمیل قرار دارد.

تعریض و بهسازی گردنه صلوات آباد سنندج یکی دیگر از محورهای مورد بحث امروز بود که روند بهسازی با تخصیص اعتبارات در حال انجام است.

تکمیل و تجهیز فرودگاه سقز در این نشست درباره تخصیص اعتبار برای تکمیل و تجهیز فرودگاه سقز تصمیم گیری شد. در جریان سفر استانی رئیس‌جمهوری و هیات دولت در تیر ماه امسال وزیر سابق راه و شهرسازی وعده داد تا عملیات اجرایی تکمیل فرودگاه سقز به زودی آغاز شود.

سیدابراهیم ۱۷ تیرماه امسال در بیست و هفتمین سفر استانی در دور نخست به استان کردستان سفر کرد. او در این سفر با اقشار مختلف مردم شهرستان سقز، روحانیون استان و مردم سنندج در ورزشگاه ۶ هزار نفری ۲۲ گولان دیدار کرده بود.

در سفر نخست رئیس‌جمهوری به استان اعتبارات بسیار خوبی برای ۱٩٨ طرح در حوزه‌های مختلف اختصاص یافت که از این تعداد ۴۹ طرح در حوزه زیربنایی، ۱۰ طرح بهداشت و درمان، ۱۸ طرح در حوزه آب و خاک و طرح‌هایی نیز در بخش‌های اشتغال، فرهنگ، صنعت و معدن است.

یکی از محورهای اصلی دولت در کردستان مسئله اشتغال است که رئیسی در آن سفر تاکید داشت که طرح‌های ما بیشتر بر مبنای اشتغال و محرومیت زدایی است و ضمانت این مهم پیگیری وزیران در مرکز و مدیران کل استانی است، به گونه‌ای که مردم احساس آنچه تصویب شده در جهت تغییر زندگی آنان نقش دارد.

این استان که به دیار فرهنگ و هنر شهرت دارد، با بیش از یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، دارای ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستاست.