شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عراق#جدید#سال جدید

عراق اجازه تجارت با ایران را دارد؟

عراق اجازه تجارت با ایران را دارد؟

فردای اقتصاد: ارزیابی‌ها حاکی از این است که ارزش صادرات و واردات کالایی عراق در سال ۲۰۲۲ به ترتیب به ۱۵۵میلیارد دلار و ۱۰۵میلیارد دلار برسد (بالاترین رقم طی سال‌های اخیر و در مقایسه با دوره ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۸) که نسبت به سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۶۵ و ۴۳درصد افزایش خواهد داشت و بیانگر بهبود بازار تجاری عراق است.

صندوق بین‌المللی پول (IMF) برای سال ۲۰۲۳ نیز ارزش واردات نزدیک به ۱۰۰میلیارد دلاری را برای عراق و صادرات ۱۳۷میلیارد دلاری را پیش‌بینی کرده که رقم قابل توجهی در قیاس با روند تجارت این کشور در سال‌های اخیر است. چشم‌انداز افزایش تجارت عراق نویددهنده فرصت افزایش تبادلات به‌ویژه برای طرف‌های تجاری این کشور است. امارات، ترکیه، چین و ایران بزرگترین شرکای تجاری در حوزه واردات به عراق هستند.

آیا تجارت ایران با عراق احیا می‌شود؟ بررسی داده‌های آماری گمرک نشان می‌دهد که طی ۷ماه منتهی به مهر سال جاری ۴.۰۲میلیارد دلار کالا از ایران به کشور عراق صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی افت ۲۶.۵درصدی را نشان می‌دهد. به لحاظ وزنی نیز صادرات ایران به عراق در ۷ ماه منتهی به مهر امسال حدود ۴۲درصدی افت داشته است.

ایران طی ۷ماه منتهی به مهر ۱۴۰۱ معادل ۱۴۶میلیون تن کالا به ارزش ۱۱۲میلیون دلار از کشور عراق وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ مقداری کاهش بیش از ۸۹درصدی و به لحاظ ارزشی نیز بیش از ۸۲درصد کاهش داشته است. البته گمرک کلیات آمار ۸ماهه را نیز اعلام کرده که نشان می‌دهد که میزان صادرات ایران در این مدت به ۴.۷میلیارد دلار رسیده است.

در برنامه امروز شمارش معکوس در گفت‌وگو با حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق فرصت‌ها و چالش‌های ایران در بازار عراق را بررسی کردیم. فعالیت رقبای ایران در این بازار از جمله چین، ترکیه و امارات، اثر تحریم‌ها بر سطح روابط دو کشور و آینده روابط اقتصادی ایران با این کشور در این گفت‌وگو مورد بررسی قرار گرفت.