شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن کرونا

عین اللهی:

هر ویروسی وارد کشور شود قادر به مقابله با آن هستیم

وزیر بهداشت: هر ویروسی وارد کشور شود قادر به مقابله با آن هستیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آمارهای تزریق واکسن کرونا و کاهش مرگ‌ومیر ناشی از ابتلای به این بیماری گفت: امروز این اطمینان را داریم که هر ویروسی وارد کشور شود، قادر به مقابله با آن هستیم.

به گزارش ایسنا، بهرام عین اللهی در هفتمین همایش سلامت و فرماندهان که روز سه شنبه برگزار شد از توجه سپاه به مساله سلامت قدردانی کرد و گفت: دستاورد مهم ما در سالهای بعد از انقلاب در بخش سلامت بوده است. ما برای کمترین کارها مجبور به اعزام بیمار به خارج از کشور در دوران ستم شاهی بودیم. با وجود وابستگی به کشورهای آمریکا و اروپایی پیشرفت زیادی در این حوزه نداشتیم و کشوری وابسته با انواع بیماری‌ها مثل‌ فلج اطفال و بیماری‌های واگیردار بودیم.

وی ادامه داد: در نشستی که یک ماه پیش در قاهره داشتیم، ایران در تمام شاخص‌های سلامت با فاصله از کشورهای دیگر در سطح منطقه جلو بوده. تنها در شاخص سیگار عقب بودیم که ۱۳ درصد مرگ و میرمان ناشی از سیگار است. ارزانی سیگار و در دسترس بودن آن باعث شده خوب نباشیم.

وزیر بهداشت اولین شاخص پیشرفت در حوزه درمان را ورود تفکر بسیجی به این عرصه دانست و گفت: افرادی مثل کاظمی آشتیانی با تفکر بسیجی نقطه قوت ما بودند و نیروهای کارآمد دیگری در این حوزه با این تفکر داریم. بزرگترین نقطه عطف‌مان در دفاع مقدس در حوزه درمان بود. شاید در تاریخ تمام رزم‌هایی که در دنیا شده، بی نظیر بود، اینکه افراد در نزدیک ترین فاصله با خط مقدم به رزمنده مجروح خدمات پزشکی می دادند. در آمریکا و ویتنام فقط بحث انتقال مجروح را انجام می دادند. ما پست امداد و اورژانس و بیمارستان‌های صحرایی ویژه داشتیم و این بسیار حایز اهمیت بوده است. همچنین در بحث تهاجم شیمیایی ما هیچ تجربه‌ای در درمان بیماران شیمیایی نداشتیم اما چطور شد که امروز در درمان ضایعات آسیب‌های شیمیایی مرجع شده‌ایم؟.

عین اللهی خاطرنشان کرد: خوشبختانه این سیل پیشرفت حوزه سلامت در سپاه شتاب چند برابری نسبت به سایر قسمت‌ها پیدا کرده است و شاهد مراکز پیشرفته در این ارگان هستیم.

وی در بحث کرونا اظهار کرد: در این جا هم نقش بسیج و نیروهای سپاه مشخص است و همه وارد کار شدند. در بحث درمان با وجود اینکه درمان مطمئن در بدو کار نداشتیم اما مراکز مربوط به سپاه و بیمارستان بقیه الله نقش اول را در این زمینه داشتند و خیلی‌ها که می خواستند نجات پیدا کنند به بیمارستان بقیه الله می رفتند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در رابطه با واکسن، وقتی دولت سیزدهم را تحویل گرفتیم روزانه ۷۰۰ مرگ و میر داشتیم. ۵۰ هزار مراجعه روزانه و ۲۰ هزار بستری داشتیم. همین اغتشاشگران همان موقع هم دنبال این بودندبگویند ایران قادر نیست کاری کند و برویم ارمنستان واکسن بزنیم و غیره. همین سلبریتی‌های خائن که امروز اغتشاش راه می‌اندازند همان موقع گریه و زاری می‌کردند که مردم دارند می‌میرند اما به لطف الهی در مدتی کوتاه واکسن ها سیل آسا به کشور وارد شد. از اول کرونا تا شروع به کار دولت سیزدهم فقط ۱۸ میلیون واکسن تزریق شده بود ولی از وقتی دولت رییسی وارد شده، با کاری که انجام شد تا امروز ۱۵۵ میلیون واکسن تزریق شده و کمیته علمی هم روش‌های خودش را پیاده کرد. از ابتدای کرونا تا آذر سال گذشته ۱۲۲ هزار نفر فوت کردند اما از آذر ۱۴۰۰ تا امروز فقط ۱۴ هزار نفر فوت کرده‌اند.

وی گفت: بحث تهیه واکسن یک مساله بود و دیگری انجام واکسیناسیون. با آقای "سلامی" تماس گرفتم و دستور نظامی دادند و همه نیروها وارد شدند و امکانات کشور بسیج شد و ما رکورد واکسیناسیون را نسبت به جمعیت شکستیم و در هفته بیش از هشت میلیون تزریق انجام می دادیم. این حجم واکسیناسیون در مدت کوتاه اثرخود را گذاشت.

وزیر بهداشت و درمان تصریح کرد: ما یک مرکز تولید واکسن برکت و پنج مرکز دیگر اضافه کردیم و به ویژه بیمارستان بقیه الله و سپاه وارد بحث تولید واکسن نورا از بهترین واکسن‌ها شد. این اطمینان را امروز داریم که هر ویروسی وارد کشور شود قادر به مقابله با آن هستیم. در مدیترانه شرقی فقط ایران است که دانش تولید واکسن دارد. در کنگره اخیر قاهره، ایران موفق ترین کشور در کنترل کرونا بود و سه ماه است که آمارمان زیر ۱۰ نفر است در حالی که امروز چین بخواهید بروید ۱۰ روز قرنطینه می‌کنند و در آمریکا مرگ و میر بالای صد نفر هنوز وجود دارد.

وی‌ ادامه داد: در بلایای طبیعی و حوادث و بحران‌ها بسیج و سپاه سردمدار حمایت و اقدام در تامین اولیه تجهیزات و خدمات بوده است و ما این را قدر می دانیم و سپاه را فقط یک ارگان صرفا نظامی که فقط به پرسنل خودش خدمت کند نمی دانیم بلکه سپاه را در خدمت سلامت کل کشور می دانیم و معتقدیم در برنامه‌ریزی ها نباید موضعی فکرشود.

وی‌ گفت: امروز اعزام نیرو و خدمات به مناطق محروم از برنامه‌های وزارت بهداشت است. وقتی خدمتی به مناطق محروم می کنید، امنیت هم ایجاد می‌کند و این باید استراتژی سپاه بماند، به ویژه در جاهایی که امنیت پایین است می توان با افزایش سلامت در آن مناطق، امنیت را کنترل کرد.

وزیر بهداشت و درمان به نیاز کشور در بحث دانش بنیان‌ها پرداخت و گفت: بسیاری از نیازهای ما در این حوزه است. ما در دارو هنوز اطمینان لازم را نداریم و پیشنهاد می‌کنم سپاه وارد تولید دارو شود. برخی هلدینگ‌ها انگیزه کار و تولید ندارند و آماده فروش هستند. بحث دفاع زیستی، دارو مواد شیمیایی مسایل مهمی هستند، اگر وارد شوید خیلی از تهدیدات مثل نبود سرنگ و سوزن و غیره که همچنان وجود دارد، کاهش می یابد. امیدواریم در حوزه سلامت علاوه بر موضوع ساخت بیمارستان به بحث تولید دارو و بایوتروریسم و ساخت آزمایشگاه های پیشرفته هم اهمیت دهیم.

وی ‌گفت: شاید هیچ جایی بهتر از مراکز درمانی سپاه برای الگو سازی جای خوبی نباشد. بیمارستان بقیه الله می تواند بیمارستان الگو در نحوه خدمات و کارهای تحقیقاتی سطح بالا و غیره در کشور باشد. قوی‌ترین حوزه پزشکی جهان ارتش آمریکاست. وقتی ترامپ کرونا گرفت، طی یک هفته درمانش کردند و هنوز هم نگفتند از چه آنتی بادی‌هایی در درمان ترامپ استفاده کردند. حملات میکروبی به اندازه حملات سلاح‌های متعارف مهم هستند از این رو مراکز نظامی‌ به ویژه سپاه ما هم باید در ‌این زمینه هزینه و کار کنند البته می‌تواند در مراکز دیگر هم باشد. بعضی از اطلاعات ژنتیکی ما را آدم‌های فاسد و سلبریتی‌ها به بیرون بردند و معتقدم جنگ آینده ما در بحث‌های ژنتیک و بایوتروریسیم است و باید خودمان را آماده این مساله کنیم.

وی ‌با تاکید بر رصد عوامل موثر بر سلامت گفت: آلودگی هوا باعث انواع سرطان و بیماریها می‌شود پس باید عوامل موثر را شناسایی و با آنها مقابله کنیم.

عین اللهی در ادامه اظهار کرد: طرح امام رضا در سپاه کارموفقی در جهت ارتقای سلامت کارکنان و همین طور سبک زندگی و سلامت روان است به ویژه بعد از کرونا بسیار به آن نیاز داریم. دشمن برای سلامت روان کشور برنامه دارد. در دو سال گذشته در فضای مجازی مغز بچه‌های ما را تسخیر کردند و باید برای اینها برنامه داشته باشیم. از این رو امروز ورود نیروهای انقلابی به فضای مجازی یک تکلیف است و باید برای آن برنامه مشخص داشته باشیم.

وزیر بهداشت بر آمادگی ‌کامل‌ وزارت متبوعش در تقویت نیروهای نظامی و همکاری با آنها در پروژه مشترک تاکید کرد.

انتهای پیام