اظهار بی‌اطلاعی کاخ سفید از اقدام توهین‌آمیز تیم فوتبال این کشور علیه ایران

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اقدام توهین‌آمیز تیم ملی فوتبال این کشور در به نمایش گذاشتن موقت تصویری از پرچم جمهوری اسلامی ایران بدون نشان «الله»، مبنی بر این که آیا اطلاع دارد که دولت آمریکا در جریان این اقدام بوده است و آیا با تیم ملی این کشور صحبتی در این باره کرده است، گفت: من از هیچ گونه مکالمه‌ای از سوی هیچ یک از مقامات دولت آمریکا اطلاع ندارم که به گونه‌ای به این تصمیم مرتبط بوده باشد؛ چه درباره تصمیم منتشر کردن این تصویر و چه درباره حذف و جایگزین کردن آن.

به گزارش ایسنا،‌ اظهار بی‌اطلاعی کربی از این موضوع در پی این مطرح می‌شود که روز گذشته شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده بود، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به سی‌ان‌ان گفت که در این تصمیم‌گیری نهاد تیم‌ ملی فوتبال این کشور هماهنگی و همکاری‌ نداشته است.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با مطرح کردن اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره ایران، بیان کرد: ما امیدواریم یک بازی صلح‌آمیز و رقابتی داشته باشیم.

وی افزود که آمریکا همچنان به دنبال راه‌های حمایت از مردم ایران در قبال آن چه خشونت حکومتی علیه زنان و سرکوب بی‌رحمانه معترضان مسالمت‌جو می‌خواند، است.

روز یک‌شنبه، تیم ملی فوتبال آمریکا به سی‌ان‌ان گفته بود که می‌خواهد پرچم رسمی ایران را به مدت 24 ساعت به نشانه «حمایت زنان در ایران جهت مبارزه‌شان برای حقوق بشر» تغییر دهد اما از همان ابتدا هم تصمیم داشته است که پرچم اصلی را جایگزین کند.

در پی تغییر پرچم ایران و پس از آن بیانیه فدراسیون فوتبال آمریکا درباره دلیل حذف کلمه «الله» در پرچم، فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای رسمی به فیفا از فدراسیون فوتبال آمریکا شکایت کرد و خواستار رسیدگی جدی فدراسیون جهانی فوتبال به این تخلف فدراسیون آمریکا شد.

وبگاه کاخ سفید نوشت، ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید نیز در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به این سوال که دولت آمریکا چه کمکی می‌تواند به اوضاع جاری در ایران بکند، با اشاره به اظهارات مداخله‌جویانه جو بایدن، رییس جمهور آمریکا درباره اتفاقات اخیر ایران گفت: رییس جمهور گفته بود، «ما در کنار شهروندان و زنان شجاع ایران ایستاده‌ایم که برای تامین حقوق اساسی‌شان تظاهرات می‌کنند.»

او در ادامه در حمایت از ناآرامی‌ها در ایران گفت: کارهای زیادی است که می‌توانیم انجام دهیم و در حال حاضر هم برای حمایت از این شهروندان شجاع انجام می‌دهیم. ما هم از  طرف خودمان و هم با همکاری دیگر کشورها در سراسر جهان، از جمله نهادهایی مانند سازمان ملل، در حال انجام دادن اقداماتی هستیم.

او با برشمردن اقدامات دولت آمریکا علیه ایران در مدت اخیر به بهانه‌های حقوق بشری، گفت: ما از ابزارهای اقتصادی مانند تحریم‌ها علیه مقامات ایرانی استفاده می‌کنیم. از رای شورای حقوق بشر سازمان ملل برای ایجاد هیاتی حقیقت‌یاب برای تحقیق درباره نقض حقوق بشر حمایت کردیم.

این مقام کاخ سفید در آخر گفت: ما با سازمان‌های جامعه مدنی همکاری می‌کنیم تا اطمینان بیابیم که ایران از کمیته وضعیت زنان سازمان ملل خارج می‌‎شود. ما از بیانیه مشترک وزارت امور خارجه زن درباره ایران حمایت کرده‌ایم. مدام در این باره صحبت می‌کنیم و توجه‌ها را به آن جلب می‌کنیم و اطمینان حاصل می‌کنیم که  وضیعت این زنان و شهروندان شجاع در مبارزه برای حقوق اساسی‌شان ارتقا بیابند.

به گزارش ایسنا، اظهارات سخنگوی کاخ سفید در حمایت از ناآرامی‌ها در ایران در حالی مطرح‌ می‌شود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری اخیرش در این باره گفت: دخالت‌های خارجی در امور داخلی ایران در هشت هفته گذشته در اوج خود قرار داشت و دستگاه دیپلماسی به صورت مستمر این دخالت‌ها و اظهارنظرهای صورت گرفته را رصد می‌کرد.

امیر عبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد مجدد از اظهار نظرهای صورت گرفته از سوی مقامات کشورهای غربی و آمریکایی در مورد تحولات داخلی ایران گفت: در تماس‌هایی که با مقامات کشورهای جهان از جمله سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس، آلمان) داشتم این دخالت‌ها را محکوم کردم. این سه کشور اروپایی و آمریکا و همچنین لابی صهیونیست‌ها درک درستی از تحولات داخل ایران نداشتند و در همین راستا مداخلات زیادی را در عرصه رسانه‌ای و اظهارنظر سیاسی به عمل آوردند. البته برخی از مقامات این کشورها بعدا تلاش کردند که با انجام برخی از مصاحبه‌ها تا حدودی اشتباهات خود را اصلاح کنند.

کربی

او با تاکید بر اینکه رعایت حقوق مردم و حقوق بشر در آموزه‌های دینی ما مورد تاکید جدی قرار گرفته است و این موضوع در دل و روح هر ایرانی وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبری نیز با جدیت و با دقت بر رعایت دقیق این مسائل در تمام سطوح تاکید دارند.

وزیر امور خارجه، همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سابقه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در موضوع حقوق بشر، گفت: آن‌ها در جایگاهی نیستند که بخواهند در خصوص حقوق بشر در ایران مدعی باشند.