شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه#سود#نرخ سود

روند معاملات اوراق گام در بورس اصلاح می‌شود

روند معاملات اوراق گام در بورس اصلاح می‌شود

فردای اقتصاد: هشتمین نشست خبری اعضای هیئت مدیره سازمان بورس برگزار شد و مجید عشقی، رییس سازمان بورس ضمن ارائه گزارشی از عملکرد یکساله این سازمان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

رییس سازمان بورس در پاسخ به سوال «فردای اقتصاد» در خصوص دو نگرانی فعالان بازار از افزایش نرخ سود بدون ریسک با روند رو به رشد عرضه و معاملات ثانویه اوراق گام در بورس یا توقف معاملات و کشیده شدن دادوستد این اوراق به بازارهای خارج از بورس همانند تجربه پیشین سخاب‌ها عنوان کرد: اوراق گام از سال ۹۸ راه‌اندازی شده و در یکی دو ماه اخیر به سبب افزایش عرضه با نرخ‌های بالا خریدوفروش می‌شود که با توجه به حساسیت بالای این موضوع، قطعا به اصلاح مقرراتی در زمینه اوراق گام نیاز داریم.

وی افزود: انتشار اوراق گام در شبکه بانکی صورت می‌گیرد و توقف یا عدم توقف آن در حیطه اختیارات سازمان نیست اما در حال بررسی نرخ این اوراق هستیم تا با نظام‌مند کردن نحوه انتشار و معاملات ثانویه آن، این موضوع را در هیات‌مدیره سازمان بورس یا شورای عالی بورس پیگیری کنیم.

عشقی ادامه داد: اگر با همین روند فعلی اوراق گام منتشر و در بازار سرمایه عرضه شود، ممکن است مشکلاتی برای بازار سرمایه و فعالان آن ایجاد شود. از این رو در حال تدوین روندی هستیم تا انتشار اوراق گام آسیب‌های کمتری به بازار سرمایه بزند.

به گفته رییس سازمان بورس، نگرانی در خصوص توقف معاملات ثانویه اوراق گام در بورس و تکرار تجربه سخاب‌ها وجود ندارد.

جدیدترین آمار انتشار و معامله اوراق گام در بورس

در ادامه عیوضلو، معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس با ارائه آماری از حجم انتشار، عرضه و معاملات اوراق گام گفت: تا این لحظه در حدود ۴۰ همت اوراق گام پذیرش شده و ۳۰ همت آن در بازار سرمایه در حال معامله است. پس از پایان بررسی‌ها، مقررات جدید اعلام خواهد شد.