شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

وحشت رسانه‌های اسرائیل از حجم نفوذ امنیتی و اطلاعاتی ایران

اسرائیل

رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند انتشار فهرست مراکز حساس تل‌آویو از سوی مهاجمان سایبری، پیام هشدار ایران بود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه جروزالم‌پست، در پی انتشار فهرستی از مراکز حساس و مهم رژیم صهیونیستی در برخی رسانه‌های عرب‌زبان نوشت: ایران فهرست سایت‌های حساس اسرائیل را برای هدف قرار دادن در جنگ آینده منتشر کرد. ساختمان‌های دفتر نخست‌وزیری، کنست (پارلمان) و وزارت جنگ اسرائیل از جمله این اهداف هستند. برخی مؤسسات و تاسیسات از جمله تاسیسات اتمی و سامانه‌های موشکی «رافائل» در بندر حیفا، مؤسسه علوم وایزمن، موسسه فناوری اسرائیل در کنار فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی از جمله فرودگاه بن‌گورین و رامون از دیگر اهداف احتمالی اعلام شده‌اند.‌

بیشتر اهداف اعلامی در این فهرست، پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی هستند و انتشار آن از سوی رسانه‌های نزدیک به ایران بی‌سابقه و به معنای تهدید مستقیم اسرائیل است. این یعنی همچنین، به معنای تغییر راهبرد گروه‌های مقاومت به رهبری ایران است. ایران وارد مرحله جدیدی از درگیری با اسرائیل شده و قصد دارد تا سلاح‌های پیشرفته مثل پهپاد و موشک‌های نقطه زن هدایت شونده در اختیار متحدانش در سوریه، لبنان و غزه قرار دهد.

در همین حال، وبسایت رادیو فردا در گزارشی به نقل از رسانه‌های صهیونیستی نوشت: در حالی که رسانه‌های اسرائیلی براساس گفت‌وگو با شهروندان، به‌ویژه ساکنان بخش غربی شهر اورشلیم(بیت‌المقدس)، از احساس ناامنی و نگرانی نسبت به تکرار دوران سخت بمب‌گذاری‌ها گزارش می‌دهند، نهادهای امنیتی اسرائیل در شرایطی که از یک‌سو برای یافتن باند عوامل بمب‌گذاری روزهای اخیر در اورشلیم تلاش می‌کنند، از سوی دیگر با یک رویداد امنیتی مرتبط با ایران درگیر شده‌ و در حال بررسی دلایل سهل‌انگاری خود هستند.

پس از آن‌که رسانه‌های ایران تصاویری از دوربین‌های هک شده اسرائیلی را از لحظات انفجارهای روز دوم آذر در دو نقطه جداگانه ورودی به شهر اورشلیم منتشر کرده و نوشتند که گروه هکری «عصای موسی» این هک را انجام داده، رسانه‌های اسرائیل تأیید کردند که هکرهای مرتبط با حکومت ایران، به سامانه دوربین‌های «یک نهاد مهم امنیتی اسرائیل» رخنه کرده بودند. هرچند نام «نهاد مهم امنیتی» یادشده از سوی رسانه‌های اسرائیلی برده نشده اما به نظر می‌رسد که سخن از دوربین‌های نظارتی پلیس این کشور است به‌ویژه آنکه به نوشته شبکه «کان»، شهرداری اورشلیم تأکید کرده بود که این هک ارتباطی با دوربین‌های شهرداری ندارد.

به گزارش شبکه «کان»، هکرهای «عصای موسی» ادعا کردند که نه تنها به سامانه اسرائیلی رخنه کرده‌ و فیلم دوربین‌ها را به دست آورده‌اند، بلکه موفق شده‌اندهارد دیسک‌های این سیستم‌ها را نیز فرمت کنند به گونه‌ای که فیلم‌ها برای خود گردانندگان سامانه غیرقابل دسترسی شده است.

در انفجارهای دوقلو، یک نفر کشته شد و ۲۶ تن دیگر زخمی شدند. انفجارها به فاصله ۲۳ دقیقه از یکدیگر روی داد و پلیس اورشلیم(بیت‌المقدس) را به حالت آماده‌باش درآورد. بمب‌گذاری بامداد روز دوم آذر اولین حادثه از این نوع پس از حدود دو دهه است که در اورشلیم رخ داد. دو دهه پیش در دورانی که «انتفاضه الاقصی» در جریان بود، این نوع اقدامات پرتلفات به دست فلسطینیان انتحاری صورت می‌گرفت اما دو مورد جدید از راه دور و توسط تلفن همراه فعال شد.

رادیو فردا افزود: پلیس و نهادهای امنیتی اسرائیل گفته‌اند که یک باند کارآمد فلسطینی در پشت پرده این رویدادهاست اما عوامل اجرایی آن، احتمالاً اعراب فلسطینی ساکن شرق اورشلیم بوده‌اند که دارای مجوز تردد در همه نقاط اسرائیل هستند.

شبکه «کان» یادآوری کرد که «عصای موسی»، گروه هکری بسیج‌شده از سوی حکومت ایران، همان گروهی است که پیشتر نیز سامانه آژیر خطر در ایلات و اورشلیم را فعال کرد، عکس‌هایی شخصی از بنی گانتز، وزیر دفاع، را در فضای مجازی قرار داد و مدعی شد که زندگی شخصی او را زیر نظر گرفته و بعداً نیز اطلاعاتی از صدها سرباز اسرائیلی را منتشر کرد.

توان سایبری هکرهای مرتبط با نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوع‌هایی بود که در کنفرانس روزهای گذشته نهاد آی‌ان‌اس‌اس در شهر هرتزلیا در اسرائیل مورد بحث قرار گرفت. این همایش زیر عنوان «ایران، اسرائیل و محور شیعه: ۲۰۲۳، سال درگیری؟» برگزار شد.

رادیو فردا در پایان نوشت: ده‌ها خبرنگار اسرائیلی اعزامی به قطر هر روز در تلاش برای صید ایرانیانی از میان مسافران جام‌جهانی هستند تا از آنها درباره اعتراضات و دلایل دشمنی دیرینه جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل سؤال کنند.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته که بسیاری از این ایرانیان هنگامی که متوجه می‌شوند مخاطب یک رسانه اسرائیلی قرار گرفته‌اند، با خنده [بخوانید تمسخر] دور می‌شوند و گفت‌وگو را سریعاً قطع می‌کنند. دو ایرانی که آژانس مسافربری دارند، در حال مصاحبه بودند، اما با شنیدن نام «تایمز اسرائیل» از خبرنگار، به سرعت خداحافظی کرده و رفتند.