شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#رهبر انقلاب#قانون اساسی

 معاون حقوقی رئیسی: آزادی حجاب با مبانی جمهوری اسلامی در تضاد است / رفراندوم؟ شاید وقتی دیگر

  معاون حقوقی رئیسی: آزادی حجاب با مبانی جمهوری اسلامی در تضاد است / رفراندوم؟ شاید وقتی دیگر

ایسنا نوشت: دهقان تاکید کرد: رفراندوم در قانون اساسی پیش‌بینی شده و اگر روزی اقتضا کند با نظر رهبر انقلاب و تصویب دو، سوم نمایندگان هر موضوعی در کشور قابل پیگیری است. اما در زمان اغتشاش که دشمنان پیگیر موضوعی هستند مطرح کردن برخی از مسائل به‌ صلاح کشور نباشد؛ بنابراین هرگونه تغییر در مسائل کشور باید در زمان ثبات و آرامش صورت گیرد.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به این‌که دولت سیزدهم به محض شکل‌گیری، مردمی‌سازی اجرای قانون اساسی را دنبال، نحوه اجرای دستورالعمل آن را تدوین و ابلاغ کرد، گفت: البته اولین‌بار بود که دستورالعمل جدیدی با این سیاق تدوین کردیم که با تأیید رییس جمهوری هم همراه شد.

محمد دهقان روز دوشنبه در نشست خبری «همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی» با بیان این‌که «دشمن جنگ ترکیبی پیچیده‌ای علیه ملت و جمهوری اسلامی طراحی کرده است»، اظهار کرد: دشمن در این امر از خوی وحشی‌گری داعش استفاده کرد که نشانه‌اش ترور مردم در حرم شاهچراغ یا اصفهان و ایذه بود. برنامه‌ریزی دشمن منحصر به این کار هم نشد و منافقین در میانه این میدان بودند و برخی از مدافعان امنیت و مردم را هدف قرار دادند و دنبال کشته‌سازی بودند که البته برخی غافلان را هم با خود همراه کردند و ضرباتی به امنیت مردم و اقتصادشان هم وارد شد.

رفراندوم؟ هرگونه تغییر در مسائل کشور باید در زمان ثبات و آرامش صورت گیرد

معاون حقوقی رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره درخواست برگزاری رفراندوم برای برخی مسائل از جمله مسائل اجتماعی پس از حوادث اخیر و نظر دولت و معاونت حقوقی درباره آن، تصریح کرد: تمامی موضوعاتی که در کشور اتفاق می افتد توسط معاونت حقوقی و معاونت قانون اساسی رصد می‌شود. موضوعاتی که در خصوص طراحی دشمن است به طور جداگانه از طریق مرکز حقوق بین‌المللی پیگیری می‌شود.

وی یادآور شد: برخورد و شکایات از اقدامات تروریستی برخی از عوامل دشمن در خارج از کشور انجام شده است. کسانی که در داخل کشور به جان و مردم آسیب زدند تحت تعقیب قرار می‌گیرند و مواردی هم که متوجه شویم حقوق مردم نقض شده‌است مورد به مورد پیگیری ‌می‌شود. با کسی هم تعارف نداریم تا به امروز هم پیگیری کردیم و ادامه می‌دهیم.

وی تاکید کرد: در خصوص مسائل مربوط اقدامات اساسی، کشور نیاز به یک آرامشی دارد و هر موقع نیاز شود موضوعاتی مانند رفراندوم باید از سوی دو، سوم نمایندگان مجلس تصویب شود و اگر این کار را انجام دهند دولت هم استقبال می‌کند.

دهقان یادآور شد: در قانون اساسی رفراندوم پیش بینی شده است اما سازوکار دارد. برخی از اصول تغییرناپذیر هستند مانند اصل ۱۷۷. حال یکسری قانون اساسی را قبول ندارند حق دارند ولی سازوکاری وجود ندارد و نمی‌توانند خودشان به میل خودشان دست به تغییر بزنند.

وی تاکید کرد: رفراندوم در قانون اساسی پیش‌بینی شده است و اگر روزی اقتضا کند با نظر رهبر انقلاب و تصویب دو، سوم نمایندگان هر موضوعی در کشور قابل پیگیری است. اما در زمان اغتشاش که دشمنان پیگیر موضوعی هستند مطرح کردن برخی از مسائل به‌ صلاح کشور نباشد؛ بنابراین هرگونه تغییر در مسائل کشور باید در زمان ثبات و آرامش صورت گیرد.

نظر خود درباره حجاب را به مسئولان ذیربط اعلام خواهیم کرد

معاون حقوقی رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگری حجاب را یکی از نمادهای جمهوری اسلامی دانست و گفت: اجباری شدن حجاب توسط امام راحل مطرح و در مجالس گذشته تبدیل به قانون شد. اینکه ضمانت اجرایی حجاب را جرم تلقی کنیم نیاز به یک بحث و بررسی دارد.

وی افزود: اما اینکه بگوییم حجاب دیگر در کشور آزاد شود، با مبانی و مظاهر جمهوری اسلامی در تضاد است ولی اینکه اگر کسی بی‌حجاب بود مأمور برود و با او برخورد کند یا نه، در این زمینه هم بحث‌هایی وجود دارد. جلساتی هم گذاشته‌ایم و نظر خود درباره حجاب را به مسئولان ذیربط اعلام خواهیم کرد.

۲۱۲۲۰