شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#بورس#ایران خودرو

شاسی‌بلند ایران خودرو در بورس بی‌مشتری ماند

شاسی‌بلند ایران خودرو در بورس بی‌مشتری ماند

فردای اقتصاد: امروز شرکت ایران خودرو دو مدل هایما را در بورس به حراج گذاشت. هایما S۵ نخستین بار بود که در بورس عرضه می‌شد. تقاضا برای هایما S7 اندکی بیشتر از تعداد عرضه بود و این خودرو کمی بالاتر از قیمت پایه به فروش رسید که سود ۱۱ درصدی برای خریداران داشت. هایما S5 سفید رنگ هم تقریبا وضعیتی مشابه هایما S7 داشت و کمی بالاتر از پایه معامله شد. اما دو رنگ قرمز و نقره‌ای S5 با کمبود تقاضا مواجه و در قیمت پایه معامله شدند. خرید آن‌ها حدود ۱۲ درصد ارزان‌تر از بازار افتاد.

یک اتفاق قابل توجه هم کاهش قیمت هایما S5 در بازار پس از عرضه در بورس بود. اما بر خلاف این خودرو که برای اولین در بورس کالا عرضه می‌شد، قیمت بازار هایما S7 افت نداشت و همسو با روند کلی بازار خودرو رشد کرد.

سود ۱۱ درصدی خریداران هایما S۷ در بورس

امروز هایما s۷ برای سومین بار در بورس کالا عرضه شد. تقاضا برای این شاسی‌بلند ایران خودرو اگرچه بیشتر از تعداد عرضه بود، اما فاصله عرضه و تقاضا چندان هم زیاد نبود. به همین دلیل معاملات هایما اس۷ به طور میانگین ۰.۴ درصد بالاتر از قیمت پایه تعیین شده انجام شد. هایما اس۷ در اولین مرحله عرضه در بورس (در ۶ شهریور) هم بدون تقاضا مانده بود. اما تقاضا برای این خودرو در دومین مرحله عرضه (در تاریخ ۸ آبان) جدی‌تر بود؛ به طوریکه متوسط قیمت معاملات تقریبا ۱۱ درصد بالاتر از قیمت پایه بود.

جزییات معاملات هایما S۷ سفید

تعداد ۴۰۰ دستگاه خودرو هایما اس۷ سفید با قیمت پایه ۸۱۰ میلیون تومان عرضه شد که ۴۴۸ عدد تقاضا داشت. معاملات با میانگین قیمت ۸۱۶ میلیون تومان انجام شد. قیمت تمام‌شده این خودرو پس از اعمال مالیات و هزینه‌های جانبی ۹۲۶ میلیون تومان است. اگر هزینه خواب پول را با فرض نرخ بهره ماهانه ۲ درصد، ۶ درصد در نظر بگیریم، قیمت تمام شده هایما S۷ سفید با موعد تحویل ۹۰ روزه برای خریداران ۹۸۲ میلیون تومان شد. به این ترتیب، خریداران این خودرو را نزدیک به ۱۱ درصد ارزان‌تر از بازار آزاد خریدند.

مبلغ پیش‌پرداخت این خودروها نیز ۲۵ درصد بود. به این معنا که برای ثبت سفارش باید ۲۵ درصد قیمت پایه را در حساب وکالتی می‌داشتید.

جزییات معاملات هایما S۷ مشکی سفارشی

همین خودرو به رنگ مشکی آبنوس سفارشی نیز به تعداد ۲۰۰ دستگاه و با قیمت پایه مشابه هایما اس۷ سفید یعنی ۸۳۳.۵ میلیون تومان به فروش گذاشته شد که ۲۲۸ عدد تقاضا برای آن ثبت شد. معاملات هایما S۷ مشکی سفارشی با میانگین قیمت ۸۳۵ میلیون تومان انجام شد. قیمت تمام‌شده آن پس از اعمال مالیات و هزینه‌های جانبی ۹۴۷ میلیون تومان است. اگر هزینه خواب پول را با فرض نرخ بهره ماهانه ۲ درصد، ۶ درصد در نظر بگیریم، قیمت تمام شده هایما S۷ سفید با موعد تحویل ۹۰ روزه برای خریداران یک میلیارد و ۴ میلیون تومان شد.

شاسی‌بلند ایران خودرو در بورس بی‌مشتری ماند
هایما S۷ ایران خودرو

هایما S۵ نزدیک به قیمت پایه معامله شد

اما هایما S۵ که امروز برای اولین بار وارد تالار خودروی بورس کالا شد، تقاضای چندانی نداشت. تعداد متقاضیان برای خرید رنگ سفید آن بیشتر از تعداد عرضه بود و معاملات هایما اس۵ سفید به طور متوسط ۲.۲ درصد بالاتر از قیمت پایه انجام شد. اما رنگ‌های دیگر این خودرو به دلیل کمبود تقاضا، به قیمت پایه معامله شدند. این به معنای آن است که خریداران این خودروها را به قیمت کارخانه خریدند.

جزییات معاملات هایما S۵ سفید

تعداد ۲۰۰ دستگاه خودرو هایما اس۵ سفید با قیمت پایه ۷۰۵.۵ میلیون تومان عرضه شد که ۲۷۴ عدد تقاضا داشت. معاملات با میانگین قیمت ۷۲۱ میلیون تومان انجام شد. قیمت تمام‌شده این خودرو پس از اعمال مالیات و هزینه‌های جانبی ۸۱۲ میلیون تومان است. اگر هزینه خواب پول را با فرض نرخ بهره ماهانه ۲ درصد، ۶ درصد در نظر بگیریم، قیمت تمام شده هایما S۵ سفید با موعد تحویل ۹۰ روزه برای خریداران ۸۶۱ میلیون تومان شد. به این ترتیب، خریداران این خودرو را نزدیک به ۱۲ درصد ارزان‌تر از بازار آزاد خریدند.

جزییات معاملات هایما S۵ قرمز

تعداد ۵۰ دستگاه خودرو هایما S۵ قرمز ونیزی با قیمت پایه ۷۲۰ میلیون تومان عرضه شد که ۱۱ عدد تقاضا داشت. معاملات با میانگین قیمت ۷۲۰ میلیون تومان انجام شد. قیمت تمام‌شده این خودرو پس از اعمال مالیات و هزینه‌های جانبی ۸۱۱ میلیون تومان است. اگر هزینه خواب پول را با فرض نرخ بهره ماهانه ۲ درصد، ۶ درصد در نظر بگیریم، قیمت تمام شده هایما S۵ قرمز با موعد تحویل ۹۰ روزه برای خریداران ۸۵۹ میلیون تومان شد. به این ترتیب، خریداران این خودرو را نزدیک به ۱۲ درصد ارزان‌تر از بازار آزاد خریدند.

جزییات معاملات هایما S۵ نقره‌ای

تعداد ۵۰ دستگاه خودرو هایما S۵ نقره‌ای تیتانیوم با قیمت پایه ۷۲۰ میلیون تومان عرضه شد که ۴۶ عدد تقاضا داشت. معاملات با میانگین قیمت ۷۲۰ میلیون تومان انجام شد. قیمت تمام‌شده این خودرو پس از اعمال مالیات و هزینه‌های جانبی ۸۱۱ میلیون تومان است. اگر هزینه خواب پول را با فرض نرخ بهره ماهانه ۲ درصد، ۶ درصد در نظر بگیریم، قیمت تمام شده هایما S۵ نقره‌ای با موعد تحویل ۹۰ روزه برای خریداران ۸۵۹ میلیون تومان شد. به این ترتیب، خریداران این خودرو را نزدیک به ۱۲ درصد ارزان‌تر از بازار آزاد خریدند.

کاهش قیمت هایما S5 در بازار

امروز قیمت هایما S7 پلاس با رشد ۰.۵ درصدی به یک میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان افزایش یافت. هایما S5 اتوماتیک ۶ سرعته اما پس از عرضه در بورس با افت ۰.۹ درصدی مواجه شد و قیمت آن به ۹۶۵ میلیون تومان کاهش یافت.

شاسی‌بلند ایران خودرو در بورس بی‌مشتری ماند
هایما S5 ایران خودرو