شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#چین

سقوط بازار‌های مالی چین در میان اعتراضات بی‌سابقه

در حالی که اعتراضات علیه محدودیت‌های شدید کروناویروس در چین بر نگرانی سرمایه گذاران افزود، شاخص‌های سهام و ارز اصلی چین به شدت کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از (سی ان ان) - شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ در معاملات اولیه ۴.۲ درصد کاهش یافت. سپس مقداری زیان را کاهش داد و آخرین معامله ۲ درصد کاهش داشت. شاخص هانگ سنگ، یک شاخص پیشرو که عملکرد شرکت‌های چینی فهرست شده در هنگ کنگ را دنبال می‌کند.


شاخص شانگ‌های در سرزمین اصلی چین برای مدت کوتاهی ۲.۲ درصد افت کرد و پس از آن به ۰.۹ درصد کمتر از پایان روز جمعه رسید. شنژن نیز ۱.۱ درصد سقوط کرد.


سقوط بازار‌ها پس از آن رخ می‌دهد که اعتراضات در سراسر چین در چالشی بی سابقه علیه سیاست سختگیرانه و پرهزینه این کشور در برابر ویروس کرونا آغاز شد.

در آخر هفته، ساکنان در بزرگترین شهر‌های کشور، از مرکز مالی شانگ‌های تا پکن، جمع شدند تا برای کشته شدگان آتش سوزی سین کیانگ عزاداری کنند، علیه سیاست ضد کووید-۱۹ صحبت کنند و از آزادی و دموکراسی دفاع کنند.

چنین صحنه‌های گسترده‌ای از خشم و سرکشی، که برخی از آن‌ها تا ساعات اولیه صبح دوشنبه کشیده شده‌اند، در چین بسیار نادر است.


روز جمعه، یک روز قبل از شروع اعتراضات، بانک مرکزی چین مقدار نقدینگی را که وام دهندگان باید ذخیره کنند، برای دومین بار در سال جاری کاهش داد. نسبت ذخیره الزامی اکثر بانک‌ها (RRR) ۲۵ واحد درصد کاهش یافته است.

هدف از این اقدام تقویت اقتصادی فلج شده توسط محدودیت‌های شدید کووید و بازار متزلزل املاک بود. اما تحلیلگران فکر نمی‌کنند این حرکت تاثیر زیادی داشته باشد.