شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#استانی#جمعه
از نقشه راه تا افق روشن مؤسسات قرآنی/ ۹

جایگاه امام‌ جمعه در راهبری فعالیت‌های قرآنی مردم‌نهاد

امام‌ جمعه می‌تواند با مطالبه‌گری از مسئولان استانی و کشوری، حمایت‌ها را به سمت فعالیت‌های قرآنی مردم‌پایه به‌ویژه در مؤسسات و تشکل‌های قرآنی سوق دهد و نیز با بهره‌گیری از جایگاه امامت جمعه، کمک و حمایت خیران را برای تقویت و رونق فضای قرآنی جامعه و به‌ویژه حمایت و راهبری فعالان قرآنی مؤسسات جذب کند.

علی محمدی، امام جمعه وردنجان

تاریخ گواهی می‌دهد که راهبری انقلاب اسلامی را علما و روحانیون به عهده داشتند و حیات روحانیت در پیوند و وابسته به مردم بوده و این نقش راهبری و نیز پیوستگی و آمیختگی مردم و روحانیت در دوران بعد از انقلاب نیز در ساحت‌های مختلف بروز و ظهور داشته است. درواقع، تکیه و وابستگی روحانیون، ائمه جمعه و جماعات باید به مردم باشد چون اولین کارکرد امام‌ جامعه در هر شهر یا استانی این است که سخنگوی جریان انقلاب و رهبری و خطیب مطالبه‌گر باشد. در این میان به‌ویژه امام‌ جمعه‌ باید درک واقعی از نیازهای روز جامعه داشته باشد و مطالبه‌گر نیازهای مادی و معنوی مردم باشد و صدای آنان را به گوش مسئولان برساند که اگر این اتفاق بیفتد و نتایج آن‌را همگان ببینند، قطعاً مردم نیز حمایت می‌کنند و حامی امام‌ جمعه می‌شوند.

با این نگاه، نقش ائمه جمعه در حمایت از فعالیت‌های قرآنی مردم‌نهاد آشکار می‌شود که حداقل در دو ساحت بسیار چشمگیر است، نخست آنکه در تریبون نماز جمعه و منبرها و مساجد، امام‌جمعه با خطبه‌های پرمحتوا و عمیق، شناختی خوب و دقیق را از ارزش و اهمیت قرآن کریم در زندگی به مردم عطا می‌کند و قدرت تحلیل و بصیرت مخاطبان را در حوزه فعالیت‌های قرآنی افزایش می‌دهد.

امام‌جمعه همچنین می‌تواند با مطالبه‌گری از مسئولان استانی و کشوری، حمایت‌ها را به سمت فعالیت‌های قرآنی مردم‌پایه به‌ویژه در مؤسسات و تشکل‌های قرآنی سوق دهد و نیز با بهره‌گیری از جایگاه و منزلت و شأن امامت جمعه، کمک و حمایت خیران را از سراسر کشور برای تقویت و رونق فضای قرآنی جامعه و به‌ویژه حمایت و راهبری فعالان قرآنی مؤسسات جذب کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی را باید یکی از این ائمه جمعه دانست که با آگاهی از جایگاه والای امام‌جمعه در نزد آحاد جامعه توانسته است از این شأن به نفع فعالیت‌های قرآنی شهر وردنجان، از توابع شهرستان بن استفاده کند که در این خصوص گفت‌وگوی ایکنا را با این امام‌جمعه قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری با هم می‌خوانیم.

حجت‌الاسلام محمدی، امام‌ جمعه وردنجان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به ساخت و ساز و تکمیل دارالقرآن وردنجان با جذب کمک‌های خیری، اظهار کرد: زمین این دارالقرآن بالغ بر ۱۰ سال قبل به فعالیت‌های قرآنی اختصاص یافته بود و تلاش‌ها برای تکمیل این دارالقرآن انجام می‌شود؛ این مکان می‌تواند به مرکز اصلی فعالیت‌های قرآنی وردنجان تبدیل شود و مردم اگر این فعالیت‌ها را که در راستای پیشرفت کودکان، نوجوانان و جوانان شهر انجام می‌شود ببینند، یقیناً حمایت خواهند کرد و کمک‌های خیری نیز ارتقا می‌یابد.

وی با ذکر اینکه مردمی بودن فعالیت‌های قرآنی دارالقرآن باید به خود مردم یادآوری و تأکید شود، ادامه داد: مردم اگر بدانند و باور داشته باشند که با حمایت خود سبب تقویت و رونق فعالیت‌های قرآنی شهر می‌شوند و این مرکز هیچ کمکی از دولت دریافت نمی‌کند، حمایت خواهند کرد. امیدواریم که تا پیش از پایان سال شاهد بهره‌برداری کامل از ساختمان دارالقرآن وردنجان باشیم.

محمدی بیان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن در سطوح عمومی و تخصصی ویژه رده‌های مختلف سنی و آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه از این پایگاه انجام خواهد شد و امیدواریم هر چه زودتر شاهد تکمیل ساخت این پروژه باشیم.

امام‌جمعه وردنجان در پاسخ به پرسشی مبنی بر نقش ائمه جمعه در راهبری و ساماندهی فعالیت‌های قرآنی، تأکید کرد: بنده مطالبه مردم و به‌ویژه جوانان وردنجان را مبنی بر احداث دار القرآن در این شهر هم با استاندار و هم فرماندار، شهردار و شورای شهر مطرح کردم و جلسات متعددی شکل گرفت؛ همچنین توانستیم خیران را به سمت حمایت از این پروژه فراخوان کنیم که حمایت‌های خوبی جذب شد و این تعامل با خیران همچنان ادامه دارد.

محمدی ادامه داد: خوشبختانه به‌ مدد اعتماد و احترام مسئولان و مردم به شأن و جایگاه امام‌ جمعه به‌عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب در شهر خودشان، کمک‌های خوبی جذب شده است، ضمن اینکه بارها از تریبون نماز جمعه مردم را برای حمایت از این پروژه دعوت کردم و این فراخوان جذب کمک‌ها در فضای مجازی و از طریق معتمدان و چهره‌های مردمی شهر نیز پیگیری می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه آثار و برکات فراوان قرآن در زندگی آحاد جامعه باید در تربیون‌های نماز جمعه و مساجد و منابر برای مردم تبیین شود، افزود: اگر مردم به این مهم واقف باشند، خودشان حمایت می‌کنند و دیگر شاهد ضعف عملکرد و تعطیلی مؤسسات و مراکز قرآنی مردمی به‌دلیل مشکلات مالی و اقتصادی نخواهیم بود.

امام‌جمعه وردنجان در پایان گفت: مردم باید آگاه شوند که قرآن کریم حی و حاضر است تا زندگی ما را سر و سامان بدهد و مشکلات را رفع کند، نباید با این تصور قرآن بخوانند که تنها از ثواب و برکات اخروی آن بهره‌مند شوند بلکه قرآن را برای به‌کارگیری در امور روزمره و نسخه شفابخش تمام معضلات و ناراحتی‌ها مورد توجه قرار دهند؛ اگر این دیدگاه در جامعه تقویت شود، خود مردم مؤسسات و مراکز قرآنی را اداره خواهند کرد.

انتهای پیام