شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#تحریم

زمستان سخت برای جشنواره فیلم فجر/ سینماگران تحریم کردند یا قهر؟

کاهش چشمگیر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم فجر، زنگ خطر یک جشنواره سرد برای اولین سال استقرار دولت سیزدهم را به صدا درآورد!

به گزارش تازه‌نیوز، دبیرخانه جشنواره فیلم فجر۴۱ به طور رسمی تعداد فیلمهای متقاضی جشنواره را اعلام کرده است. طبق اعلام دبیرخانه فقط ۷۵ فیلم متقاضی شرکت در جشنواره بوده اند و فهرست فیلمهای برگزیده ۱۵ دی اعلام خواهد شد.

به نقل از سینماروزان، هرچند نام این ۷۵ فیلم متقاضی جشنواره اعلام نشده ولی به نظر میرسد بیشتر از نصف متقاضیان آثار ارگانی و متعلق به نهادهای مختلف از فارابی و اوج گرفته تا بنیاد روایت و حوزه و سیمافیلم و … هستند.

ازمنظر کمّی کاهش محسوس میزان متقاضیان جشنواره فجر۴۱ را شاهد هستیم به طوری که جشنواره فجر۴۱ کم تقاضاترین جشنواره پنج سال اخیر است و حتی میزان متقاضیان جشنواره گرفتار تحریم سی و هشتم فجر به دبیری ابراهیم داروغه زاده بیشتر از این بود!

مرور ادوار گذشته نشان میدهد در جشنواره فجر چهل ۹۴فیلم متقاضی شرکت در جشنواره بودند و در جشنواره فجر سی و نهم و با اینکه جشنواره در دل کرونا برگزار گردید ۱۱۰ فیلم متقاضی شرکت در جشنواره بودند.

در جشنواره فجر سی و هشتم که صدای تحریم جشنواره از این سو و آن سو شنیده شده بود ۱۱۵ فیلم متقاضی جشنواره بودند و در جشنواره فجر سی و هفتم تعداد متقاضیان ۱۳۹ فیلم بود.

این کاهش محسوس آمار متقاضیان جشنواره علیرغم صدور پروانه های ساخت بالا در ماههای اخیر حکایت از آن دارد که بسیاری از پروانه های صادره به دلیل شرایط اجتماعی اخیر به تولید منجر نشده و یا آن که شرایط تولید طوری نبوده که آثار به جشنواره برسند.