شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روابط ایران#قطر#توسعه روابط

همه مقتضیات برای توسعه روابط ایران و قطر موجود است / از قطر به عنوان هاب اقتصادی باید استفاده کرد

 همه مقتضیات برای توسعه روابط ایران و قطر موجود است / از قطر به عنوان هاب اقتصادی باید استفاده کرد

علی چگنی در خصوص گسترش روابط ایران و قطر بیان داشت: مانعی برای برقراری روابط میان دو کشور وجود ندارد و قطر را نباید به عنوان یک کشور محدود با جمعیت کم نگاه کرد بلکه قطر کشوری است با امکانات مالی فراوان و سرمایه گذاری زیاد و توان مالی و برجستگی در سطح منطقه و دنیا که می‌توان از آن به عنوان هاب اقتصادی استفاده کرد.

علی چگنی مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص روابط ایران و قطر گفت: موقعیت جغرافیایی ایران و قطر به گونه‌ای است که علاوه بر همسایگی شریک ایران است؛ ایران و قطر دارای مرز جغرافیایی و منابع مشترک اقتصادی هستند همچنین همسایه دریایی هستیم و روابط در سطح رهبران در اوج بوده و هیچ مشکل سیاسی میان دو کشور نیست. 

وی با بیان اینکه دو کشور هرگز مشکل امنیتی نداشتند، ادامه داد: سوابق کنسولی و روابط مردم هم دارای سابقه خوبی است و همه مقتضیات برای توسعه روابط موجود است و ما باید تلاش کنیم موانع احتمالی را از بین ببریم.

این دیپلمات ارشد وجود بعضی از موانع را از عدم شناخت دو طرف از هم دانست و خاطرنشان کرد: نیروی کار دو کشور مخصوصا نیروی کار جمهوری اسلامی ایران تحصیل کرده، آزموده، خبره، متعهد و دارای اخلاق کاری  و سابقه دیرین کار در قطر هستند اما از  سابقه صادرات فنی و مهندسی آنچنان که شایسته دو کشور است بهره برداری نشده است همچنین تجار دو کشور از توانایی و ظرفیت دو کشور اطلاعی ندارند.

چگنی با بیان اینکه رهبران دو کشور همیشه از گذشته توافقاتی داشتند و حمایت کردند، افزود: کارگزاران در سطوح پایین تر می‌توانند اراده و تمایل میان رهبران را و دو ملت را در سطوح مختلف عملیاتی کنند. 

وی با اشاره به تفاهمات میان ایران و قطر اظهار داشت: مانعی برای برقراری روابط میان دو کشور وجود ندارد و قطر را نباید به عنوان یک کشور محدود با جمعیت کم نگاه کرد بلکه قطر کشوری است با امکانات مالی فراوان و سرمایه گذاری زیاد و توان مالی و برجستگی در سطح منطقه و دنیا که می‌توان از آن به عنوان هاب اقتصادی استفاده کرد. 

این مقام عالیرتبه وزارت خارجه با اشاره به برگزاری خوب جام‌جهانی در قطر و ظرفیت‌های ایجاد شده از این امر خاطرنشان کرد: همین ظرفیت‌ها با اعداد بسیار بالاتری در زمینه اقتصادی وجود دارد و برای کشور ما که با مسافت کم و فرهنگ نزدیک و مشترک که با هم داریم زمینه زیادی برای صدور تولیدات نهایی و سرمایه گذاری مشترک و خدمات فنی مهندسی به وجود آورده است.

مدیر کل دیپلماسی اقتصادی با بیان اینکه قطر  و ایران نسبت به هم حسن نیت دارند ادامه داد: سطح روابط را با باید توجه به توانایی‌های ایران در بعد اقتصادی، تولیدی و کیفیت در بخش نیروی انسانی بالا ببریم. 

وی با بیان اینکه اشتیاق در مقامات قطری برای استفاده از کالا و نیروی انسانی ایرانی وجود دارد، گفت: توافقات فقط روی کاغذ نماند و ملاقات ها و گفت‌و‌گوها نباید در مرحله حرف بماند و باید به اجرا برسد.

چگنی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در تبیین ظرفیت‌های دو کشور افزود: از نقش رسانه‌ها نباید غافل شد و رسانه‌هایی که نگاه و پیوست اقتصادی دارند باید به معرفی ظرفیت‌های کار در قطر بپردازند، ما از ظرفیت‌های زیادی برای ارتقای روابط میان دو کشور غافل بودیم که بخشی از آن هم رسانه است، عوامل رشد اقتصادی و ظرفیت‌های ایران و قطر می‌تواند به دست دو کشور معرفی شود. 

مدیر کل دیپلماسی اقتصادی مقاومتی وزارت خارجه چشم انداز تبادلات تجاری ایران و قطر را 3 میلیارد دلار برای 5 سال اعلام کرد و گفت: مردم قطر با فرهنگ ایران عجین هستند و حضور ایرانی ها مقیم قطر از ده‌هاسال گذشته خودش یک سرمایه بزرگ است.

وی افزود: بسیاری از بازارها در قطر اساس و اصالت ایرانی دارند و برخی تجار معروف و سرمایه گذاران بزرگ ایرانی در قطر وجود دارند که  ما به حضور آنها افتخار می کنیم؛ امروزه ظرفیت هایی وجود دارد که باید با نگاه به روز برای آنها بهتر تصمیم بگیریم. 

چگنی با بیان اینکه سطح روابط اقتصادی خوب است اما راضی کننده و برازنده ظرفیت های میان دو کشور نیست، اظهار داشت: امیدواریم که در آینده بتوانیم آنچه را دو ملت استحقاق آن را دارند در صحنه اقتصادی و فرهنگی مانند صنایع دستی ایران به انجام برسانیم؛ ما یک کشور فوق العاده  از لحاظ ظرفیت در صنایع دستی، گردشگری و زمینه های دیگر برای بازار قطر داریم و  قطر بازار فوق العاده ای برای ایران است تا بتوانیم منافع دو کشور را تامین کنیم. 

انتهای پیام/