شهرخبر

فوری/ گازوئیل سهمیه بندی می‌شود؟

فوری/ گازوئیل سهمیه بندی می‌شود؟

طبق گزارش اویل پرایس، احتمالا تمامی مناطق دنیا به‌زودی با خطر کمبود گازوئیل مواجه می‌شوند و طوفانی در بازارهای جهانی گازوئیل آغاز می‌شود، چون ظرفیت پالایشگاهی در کل دنیا کاهش یافته و حجم ذخایر با آغاز فصل سرما در نیمکره شمالی پایین آمده‌است. عرضه گازوئیل تقریباً در تمام بازارهای دنیا کاهش یافته و قیمت آن افزایش پیدا کرده است. تأثیر اقتصادی بالا رفتن قیمت گازوئیل و کمبود جهانی آن پیامدهایی مانند تشدید تورم و افزایش فشار بر خانواده‌ها و کسب‌وکار دارد.

دلیل کمبود جهانی گازوئیل، کاهش تقاضا برای سوخت طی قرنطینه‌های کرونایی، اختلال در کشتیرانی و اعتصاب کارگران به تولید پالایشگاهی و اجرایی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه است، بنابراین ذخایرگازوئیل اروپا با اجرایی شدن تحریم‌ها علیه واردات نفت و محصولات نفتی روسیه در ماه‌های آینده بیش‌از پیش کاهش خواهد یافت.

قیمت بنزین و گازوئیل تا حد زیادی وابسته به قیمت نفت خام در بازار جهانی است و به‌خاطر محدودیت عرضه، قیمت گازوئیل هم در بسیاری از بازارها رو به افزایش است. تخمین زده می‌شود افزایش قیمت گازوئیل ۱۰۰ میلیارد دلار برای اقتصاد آمریکا هزینه داشته باشد.

 ذخایر گازوئیل در آمریکا به پایین‌ترین رقم از ۱۹۸۲ رسیده و عرضه آن در این زمان از سال تا پایین‌ترین رقم پایین آمده‌است. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور تنها برای ۲۵ روز عرضه گازوئیل خواهد داشت که پایین‌ترین رقم از ۲۰۰۸ را نشان می‌دهد.

قیمت گازوئیل در بازار آمریکا بیش‌از ۲۶۵ درصد از آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن در ۲۰۲۱ افزایش یافته است. قیمت گازوئیل در بهار امسال میلادی در آمریکا به ۵ دلار و ۳۷ سنت در هر گالن رسید و پس‌از آن تا ۳ دلار و ۵۱ سنت پایین آمد.

منبع: ایبنا